Međunarodni uspjeh JGL-a

Riječki farmaceutski proizvodi uskoro i na američkom tržištu

Barbara Čalušić

Pored država iz regije, JGL je sa svojim proizvodima prisutan na tržištima Rusije, Ukrajine, Kazahstana i jugoistočne Europe. U budućnosti će se intenzivno fokusirati na velika i brzorastuća tržišta četiri ključne regije svijeta: Bliski istok, zapadnu Europu, SAD i Južnu Ameriku



Prvi put u svojih dvadeset godina poslovanja Jadran Galenski laboratorij proteklog je vikenda organizirao predstavljanje pred novinarima iz cijele regije. Šezdesetak novinara iz Hrvatske, Slovenije Bosne i Hercegovine, Srbije i Makedonije imalo je priliku upoznati se proizvodima, proizvodnim procesom i upravljačkom strategijom jedne od trenutno najuspješnijih, ako ne i najuspješnije riječke tvrtke koja je u protekla dva desetljeća zabilježila visoku stopu rasta koja se u prosjeku kreće 23 posto.


Potreba za predstavljanjem vlastitih rezultata medijima iz cijele regije ne čudi ako se uzme u obzir činjenica da je JGL u ovom trenutku prisutan na tridesetak svjetskih tržišta, a udio izvoza u ukupnom prihodu tvrtke za 2010. godinu iznosio je 66 posto. Pored država iz regije, JGL je sa svojim proizvodima prisutan na tržištima Rusije, Ukrajine, Kazahstana i jugoistočne Europe, a Rusija bi uskoro mogla biti prva država u kojoj će JGL pokrenuti svoju proizvodnju.


Također JGL je za svoje strateške brendove nedavno sklopio ugovore s Rumunjskom, Latvijom, Litvom, Estonijom, Rusijom, Guatemalom, Turskom, Kuvajtom i Jemenom, a prema riječima direktora Ive Usmianija u budućnosti će se intenzivno fokusirati na širenje na velika i brzorastuća tržišta četiri ključne regije svijeta: Bliski istok, zapadnu Europu, SAD i Južnu Ameriku. 





Točna lokacija crpljenja mora je poslovna tajna, odgovaraju u JGL-u na novinarski upit gdje se točno crpi more za njihov najpoznatiji proizvod. Pritom ističu da je svakako riječ o Jadranskom moru te da se u proizvodnom procesu poštuju sve procedure, a svaka se serija prije ulaska u proizvodni proces strogo kontrolira. Morska voda posebnost je i Meralysa, novog spreja za otčepljivanje nosa, u kojem je aktivna supstanca za otčepljivanje nosa otopljena u otopini morske vode koja podržava prirodne mehanizme čišćenja nosa. Bez konzervansa je i ima inovativnu pumpicu koja sprječava mikrobiološko zagađenje sadržaja tijekom upotrebe, a JGL će ovaj proizvod uskoro plasirati na susjedna tržišta kao novu generaciju sprejeva za nos.



JGL u ovom trenutku proizvodi serije esencijalnih lijekova uskih farmakoloških skupina, generičke lijekove, lijekove temeljene na vrijednim prirodnim sirovinama, dijetetske proizvode i dermatološko-kozmetološke proizvode namijenjene djeci i odraslima. Pored prepoznatljivih bezreceptnih brendova, razvijaju generičke lijekove s dodanom vrijednošću koje prodaju pod vlastitim, zaštićenim nazivima. Riječ je o lijekovima koji djeluju na kardiovaskularni sustav, na krv i krvotorne organe, probavni sustav i izmjenu tvari te lijekove koji djeluju na osjetila.


Portfelj tvrtke danas čini preko 400 proizvoda koji se razvijaju i proizvode kao sterilne otopine, čvrsti oralni oblici, polučvrsti oblici i otopine te koji su razvrstani u tri programske cjeline. Godišnje iz pogona na Svilnom izlazi 60 milijuna pakiranja različitih proizvoda. 


