Početak kraja nacionalnoj segregaciji vukovarske djece

Dogodine se otvara integrirana osnovna škola: Prvašiće u Vukovaru neće dijeliti na Hrvate i Srbe

Tihomir Ponoš

U prvi razred školske 2015./2016. upisat će se djeca bez obzira na nacionalnost



ZAGREB Početkom školske godine 2015./2016. u Vukovaru bi trebala početi raditi prva integrirana osnovna škola, odnosno osnovna škola koju bi zajednički pohađala djeca i iz hrvatskih i iz srpskih (ali i drugih manjinskih) obitelji.


Ministarstvo znanosti, obrazovanja i sporta raspisalo je 14. svibnja Zahtjev za iskazivanjem interesa za individualne konzultantske usluge u funkciji voditelja projekta »Osnivanje integriranih škola u Vukovaru i Kninu«.


U tekstu natječaja navodi se da je opći cilj projekta društveni oporavak poslijeratne i višeetničke zajednice te postizanje više razine razumijevanja, poštovanja i suradnje između manjinske i većinske skupine stanovnika.




Posebni je cilj osnivanje integrirane škole u Vukovaru, te nadlgedanje i pružanje potpore integriranoj i interkulturalnoj školi u Kninu. 



 – Osnovna je ideja da svako dijete na zdravim osnovama izgradi svoj identitet i izgradi se u zajednicu, a u tome jedno ne potire drugo. Hrvatska škola za to mora biti otvorena i spremna, kazala je Ivana Milas.



  U odgovoru na upit Ministarstvo navodi da je projetkom predviđeno osnivanje zasebne odgojno-obrazovne ustanove u Vukovaru s programom predškolskog i osnovnoškolskog obrazovanja koju će zajednički pohađati djeca svih nacionalnosti.


Projektom je previđen razvoj integriranih i interkulturalnih kurikuluma s ciljem boljeg ispunjavanja odgojno-obrazovanih potreba multietničkih i multikulturalnih zajednica.


U Ministarstvu napominju da je Vukovar multietnička zajednica u kojoj žive i djeca za koju nasljeđe ratnih događanja još ima važnu ulogu, a uz obitelj, škola je ključni čimbenik u odgoju djece, njihovoj socijalizaciji i prihvaćanju vrijednosti odnosa prema drugima. 


Na osnivanju integrirane škole punih deset godina radi Nansen dijalog centar iz Osijeka. Taj je Centar za projekt radnog naziva »Nova škola« odlikovao i predsjednik Republike Ivo Josipović.


Ivana Milas iz Nansen dijalog centra, koji sudjeluje u realizaciji integrirane škole koja će na jesen 2015. godine početi raditi kazala nam je da sam projekt započinje 1. lipnja. Potrebno je osnovati školu kao ustanovu, odnosno pravnu osobu, adaptirati zgradu, provesti medijsku kampanju, informirati roditelje i djecu o toj školi.



 Projekt za kojega je Ministarstvo raspisalo Zahtjev za iskazivanjem interesa trajat će tri godine, do 2017. Financira se, i to u 85-postotnom iznosu iz sredstava Financijskog mehanizma Europskog ekonomskog prostora u čemu znatnim sredstvima sudjeluje Norveška, a preostalih 15 posto troškova pokrit će se iz državnog proračuna. Ukupna vrijednost trogodišnjeg projekta iznosi 1.529.412 eura, od čega je 1,3 milijuna eura donacija iz EEA fonda, a 229.412 iz državnog proračuna.



Kurikulum je razvijen u razdoblju od 2004. do 2006. godine, a do kraja ove godine Agencija za odgoj i obrazovanje porvest će proces još jednog usuglašavanja kurikuluma što je potrebno zbog u međuvremenu usvojenih novih propisa i Nacionalnog kurikuluma. 


  Navela je da u Nansen dijalog centru nisu protiv manjinskih škola, »koje su velik doseg demokracije, ali u Vukovaru se otišlo u krivom smjeru«. Bude li ovom zgodom sve po planu, nakon deset godina ideja integrirane škole u Vukovaru konačno će biti realizirana, a nastava bi počela 2015. godine s jednim do dva prva razreda.