Sporna raspodjela poticaja

Graditelji bijesni: Dok se dečki igraju električnim autima, stari prozori na – čekanju

Bojana Mrvoš Pavić

Foto: Ranko Suvar / CROPIX

Foto: Ranko Suvar / CROPIX

Tek kad se u Hrvatskoj zamijene svi stari prozori, kroz koje nam bježi najviše energije, bit će vrijeme da se dečki igraju i s električnim autima, napominje Zdenko Karakaš iz Udruge graditeljstva pri Hrvatskoj udruzi poslodavaca



ZAGREB  Dok su poticaji Fonda za zaštitu okoliša namijenjeni kupnji električnih i hibridnih vozila do 15. travnja razgrabljeni, Fond još uvijek nije objavio natječaj za dodjelu poticaja namijenjenih energetskoj obnovi obiteljskih kuća, koji bi trebao ugledati svjetlo dana do kraja mjeseca. Za električna i hibridna vozila, podsjetimo, u rekordnom je roku, kroz samo mjesec  i pol dana, podijeljeno oko 14 milijuna kuna, za energetsku obnovu kuća planira se pak potrošiti 71 milijun, no na natječaj se još čeka, pri čemu je domaća građevina najnestrpljivija.



Građani koji žele energetski obnoviti obiteljsku kuću uz državni poticaj od 40 do 80 posto moći će se, najavljeno je ipak jutros iz Ministarstva zaštite okoliša i prirode, od ovog tjedna prijaviti Fondu za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost. Javni poziv bit će objavljen krajem ovog tjedna u Narodnim novinama i na internetskim stranicama Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost i Ministarstva zaštite okoliša i prirode, a sljedeći tjedan krenut će i oglasna kampanja u medijima, u tisku, na radijskim i TV postajama – rekao je za Hinu ministar zaštite okoliša i prirode Mihael Zmajlović. Kazao je da je osigurano dovoljno sredstava za energetsku obnovu 10.000 obiteljskih kuća.



Profitirali trgovci




Kako se može čuti od trgovaca električnim i hibridnim automobilima, iako su poticaji za vozila razgrabljeni, oni nisu zadovoljni. Još nema ukupnih podataka o tome koliko je i kakvih vozila kupljeno, no neki nam trgovci kažu da su oni prodali tridesetak posto manje električnih odnosno hibrdinih vozila nego lani, kad su se poticaji dijelili prvi put. Pretpostavljaju da su ove godine puno više od njih profitirali trgovci električnim skuterima odnosno motociklima, za koje je Fond po prvi put dijelio sredstva. Za njih se moglo dobiti od 7.500 do čak 30.000 kuna bespovratnih sredstava.


Istovremeno, domaći građevinari, posebno mali i srednji obrti, čekaju svoju priliku – posao u energetskoj obnovi kuća, smatrajući kako, za razliku od električnih automobila, poticaji namijenjeni građevini imaju daleko više smisla, i učinka.


I u pravu su, jer, kako kažu podaci samog Fonda za zaštitu okoliša, energetska obnova samo dvije tisuće obiteljskih kuća godišnje može uposliti oko 1.100 radnika, prvenstveno malih i srednjih poduzetnika, izravno daje posla drvnoj industriji i domaćoj proizvodnji toplinske izolacije, smanjuje emisije CO2 za gotovo 20 tisuća tona godišnje, dok bi se, na kraju krajeva, izdaci dvije tisuća kućanstava za energiju smanjili za čak 25 milijuna kuna. Korist od energetske obnove je, dakle, višestruka – ekonomska i ekološka, ali i zdravstvena, jer ljudi nastavljaju život u zdravijim prostorima.


S druge strane, poticanjem kupnje električnih/hibridnih vozila potičemo njihov uvoz, ne i domaće gospodarstvo. U Hrvatskoj nema serijske proizvodnje električnih automobila, i sva tako kupljena vozila dolaze iz uvoza. Najveći broj lani kupljenih vozila, 70 posto, odnosio se na Toyotu Yaris, hibrid po cijeni od 124 tisuće kuna, za koji su građani, uz državni poticaj od 30.000 kuna, morali »nadodati« još 94 tisuće kuna. Ako se pak netko odlučio za jedan »Teslin« model električnog automobila po cijeni od 950.000 kuna, sam će, nakon što mu Fond isplati maksimalnu subvenciju, morati platiti još 880 tisuća kuna, a to je iznos koji si zaista samo rijetki u Hrvatskoj mogu priuštiti


Opširnije u tiskanom izdanju Novog lista…