
Snimio Vedran KARUZA / Nl arhiva
Kako program otpisa duga traje još dva mjeseca, u regijama i gradovima gdje je odaziv građana nizak posebno će informirati građane kako realizirati pravo
ZAGREB Od početka veljače do danas, rješenje o otpisu duga dobilo je ukupno 6.967 građana, što je deseterostruko manje od očekivanja iskazanih u Vladi prilikom donošenja te mjere.
Tek je svaki drugi dužnik od njih 60.000 koji prema podacima Ministarstva socijalne politike i obitelji imaju pravo na otpis duga, u Fini ili centru socijalne skrbi uopće zatražio Pregled duga, dokument koji mu omogućuje podnošenje zahtjeva za otpis duga.
Iako je spomenuta mjera trebala osigurati novi početak financijski isključenim građanima i osigurati im uvjete za izlazak iz prezaduženosti, njenu je blagodat u četiri mjeseca primjene iskoristio tek svaki deseti dužnik koji na to ima pravo.
Slab odaziv
– Bit je ove mjere pomoći socijalno najugroženijim osobama i tu je, barem što se tiče korisnika zajamčene minimalne naknade, cilj ispunjen. Analizom izdanih Pregleda duga i podnesenih zahtjeva uočene su velike razlike među pojedinim regijama i gradovima, jer su negdje to učinili svi koji imaju pravo, a u nekima manje od 30 posto. Dug se nažalost ne može otpisati bez da dužnik to zatraži – upozorava glasnogovornik Tihomir Ivka.
Bilo bi iluzorno i apsurdno, poručuju iz Ministarstva socijalne politike, očekivati da vjerovnici pristanu opraštati dugove svojim dužnicima, a oni imaju imovinu koju mogu unovčiti da pritom ne ugroze egzistenciju. Među onima koji ispunjavaju socijalni kriterij, bilo je, kažu, i onih koji pravo na otpis duga ne mogu realizirati jer posjeduju vikendicu, zemljište, ili imaju štednju u banci. »Ako se građani ne jave u većem broju, nameće se zaključak da su sami procijenili da ne ispunjavaju socijalni kriterij te da je njihova imovina veća od propisane«, dodaje Ivka.
Iako nikoga ne mogu vući za rukav, u Ministarstvu ipak nastoje potaknuti dužnike da konzumiraju svoje pravo. U call-centrima u ministarstvu, centrima socijalne skrbi i Fini odgovara se, kažu, na svaki poziv, mail, reklamaciju i svaku molbu, a kako program otpisa duga traje još samo dva mjeseca, u regijama i gradovima gdje je odaziv građana nizak posebno će informirati građane o tome kako realizirati pravo na otpis duga.
Populistička mjera