Brže i jeftinije do Dubrovnika

Hrvatskoj prometni koridor iznad Neuma ograđen žicom?

Darko Pajić

Nakon što je Hrvatska odustala od gradnje Pelješkog mosta, ministri Siniša Hajdaš Dončić i Damir Hadžić idućeg tjedna u Zagrebu razgovarat će o novim prometnim i graničnim rješenjima oko Neuma



Obići Neum brzom cestom sa četiri trake i vratiti se opet u Hrvatsku na jadransku magistralu, a da se pritom ne morate zaustavljati i prolaziti carinske preglede, najizglednije je rješenje za koridor autoceste do Dubrovnika. Kako doznajemo iz više pouzdanih izvora BiH i Hrvatska u ovom su trenutku vrlo blizu dogovora po kojem bi Hrvatska dobila slobodan prometni koridor kroz BiH, koji bi istovremeno bio u funkciji obilaznice Neuma u dužini od desetak kilometara. Riječ je o prometnici koja bi imala status prolaza, brze ceste ograđene žicom izuzete od graničnih kontrola ukoliko je riječ o tranzitnom prometu. Samo ona vozila koja bi na jednom velikom prometnom čvoru, a taj već postoji u nacrtima pripremljenim u resornom Ministarstvu prometa BiH, izlazila s autoceste na neumskoj obilaznici, dolazila bi do dva shengenska granična prijelaza s mješovitim ekipama hrvatskih i BiH carinika i policajaca. 


   Granični čvorovi


Ti granični prijelazi gradili bi se u neposrednoj blizini prometnog čvora, te bi tamo prolazili uobičajene kontrole i nastavljali put prema Neumu ili negdje drugdje u BiH. Kao što prikazuje skica rješenja, koju objavljujemo, sa svake strane granice bili bi izgrađeni kružni tokovi koji omogućavaju – ili nesmetan nastavak putovanja prema Dubrovniku ili izlazak u BiH. 


 Ova tema bit će najvažnija na sastanku kojeg će ministar pomorstva, prometa i infrastrukture Siniša Hajdaš Dončić održati 3. svibnja u Zagrebu s ministrom komunikacija i prometa u Vijeću ministara BiH Damirom Hadžićem. Gore navedena varijanta nije jedina moguća, ali jest najozbiljnija, najjeftinija i najrazumnija nakon što je definitivno nova Vlada odbacila projekt nerentabilnog i užasno skupog Pelješkog mosta. 





   


   Što zauzrat?


Bit će svakako zanimljivo doznati i što će BiH tražiti zauzvrat, a tu se govori o uređenju većeg broja graničnih prijelaza kada Hrvatska preuzme brigu o granici EU-a. Uvijek je aktualna i želja BiH za slobodnim prolazom do luke Ploče, pa će i to vjerojatno biti tema razgovora dvojice ministara i mogući temelj dogovora dviju država. 


    Za sve putnike, koji će koristiti ovaj prometni koridor treba napomenuti kako nova obilazna brza cesta kreće od čvora Ploče, koji je u gradnji, odakle zatim nastavlja put prema zaleđu Neuma. Ukupna dužina te brze ceste iznosi oko 18 kilometara od čega je 6 kilometara kroz teritorij BiH, pa tek treba vidjeti tko bi i u kojem omjeru financirao gradnju. Prometni čvor koji vodi do graničnih prijelaza nalazit će se otprilike na sredini BiH teritorija i zatim će se ponovo spuštati prema Jadranskoj magistrali.


 Hajdaš Dončić u relativno kratkom vremenu od dolaska na novu funkciju ima priliku riješiti problem oko kojeg se pregovara već desetljećima. On će u tom dijelu moći raščistiti i negativno nasljeđe bivšeg ministra Božidara Kalmete u čijih se osam godina nije napravilo ništa pozitivno oko prometnog rješenja u Neumu, ponajviše zbog toga što je Kalmeta bezuvjetno zagovarao Pelješki most, te tako nije ostavljao nikakvog prostora za uzmak partnerima u BiH. Hajdaš Dončiću u prilog ide i činjenica da će idućeg tjedna pregovarati s ministrom koji je inače potpredsjednik SDP-a BiH, pa bi i zbog toga, kao i činjenice da je uvertira ovom sastanku bio posjet premijera Zorana Milanovića Sarajevu, dogovor trebao biti bliži nego ikada ranije.