Uspješna dokapitalizacija

Važan ulagač: Poljska kompanija OT Logistics postaje suvlasnik Luke Rijeka

Jagoda Marić

Ako je to točno, iznimno sam zadovoljan jer to znači da će se iskoristiti potencijal koji donosi prometni koridor Baltik – Adriatic, kaže ministar Hajdaš Dončić. Poljaci bi, prema našim izvorima,  trebali imati između 17 i 18 posto vlasništva



ZAGREB  Dokapitalizacija  Luke Rijeka je, čini se, uspjela i u tri kruga je prikupljeno najmanje 240 milijuna kuna, što je bio minimalan iznos koji se tražio u ovom postupku. Iako je, kako tvrde naši izvori, ostalo još oko 700 tisuća neupisanih dionica, što je manje od deset posto ponuđenih, očekuje se da će i one biti upisane u sljedećem krugu,  pa se već sada  može reći da je Luka Rijeka dobila nove dioničare koji će imati značajne udjele u tom društvu.


Prikupljanje oko 240 milijuna kuna kroz dokapitalizaciju znači i da je Luka Rijeka osigurala oko 70 posto potrebnih sredstava za modernizaciju pozadinskog terminala Škrljevo, projekta čija je  ukupna vrijednost  oko 352 milijuna kuna.


Više od  400 plovila


Neslužbeno doznajemo da će  mirovinski fondovi imati ukupno 26 posto dionica. Njihov ulazak u Luku Rijeka nije iznenađenje jer se najavljivalo da će sudjelovati u drugom krugu dokapitalizacije, ali uz njih se u dokapitalizaciju te riječke tvrtke uključila i poljska kompanija OT Logistics, koja ima više od 400 plovila, ali zajedno s povezanim društvom OT Logistics Group pruža sve usluge vezane  uz riječni i morski prijevoz, poput utovara ili pretovara robe, skladištenja ili iznajmljivanja nekretnina.  Grupu čine 24 povezane tvrtke, posluju već 69 godina i pokrivaju oko 80 posto tržišta unutranjeg plovnog prijavoza tereta u Poljskoj.


Poljaci bi, kako tvrde naši izvori, u Luci Rijeka trebali imati između 17 i 18 posto vlasništva, a preostale dionice u dokapitalizaciji su upisivali bivši i sadašnji  radnici Luke Rijeka. No, dok se službeno ne zatvori priča o dokapitalizciji, nitko ne želi  iznositi precizne brojke o novoj vlasničkoj strukturi u Luci Rijeka.  Tek nakon što se proces završi vidjet će se je li u dokapitalizaciji  51 posto udjela u Luci Rijeka dobilo nove vlasnike i na koliko je točno pao udio države, koja će ostati najveći pojedinačni vlasnik. O mogućim novim suvlasnicima ne želi govoriti ni resorni ministar prometa Siniša Hajdaš Dončić. 

– Ako je to točno, a ja  zbilja o tome još ne mogu govoriti, iznimno sam zadovoljan jer to znači da će se iskoristiti potencijal kojeg donosi prometni koridor Baltik – Adriatic. Ne samo zbog toga što bi ta logistička tvrtka ušla u Luku Rijeku nego se taj potez treba gledati i u kontekstu strateškog partnerstva HŽ Carga i  PKP-a Cargo, poljskog nacionalnog operatera željezničkog teretnog prijevoza, što je sigurno  potaknulo Poljake da ulažu u Luku Rijeka, kazao nam je Hajdaš Dončić odgovarajući na naše pitanje je li upoznat s time da Poljaci ulaze Luku Rijeka.


Veća konkurentnost


Hajdaš Dončić ističe da  bi dolazak Poljaka, nakon partnerstva s filipinskim operaterom  ICTSI, značio veću konkurentnost u Luci Rijeka, a on  priželjkuje da se ona i poveća  kad se dogodi koncesija na Zagrebačkoj obali.


Na primjedbu da  poljske tvrtke do sada, unatoč nekoliko stidljivih pokušaja, nisu vlasnički ulagale u Hrvatsku, Hajdaš Dončić odgovara da jača suradnja  može biti samo dobra za Hrvatsku jer to znači partnerstvo s  velikom i gospodarski jakom zemljom koja je važna članica Europske unije, te dodaje da to partnerstvo ima još puno potencijala.  Poljaci su, odnosno njihova osiguravajuća kuća PZU sudjelovali i u natječaju za preuzimanje Croatia osiguranja, ali je Vlada na kraju izabrala ponudu Adrisa. 


Već tada su predstavnici te poljske tvrtke isticali da je njihova kompanija, ali i većina  ostalih značajnih tvrtki u Poljskoj, prošla svoje procese restrukturiranja, učvrstila se na domaćem tržištu i da sada ima priliku za nova ulaganja i izvan zemlje. Kako su karte na europskom tržištu podijeljene Hrvatska se kao nova članica poljskim osiguravateljima činila kao prirodan odabir, a očito su slično razmišljali i u OT Logiticsu i PKP Cargu.  No, da bi nova hrvatsko-poljska partnerstva postigla svoj puni potencijal, i kad je riječ o Luci Rijeka i o HŽ Cargu,  Hrvatska će morati modernizirati svoje željezničke pruge.