OŠ Gornja Vežica

Asistenti nam nisu samo pomagači već i prijatelji

Ingrid Šestan Kučić

Posljednja dva dana pomaže mi fizioterapeut, kaže učenica 7. razreda Daria Ljevar, a šestaš Luka Vagner kaže da su zadnjih dana uz njega prijatelji iz razreda. Oboje se nadaju da će im se asistenti uskoro vratiti



RIJEKA » Učenicu sedmog razreda Osnovne škole Gornja Vežica, Dariu Ljevar, svakog jutra kada stigne u školu dočeka njena asistentica u nastavi, pomogne joj doći do razreda, sjesti u klupu i izvaditi stvari iz torbe. Tako je bilo sve do ovog tjedna, dok Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta nije objavilo popis udruga koje su ostvarile pravo na bespovratna sredstva za financiranje rada pomoćnika u nastavi na kojem se nije našla riječka Udruga osoba s cerebralnom i dječjom paralizom. Nenajavljenim i neočekivanim ispadanjem iz sustava financiranja ukupno je 33 primorsko-goranskih učenika s teškoćama u razvoju u 11 škola preko noći ostalo bez pomoćnika, a među njima i Daria te još šestero njenih kolega iz gornjovežičke škole. Za nju je, kaže, njena asistentica više od puke pomoći u svladavanju svakodnevnih obaveza, jer ona je njena prijateljica. 


   – Ona je jako velika prijateljica. Ako imam neki problem, obratim se prvo njoj. Na svakom mi satu pomaže da uhvatim gradivo, ako ne stignem nešto zapisati ona mi prepiše do kraja i objasni gradivo ukoliko nešto nisam shvatila. Prati me na marendu i zajedno smo dok ne krenem kući. Posljednja dva dana otkako sam izgubila pravo na asistenticu, pomaže mi fizioterapeut. Nadam se da ćemo svi skupa dobiti natrag asistente, jer su nam jako potrebni. Moji kolege iz razreda baš ne kuže koliko mi je pomoć potrebna i što se dogodilo – priča Daria. 


Pomoć prijatelja


   Za razliku od Darije, kolege šestaša Luke Wagnera itekako shvaćaju što se dogodilo i svaki su sat uz njega te mu, kaže Luka, maksimalno pokušavaju pomoći otkako ga ujutro na ulazu u školu ne čeka asistentica. Luka, dodaje njegova majka Zrinka, bez asistenta na nastavi jako teško funkcionira, jer jako sporo čita i piše.    – Njemu je bitno da na nastavi netko sjedi pored njega, čita mu i piše. Luka je odlikaš, prati redovan program u školi, osvaja medalje iz boćanja i literarne nagrade, ali bez asistenta mu je jako teško. Nakon pune tri godine ostao je bez pomoći u nastavi, kaže majka Zrinka. 


Financiranje pomoćnika u nastavi prioritet je Primorsko-goranske županije i pročelnica Upravnog odjela za obrazovanje, kulturu i sport Edita Stilin ističe kako nema škole čiji je osnivač Županija u kojoj nisu zadovoljene potrebe za asistentima.    – U ovoj smo godini osigurali sredstva za 72 pomoćnika u nastavi, od čega je 47 financirano iz Europskog socijalnog fonda, a 25 iz županijskih sredstava. Sukladno daljnjim iskazanim potrebama škola za pomoćnicima u nastavi, Primorsko-goranska županija i u 2015. godini iz svojih izvornih sredstava planira sufinancirati rad pomoćnika. Prijedlogom plana financiranja sufinancirao bi se rad 20 pomoćnika u nastavi za 22 učenika s teškoćama u 3 osnovne i 7 srednjih škola. Ako tome podatku dodamo i 47 pomoćnika u nastavi odobrenih od Europskog socijalnog fonda, to znači da će u Primorsko-goranskoj županiji biti angažirano 67 pomoćnika za 69 učenika s teškoćama u ukupnom iznosu od 1,6 milijuna kuna – kaže pročelnica.


   Poput Darije, i Luki posljednja dva dana u nastavi pomaže fizioterapeut, no kako kaže, nedostaje mu njegova asistentica.    – Ako moram pisati kontrolni, ja joj govorim, a ona piše. Prve tri godine škole nisam imao asistenticu i bilo je puno teže. Tada se mama više morala baviti prepisivanjem, nego što je vježbala sa mnom. Navikli smo se na svoje asistente i nedostaju nam. Puno mi pomažu prijatelji iz razreda, ali svi se nadamo, a pogotovo ja, da će nam se asistenti vratiti – ističe Luka. 

