Sindikati skeptični prema najavama INA-e

Urinj samo “spin”: MOL već isplanirao izvoz nafte iz Hrvatske u Srbiju i Mađarsku?

Bojana Mrvoš Pavić

Veselje zbog dobre vijesti o pokretanju proizvodnje u Sisku nije dugo trajalo / Foto: M. TODOROV/CROPIX

Veselje zbog dobre vijesti o pokretanju proizvodnje u Sisku nije dugo trajalo / Foto: M. TODOROV/CROPIX

Iz priopćenja uprave Ine iščitava se da dugoročno za Sisak nema previše nade, a sindikati ne vjeruju previše u priču da bi sisačka nafta mogla krenuti u Rijeku na preradu. Smatraju da ta informacija služi samo da bi se pozornost skrenula s već potpuno razrađenog plana izvoza



ZAGREB » Proizvodnja u rafineriji Sisak je 14. siječnja obustavljena privremeno i kratkoročno je najizglednija mogućnost da tamo opet bude pokrenuta – jučerašnji je komentar uprave Ine na napis našeg lista kako će sisačka prerada nafte ponovno krenuti u travnju. Budući da je ministar gospodarstva Ivan Vrdoljak našem listu kazao da će na tome insistirati, iz uprave dodaju i to kako odluka o ponovnom pokretanju proizvodnje »nije pod utjecajem vanjskih pritisaka«.


   Iz priopćenja uprave Ine iščitati se može i to da, dugoročno, za Sisak nema previše nade. »INA razmatra i druge mogućnosti komercijalizacije svoje proizvodnje, uključujući i transport sirove nafte u Rafineriju nafte Rijeka«, poručuju, što su već spominjali i u siječnju.


  


Projekt Urinj




To znači da bi domaću naftu, koja se akumulira u sisačkom skladištu, trebalo cestom ili željeznicom, ili pak JANAF-ovim naftovodima do Omišlja, transportirati do Rijeke, a u Urinju pak napraviti neke preinake, uz koje bi se domaća nafta tamo mogla prerađivati. Na tome se već radi, može se čuti unutar Ine, iz koje odgovaraju kako je »osnovana jedinica za koordinaciju projekta obrade domaće sirove nafte u Urinju«. Pokretanje postrojenja za preradu domaće nafte u Rijeci planira se, doznajemo, do 8. ožujka, nakon čega bi trebala još oko dva tjedna da ga se testira, što znači da bi sisačka nafta u Rijeku mogla krenuti, hipotetski, već krajem ožujka. Na pitanje što to onda znači za Sisak, iz Ine neslužbeno odgovaraju kako je transport u Rijeku »samo jedna od razmatranih opcija«. Druge, neslužbene informacije kažu da, puno ozbiljnije, MOL priprema izvoz domaće nafte u Srbiju i Mađarsku, što je navodno već detaljno iskalkulirao.


   – Zato se i puštaju ovakve informacije – da će sisačka nafta ići u Rijeku, to je samo ‘spin’ koji pozornost treba skrenuti s plana izvoza. Transport cestom ili željeznicom, a riječ je o nebrojeno puno cisterni, osim što je opasan, i jako skup, što znači da bi rafinerijski gubici onda bili i veći. Inini sindikati ništa od toga neće dozvoliti, komentar je Maje Rilović, predsjednice sindikata INAŠ.


  


Nema optimizma


Povjerenik Sindikata energetike, kemije i nemetala u Urinju Ivica Perinić kaže da je prerada sisačke nafte u Rijeci tehnološki moguća, no prijevoz je problematičan. Sve je to, međutim, nebitno u odnosu na ono što svojom izjavom o transportu nafte uprava, odnosno MOL zapravo želi poručiti, kaže Perinić, a to je da joj je Sisak nepotreban.


   – Naravno da je rafinerija Sisak bitna za Hrvatsku, no od Vlade do sada nismo doživjeli niti jedan ozbiljan, konkretan potez kojim se pokazalo da je sisačka rafinerija Hrvatskoj bitna, slušamo samo deklarativne izjave o zaštiti hrvatskih interesa, kaže Perinić.


   Ni veselje među rafinercima u Sisku, nakon što je jučer objavljena informacija o ponovnom pokretanju proizvodnje u travnju, nije dugo trajalo. Uvjereni su u to da će uprava, odnosno MOL na kraju domaću naftu izvoziti van, i za njih više posla neće biti, a nedugo zatim ni za Urinj. Uprava Ine s JANAF-om, njihove su neslužbene informacije, već dogovara transport u Rijeku, što Dragan Kovačević, prvi čovjek JANAF-a i stranački kolega ministra Ivana Vrdoljaka, demantira. Nikakvih pregovora, kaže, nema, i treba pričekati rasplet situacije.