Novi pogon


Ovako brz rast i ambiciozni planovi iscrpili su postojeće proizvodne kapacitete za proizvodnju sterilnih otopina, pa je prošle godine dovršen projekt izgradnje novog pogona na Svilnom vrijednog 6,1 milijun eura. Radi se o objektu površine 430 četvornih metara, s dva radna kata i s dva kata tehničkih zona. Na donjem katu smještena je proizvodnja sterilnih oblika, dok se na gornjem nalazi potpuno novi, suvremeno opremljeni, kontrolno-analitički laboratorij.


U novom objektu proizvodi se jedan od najpoznatijih brendova JGL-a, linija Aqua Maris koja se prodaje u više od 30 zemalja svijeta, a prema podacima nezavisne konzultantske kuće Nicholas Hall JGL je treći proizvođač na svijetu u kategoriji nasal saline (otopine soli za nos, uključujući preparate na osnovi mora), a Aqua Maris prema istoj listi najveći je brend u svijetu na osnovi morske vode koji drži 5,2 posto svjetskog tržišta. 


Investicija JGL-a u proizvodne kapacitete povećavala je proizvodnju ove linije za dodatnih 20 milijuna jedinica, što znači da se ukupni kapacitet tvrtke podigao na 38 milijuna jedinica sterilnih otopina u obliku sprejeva i kapi. Također, s obzirom na to da je osnovni standard za farmaceutsku industriju Good Manufacturing Practice (GMP), odnosno primjena načela i principa dobre proizvođačke prakse (DPP) kojom se osigurava da proizvodi ne predstavljaju rizik zbog neodgovarajuće sigurnosti, kvalitete ili djelotvornosti, oba su odjela izgrađena u skladu s visokim standardima GMP-a.


U dosadašnjim odjelima JGL posjeduje europski GMP, čime je osigurao plasman proizvoda u cijeloj Europi, a u tijeku je i dobivanje kanadskog GMP-a radi izvoza i na legislativno zahtjevno kanadsko tržište, kao i na ostala povezana tržišta. Novi pogoni opremljeni su najmodernijom opremom, uključujući čiste sobe i uređaje za lasersko mjerenje distribucije veličine raspršenih čestica iz mehaničkih pumpi na proizvodima sa sprejevima koji su prvi takve vrste u Hrvatskoj. 


Nema šablone


Proizvodni pogoni JGL-a rade u tri smjene radnim danom i u dvije subotom. Dnevni proces rada nije šablonski već, kako tvrde u JGL-u, ovisi o vrsti proizvoda i proizvodnoj fazi. Svaki proizvod ima različite tehnološke postupke izrade koji mogu trajati od 4 sata do 12 sati. Ovisno o fazi, broj ljudi koji radi na procesu izrade varira od jednog do dva operatera, dok je za cjelokupan proces izrade, doziranja i finalizacije potrebno od šest do osam operatera po smjeni. 



Trenutno se  JGL nalazi na trećem mjestu u nacionalnoj farmaceutskoj industriji s ostvarenim prihodima od 642 milijuna kuna za 2010. godine na razini grupe, rastom prodaje od 36 posto i rastom izvoza od 67 posto u odnosu na 2009. godinu. 



Prema riječima direktora JGL-a Ive Usmianija ova tvrtka u prošloj je godini zabilježila 725 milijuna kuna prihoda bez poreza, dok u ovoj godini planiraju 72 milijuna kuna dobiti i 25-postotni rast prihoda. Planiraju se i nova zapošljavanja, pa bi JGL samo u ovoj godini prema sadašnjim planovima trebao otvoriti između 30 i 50 novih radnih mjesta. Trenutačno JGL broji 524 zaposlenih s prosječnom plaćom od 9.178 kuna i prosječnom dobi zaposlenika od 38 godina.


Direktor JGL-a tvrdi da su njegovi zaposlenici zadovoljni i lojalni, a sustav strategije tvrtke spušta se na individualne ciljeve zaposlenih, što je uz korporativnu kulturu u kojoj se njeguje partnerski odnos i bliskost, kako ističe Usmiani, jedan od načina uspješnog poslovanja.