   


Nejasni kriteriji


Činjenicu da su učenicima s teškoćama u razvoju asistenti više od pomagača u nastavi, potvrđuje i psihologinja OŠ Gornja Vežica Tanja Tuhtan Maras koja navodi da učenicima asistenti predstavljaju prijatelje i osobe od povjerenja.    – To su ljudi s kojima su se jako povezali i situacija u kojoj su se našli za njih je kao da im je najbolji prijatelj otišao preko noći. To su osobe koje su prve u kontaktu sa svim njihovim problemima – navodi Tuhtan Maras.     Osnovni je problem, dodaje ravnateljica Bojana Matešin, što pravilnik o asistentima u nastavi ne postoji, kao ni jasni kriteriji koji to učenici i s kakvim teškoćama imaju pravo na pomoć u nastavi.    – Djeca su se navikla na te asistente i ovo je za njih sada velika promjena koja im je uzrokovala stres. S njima su još od prošle školske godine, jer i lani su ti isti asistenti radili preko Udruge osoba s cerebralnom paralizom i rečeno nam je da će se i ove godine njihov rad financirati na isti način, ali sve je naprasno ukinuto. Pokušavamo se snaći kako najbolje znamo i nadamo se da će se do kraja tjedna neke stvari posložiti. Pomažemo si s našim kadrom, preko Udruge smo uspjeli osigurati dva volontera, a javili su nam se i neki donatori koji su spremni pomoći na način da financiraju rad asistenata. Imamo suradnju s Učiteljskim fakultetom pa se nadamo da bi nam studenti mogli povremeno uskočiti kao volonteri


Za 28 udruga Ministarstvo je osiguralo 11,5 milijuna kuna, ali ove godine na tom popisu nije bilo mjesta za riječku Udrugu osoba s cerebralnom i dječjom paralizom, zbog čega je njen predsjednik Miljenko Mišljenović u više navrata kontaktirao resorno ministarstvo i tek je jučer stigao odgovor da će u petak pomoćnik ministra Staša Skenžić doći u Rijeku kako bi se raspravilo o sudbini 33 učenika koji su ostali bez pomoćnika, a najveći broj tih učenika je upravo u OŠ Gornja Vežica. Osnivač škole, Grad Rijeka, ističe kako je u trenutku prikupljanja prijave potreba za učenike kojima će trebati pomoćnik ta škola poslala dokumente za četiri učenika, kojima je po njihovom stručnom mišljenju potreban takav oblik podrške.    – Grad je dodijelio dva pomoćnika za djecu koja su udovoljila uvjete Natječaja EU socijalnog fonda i prioritete Grada Rijeke. Naknadno je školi dodijeljen još jedan pomoćnik za učenika prvog razreda. Pretpostavljamo da škola u početku nije prijavila više učenika, jer su smatrali da će dio potreba »pokriti« na način koji je i do sada bio uobičajen, odnosno preko Udruge. Naime, do sada je 11 pomoćnika u nastavi u OŠ Gornja Vežica koji su dolazili iz Udruge bilo financirano od strane Ministarstva. Ministarstvo je sada očito odlučilo povući ta sredstva obrazlažući svoj čin postojanjem sredstava Europskog socijalnog fonda na čiji natječaj se Grad Rijeka javio. Međutim, niti su svi učenici, niti su svi pomoćnici mogli zadovoljiti uvjete tog natječaja, stoga je svime ovime još jednom potvrđena nužnost sustavnog rješavanja problema pomoćnika u nastavi. Za sada se odluke donose na razinama jedinica lokalne i regionalne samouprave te u okvirima pojedinih projektnih prijedloga raznih udruga koje se bave djecom s teškoćama. Sve dok se to pitanje sustavno ne riješi, biti će velik broj djece kojima nažalost neće taj oblik podrške biti pružen, ističu u Gradu.    Grad ove godine preko EU socijalnog fonda financira 44 pomoćnika u nastavi te još njih pet koji se financiraju iz vlastitih sredstava, a samo u zadnjih šest godina za rad pomoćnika u nastavi izdvojeno je 3,2 milijuna kuna.