Dio nije po projektu

Slučaj neispravnih šahtova na HAC-ovoj ličkoj dionici inspekcija prijavila DORH-u

Darko Pajić

Razlog za inspekciju bila je prometna nesreća zbog pucanja šahta u tunelu Plasina, a u  kojoj su  sudjelovala tri vozila  / Foto S. DRECHSLER

Razlog za inspekciju bila je prometna nesreća zbog pucanja šahta u tunelu Plasina, a u kojoj su sudjelovala tri vozila / Foto S. DRECHSLER

Indicija je da na licu mjesta šahtovi nisu izvedeni kako je projektirano. Netko nije radio svoj posao, ali mi ne možemo utvrđivati bilo čiju odgovornost, te smo situaciju prijavili DORH-u, naglašava  Antun Vunić



RIJEKA  Hrvatske autoceste moraju provesti kontrolu svih šahtova na autocestama, pogotovo u tunelima, na mostovima i vijaduktima, te izmijeniti sve one  koji nisu napravljeni po projektu. Ovakvo rješenje HAC-u je uputio Sektor inspekcije cesta Ministarstva pomorstva, prometa i infrastrukture, koji je pored toga zatražio i istragu DORH-a o cijelom slučaju, jer je u svemu sporno pitanje kako je bilo moguće da se šahtovi ne ugrađuju u skladu s projektom, a da ipak postoji odobrenje nadzornih organa, pored čega je uredno riječ o dionicama autocesta koje su zeleno svjetlo dobile na tehničkim pregledima prije ishodovanja uporabnih dozvola.


Ličku dionicu na kojoj se nalaze tuneli Plasina i Brezik, gdje su se mijenjali šahtovi koji nisu postavljeni sukladno projektu, gradilo je više stranih i domaćih tvrtki. No, odgovor na pitanje je li u svemu bilo propusta i tko je za njih odgovoran trebao bi utvrditi DORH.   


Pravo na žalbu


Kako pojašnjava voditelj Sektora inspekcije cesta Antun Vonić problem nije alarmantan i nije ugrožena sigurnost putnika, već je riječ o ispravljanju uočenih nedostataka, a neposredni razlog za reakciju bila je nezgoda u tunelu Plasina, gdje se u srpnju 2013. godine dogodila prometna nezgoda zbog pucanja šahta u kojoj su sudjelovala tri vozila.





Naoko banalan problem šahtova mogao bi postati predmet kaznenog progona ukoliko za takvo što DORH utvrdi osnovu. Neovisno o tome, valja se nadati da više neće biti niti jedne prometne nezgode zbog pucanja šahtova na bilo kojoj prometnici. No, kršenje zakona sasvim je drugi problem, jer se projektna dokumentacija mora poštovati pri gradnji. A ovdje šahtovi očito  nisu baš uvijek postavljani sukladno projektu.   



–  Taj je događaj bio indikator da se taj poklopac sanira, uočeno ih je još nekoliko, tri urgentna, odnosno ukupno 5 u tom tunelu. Drugi korak bio je pregledati i ostale, pa je naređen pregled svih šahtova i kod svih drugih upravitelja autocesta, dakle ne samo u HAC-u. Kontrola je naređena ne  samo u tunelima, već i na svim mostovima i vijaduktima. Kad govorimo o broju neispravnih šahtova sigurno nije riječ o dramatično velikom broju na autocestama pod ingerencijom HAC-a. To je daleko manje od 10 posto ukupnog broja šahtova s tim da niti taj broj nužno nije neispravan, već se dio šahtova ne može otvoriti i dok se to ne napravi ne može se točno ni znati jesu li neispravni ili ne. HAC je na naše rješenje imao pravo na žalbu, to su pravo iskoristili, ali im je žalba odbijena. Također stoji i to da žalba ne odgađa izvršenje rješenja. Oni nisu izvršili rješenje u datom roku, ali nisu niti tražili produžetak roka. Indicija je da na licu mjesta šahtovi nisu izvedeni kako je projektirano. Netko nije radio svoj posao, ali mi ne možemo utvrđivati bilo čiju odgovornost, te smo situaciju prijavili DORH-u, što smo dužni učiniti po zakonu, naglašava Vunić dodajući kako u HAC-u ipak nisu bili apsolutno gluhi na rješenje inspekcije, te su počeli izmjenu šahtova u tunelima Plasina i Brezik. Dodaje također da se taj posao radi vrlo kvalitetno, kao i da će svi korisnici imati sigurnost i veći komfor putovanja.


Opasnosti nema


U priopćenju HAC-a navodi se kako ova državna tvrtka postupa po nalozima inspekcije, kao i da je shodno nalogu prioritet sanacija oštećenih revizijskih okana. Tako će do 12. lipnja ove godine biti sanirano 205 od 272 revizijska okna u tunelima, odnosno 76 posto. Dodaje se kako se 52 revizijska okna predviđena za sanaciju nalaze u zaustavnoj traci autocesta i izvan tunela, te ne ometaju redovan promet.


–  Izmještanje revizijskih okana u projektiranu os ne podrazumijeva oštećenost istih i nema opasnosti za sigurno prometovanje autocestom. Napominjemo da su sve gore navedene nepravilnosti uočene sredinom 2013. godine, te da su Hrvatske autoceste poduzele sve mjere kako bi se nedostaci otklonili ili sanirali, te kako sigurnost prometa ne bi bila ugrožena. Izmještanje revizijskih okana u os ceste sukladno inspekcijskom rješenju je složeniji zahvat koji zahtjeva izradu projektne dokumentacije. Nakon toga izradit će se plan sanacije i pristupiti radovima, koji  spadaju u izvanredno održavanje i izvode se isključivo temeljem projektne dokumentacije izrađene od ovlaštene projektantske kuće. Budući su Hrvatske autoceste obveznici javne nabave, nužno je i za izradu projektne dokumentacije, ali i za odabir izvođača radova provesti postupak javne nabave, što podrazumijeva zakonom propisane rokove, ističu u HAC-u uz napomenu kako se radovi ne smiju odvijati za vrijeme trajanja turističke sezone, što znači da preostaje ograničeno vrijeme za građevinske radove.