Agencije za »outplacement« plaćaju poslodavci – oni koji su radnika i otpustili. Plaćaju im da otpuštenom radniku pronađu novi posao, da ga o trošku poslodavca ili djelomično iz otpremnine doškoluju, prekvalificiraju, savjetuju ga kako će razgovarati na intervjuu za posao, pisati životopis...
U filmu »Up in the air« ili u hrvatskom prijevodu »Ni na nebu ni na zemlji« iz 2009. godine, George Clooney glumi Ryana Binghama, zaposlenika izmišljene korporacije Career Transitions, za koju putuje SAD-om i kao profesionalni »otpuštač« ili, recimo, »otkazivač«, jer službene riječi u hrvatskom jeziku za to zanimanje, hvala bogu, još nema – otpušta zaposlenike drugih kompanija. Plaćen je da radnicima umjesto njihovih vlastitih poslodavaca prvo kaže da su otpušteni, a onda i to da je otkaz, tipično američki, i možda u Americi, »nova prilika«.
Nemamo »otkazivače«
U Hrvatskoj, na žalost obožavateljica, nema Georgea Clooneya, ali ni, srećom, profesionalnih »otkazivača«. Ili ih barem nema još. Ima zato sve više agencija koje se bave »outplacementom«, kod nas novijom uslugom, a u SAD-u poznatom već tridesetak godina.
»Outplacement«, koji u hrvatskom jeziku također još uvijek nema svoj prijevod, pomaganje je otpuštenom radniku da što brže pronađe novi posao, odnosno stekne nove vještine i znanja. To, međutim, nije pomoć od strane Zavoda za zapošljavanje ili neke druge institucije, već agencija koju plaćaju poslodavci – oni koji su radnika i otpustili. Plaćaju im da otpuštenom radniku pronađu novi posao, da ga o trošku poslodavca ili djelomično iz otpremnine doškoluju, prekvalificiraju, da ga, ako je potrebno, nauče radu na računalu i slično, savjetuju mu kako će razgovarati na intervjuu za posao, pisati životopis – općenito ga upućuju kako, i kuda dalje.
Svaka kuna važna
Ipak, kako doznajemo od onih koji se outplacementom bave u Hrvatskoj, dok će otpušteni koji su radili na manje plaćenim poslovima radije, posve opravdano i očekivano, uzeti svu otpremninu u novcu jer im je svaka kuna važna, oni koji do posla lakše dolaze, dakle srednji i viši menadžment, i koji imaju nekakvu ušteđevinu, rado prihvaćaju i da im se dijelom otpremnine plati još neki stupanj obrazovanja, doškolovanje, za koje bi se inače sami teže odlučili.
– Svi su svjesni da je ulaganje u znanje i nove vještine dugoročno isplativo, no na nju će, dakako, lakše pristati oni koji su otpušteni s neke dobre pozicije. Oni si mogu priuštiti da im se iz iznosa otpremnine dio isplati kroz nekakvo doškolovanje, za stjecanje znanja, jer možda sami sebe na to nikad ne bi natjerali. Oni zato takvo rješenje smatraju prilikom, znajući da će kasnije još lakše naći posao. Puno teže je kroz outplacement zbrinuti manje kvalificirane radnike. Njima nedostaje znanje rada na računalu, znanje jezika, no radije će, što je također razumljivo, uzeti čitavu otpremninu nego prihvatiti da im se ona djelomično isplati i kroz školovanje – ističe Lana Ljubas, direktorica Naton ljudskih potencijala, jedne od agencija koja se, osim »headhuntingom« – lovom na kadrove za zapošljavanje, bavi i outplacementom, u Hrvatskoj novijom uslugom.
Naton svoju matičnu kuću ima u Sloveniji, a osim u Hrvatskoj, radi i u Srbiji – napominje Ljubas, navodeći primjer jedne velike slovenske tvrtke za koju tamošnji Naton upravo provodi outplacement za 120 radnika.
Tko ide, tko ostaje
Činjenica je, zaključuje, da si ni mnogi poslodavci u Hrvatskoj ne mogu priuštiti usluge outplacement agencija. To su agencije koje se bave i headhuntingom, kao i posredovanjem u zapošljavanju, na način da sami zapošljavaju određene kadrove, a onda ih »iznajmljuju« tvrtkama. Ako je riječ o nekom jako traženom kadru, kvalitetnom profesionalcu, a bivši ga poslodavac ipak iz nekog razloga više ne želi, poslodavac može agenciji za njega platiti outplacement uslugu, a agencija ga onda sama zaposli i nudi drugim tvrtkama.
U Hrvatskoj u uslugu outplacementa nije uključena i usluga izravnog otkazivanja radniku umjesto poslodavca, no poslodavac od agencije može zatražiti da zajedno ocijene svakog radnika te sastave listu onih koji ostaju, odnosno moraju otići. Agencija poslodavca može naučiti i kako otpuštati, odnosno kako najbezbolnije »i to obaviti«. Nakon toga preuzimaju brigu o otpuštenima, usmjeravaju ih dalje, uče kako razgovarati i pregovarati na razgovorima za posao, kako postići potrebno samopouzdanje, usmjeravaju na doškolovanje i prekvalifikaciju. U SAD-u ovakve agencije, na račun bivšeg poslodavca, ostaju uz otpuštenog radnika sve dok ne nađe novi posao, no to je ipak Amerika, u kojoj se već 60 dana bezuspješne potrage za poslom smatra tragično dugim razdobljem.