Strategijom protiv krize

Zlatar-Violić: Važno postići politički konsenzus o medijskoj strategiji

P. N.

Navela je da su od 2008. do 2012. prihodi medija pali s gotovo šest milijarda kuna na manje od četiri milijarde, da je broj zaposlenih pao 25 posto u svim medijima, a u tiskanim medijima 45 posto, te da se ta tendencija ne zaustavlja.



OPATIJA Ministrica kulture Andrea Zlatar-Violić izjavila je danas u raspravi o medijskoj politici na 7. danima elektroničkih medija u Opatiji da je cilj medijske strategije održiv sustav javnih, komercijalnih i neprofitnih medija, da će se sa svim zainteresiranim skupinama krenuti u rješavanje bitnih tema i elemenata, nakon čega će slijediti javna rasprava, a pritom je istaknula kako je važno postići politički konsenzus o tom dokumentu.


Ministrica je napomenula da materijal treba smanjiti na 30 do 40 stranica jer u sadašnjem obliku nije pogodan za raspravu u Vladi ni u Saboru. Objasnila je da se radio ekstenzivan materijal kako bi se imao pregled cijele slike jer se ide u cjelovitu izmjenu zakonskog paketa.


“Smatram da je pitanje medijske strategije i medijske politike pitanje u kojemu je potreban politički konsenzus u Saboru. Neka materijali uđu u proceduru, neka se o njima raspravlja. Svejedno je hoće li se raspravljati mjesec dana više ili manje, važno je postići politički konsenzus”, rekla je ministrica te najavila da će radni materijali za javnu raspravu biti pripremljeni do Nove godine.




Ministrica kulture podsjetila je da je ministarstvo 2012. počelo raditi u situaciji iznimne krize i nezadovoljstva nakladnika, novinara, javne televizije, komercijalnih medija i trećeg sektora te da je najočitija bila klasična upravljačka kriza na nacionalnoj televiziji. Istaknula je da je u financijskom dijelu HTV izišao iz dugogodišnjega minusa, a mjere restrukturiranja i upravljanja idu u smjeru koji je bio zadan u programu.


Navela je da su od 2008. do 2012. prihodi medija pali s gotovo šest milijarda kuna na manje od četiri milijarde, da je broj zaposlenih pao 25 posto u svim medijima, a u tiskanim medijima 45 posto, te da se ta tendencija ne zaustavlja.


Ocijenila je da smanjivanje financijske krize neće riješiti probleme medija jer oni nisu samo problemi manjeg prihoda, nego i strukturni. Zbog toga se, rekla je, ministarstvo fokusiralo na rad na nacionalnom izvještaju, koji je imao problem nedostatka statističkih podataka o vlasništvu i zaposlenosti, ističući da je njegov zadatak bio i pokušaj davanja smjernica za rješavanje problema.


U kolovozu su u “Novostima” objavljeni sažetci radnih materijala, a zatim se cijeli radni materijal medijske strategije pojavio na Facebooku i dostupan je svima, rekla je ministrica i ocijenila da je curenjem tog materijala počinjena velika pogreška.


Dok taj materijal potpuno ne bude uređen i službeno objavljen na stranicama ministarstva, istaknula je, tu se verziju treba smatrati radnim materijalima s radnim elementima kojima se, dodala je, može koristiti u analizama. Statistički dio, to jest nacionalni izvještaj je u redu, ali sam tekst ima neravnotežu koja se odnosi na pristup, dodala je.


Ministrica je među ostalim u raspravi rekla da je posljedica krize pad kvalitete programa te da su novinari u tiskanim medijima ugroženi, kao što je ugrožena ili oslabljena redakcijska autonomija.


Najavila je da Ministarstvo kulture u razdoblju od tri do četiri godine može postati Ministarstvo kulture i komunikacija, dodajući kako bi ono to trebalo biti ne samo zato da se kroza nj filtriraju i oblikuju zakoni, nego da bude mjesto koje će koordinirati druga ministarstva i udruge i omogućavati nakladnicima i novinarima uvjete za rad.


Zlatar-Violić smatra da se mora razviti i sustavan strukturni model indirektnih potpora, od lokalnih do nacionalnih medija, te da su izravne potpore nešto što ne odgovara demokratskom modelu društva.


Na pitanje kako zaštititi socijalni status novinara, ministrica je odgovorila da Ministarstvo kulture, nažalost, nije sindikat te da se uvijek pitala zašto se HND ili novinari u godinama kad se to moglo nisu osigurali po logici umjetnika i samostalnih umjetnika, po logici minimalca koji pokriva socijalno i mirovinsko osiguranje. Ocijenila je da je RPO sustav prikrivenog zapošljavanja koji je stvorio još više problema a novinare doveo u egzistencijalnu krizu.