Blokada

Plaće u 3. maju i dalje neizvjesne, Mijo Ćosić ipak nije skinuo ovrhu

Orjana Antešić

Foto Marko Gracin

Foto Marko Gracin

Juraj Šoljić, predsjednik Sindikata metalaca u »3. maju« ističe da se intenzivno traži rješenje, a vjeruje da će se za nekoliko dana i pronaći. Možda čak i na današnjem sastanku o deblokadi »3. maja« koji će se, prema riječima Mije Ćosića, održati u Ministarstvu gospodarstva



RIJEKA – Mala je vjerojatnost da će se trećemajcima uspjeti isplatiti plaće u ovom tjednu jer je račun riječkog brodogradilišta i dalje pod ovrhom kooperanta Ćosićpromexa.


Vlasnik ove tvrtke Mijo Ćosić, podsjetimo, najprije je obećao da će prošli ponedjeljak deblokirati račun, no priča se u međuvremenu promijenila i zakomplicirala, kako to objašnjava sam Ćosić, pozivajući se na ovotjedno tumačenje njegovih poreznih savjetnika prema kojima bi, veli on, povlačenjem ovrhe s trećemajskog računa počinio prekršaj prema Poreznoj, pod čijom se blokadom zbog duga od 7,6 milijuna kuna njegova tvrtka nalazi već gotovo godinu dana.


Predsjednik Sindikata metalaca u »3. maju« Juraj Šoljić jučer je samo poručio da se intenzivno traži rješenje i kako vjeruje da će se ovaj problem vrlo brzo riješiti, da su u pitanju dani.




Od Ćosića smo doznali da bi oko nužne deblokade računa »3. maja« danas trebao biti održan sastanak i u Ministarstvu gospodarstva.


Riječkom brodogradilištu stalno iskrsavaju neki novi klipovi pod nogama otkad su u rujnu prošle godine dobili šansu da, mimo Uljanika, nastave proizvodnju. Najprije je kasnila sama realizacija kredita za završetak kanadskog broda, potom problemi s Uljanik brodogradilištem u stečaju, u kojem su im uredno zaračunali vezarinu i skladištenje za tanker »Santiago«, sveukupno nešto više od 1,3 milijuna kuna.


U riječkom brodogradilištu nije bilo druge nego popustiti jer im u pulskom škveru nisu htjeli pustiti brod, čak se u jednom trenutku tražila garancija odnosno hipoteka da će »3. maj« podmiriti kompletno tu svoju obvezu do svibnja ove godine.


Ima pomaka


Ipak, ima i bitnih pomaka. Navodno su predstavnici kanadske Algome jako zadovoljni kako teku radovi na opremanju njihovog samoiskrcavajućeg broda za prijevoz rasutog tereta koji bi im trebao biti isporučen do rujna ove godine. Riječ je o prvom od tri broda za koja je »3. maju« Vlada odlučila dati državna jamstva za kredite potrebne da se te novogradnje završe i isporuče.


Čini se da se bliži rasplet i s novogradnjom 514, brodom za prijevoz automobila koji je građen i na vezu je u Rijeci, ali se formalno vodi kao Uljanikova novogradnja. Taj je brod za prijevoz automobila u najvećem stupnju gotovosti, oko 80 posto, i okosnica je financijskog modela za koji je »3. maj« dobio podršku od Vlade.


Nakon ovotjednog sastanka u Ministarstvu gospodarstva, odlučeno je da se u stečajnom postupku Uljanika ide u prodaju novogradnje 514. Prema procjeni ovlaštenog vještaka, ovaj car-carrier u sadašnjem stanju vrijedi 38 milijuna eura, a trebao bi se prodavati po početnoj cijeni od tri četvrtine procijenjene vrijednosti.


Hipoteke na ovom brodu ima država, odnosno Ministarstvo financija i HBOR, a ideja je da za račun svojih hipotekarnih potraživanja država napravi prijeboj, čime bi i stvarno vlasnički preuzela brod.


Interes za ovu novogradnju 514 iskazuju dva strana brodovlasnika, ali u »3. maju« nisu mogli službeno ili bilo što konkretnije pregovarati dok se brod vodi kao vlasništvo Uljanika u stečaju.


Upravo ciljajući na interes tih brodovlasnika, direktor »3. maja« Edi Kučan detektirao je konac ožujka ove godine kao zadnji rok za rješavanje pitanja ovog broda. Prema onom što smo neslužbeno saznali, do konca ovog mjeseca očekuje se da bi brod bio stavljen na javnu dražbu putem Fine što je onda postupak koji će trajati minimalno 70 dana.


Dotad bi na Trgovačkom sudu u Pazinu trebalo biti održano ročište na kojem se mora utvrditi ili, bolje reći, potvrditi vrijednost broda.


Čeka se odgovor


Još uvijek se čeka na odgovor Banskih dvora i resornih ministarstava gospodarstva i financija oko zadnje ponude Scenic grupe koja želi graditi barem pet kruzera u »3. maju«, ali traže da ih u tome prati i Vlada s državnim jamstvima što u ovoj kompaniji, u vlasništvu Australca Glena Moroneya, shvaćaju i kao svojevrsnu garanciju da ih u tom dugoročnijem poslu neće zateći ništa nepredviđeno, kao što je to bilo u Uljanik brodogradilištu u kojem su, uz dosta muka i u vlastitom aranžmanu, u ljeto prošle godine uspjeli završiti blizu 200 milijuna eura vrijedan polarni kruzer »Scenic Eclipse«.


Iz Scenica su najprije računali da bi ih Vlada mogla pratiti s maksimalnim omjerom po kojem su i inače dozvoljena državna jamstva u Europskoj uniji, dakle, da država »pokrije« 80 posto kredita, kao što se postupa i prema zahtjevima koji su dolazili iz Brodosplita, nakon što je ovaj škver pod vodstvom Tomislava Debeljaka izašao iz svog programa restrukturiranja.


Australac je za potrebe posla spreman kupiti trećemajsku tvrtku kćer, zaposliti određen broj ljudi, uzeti dio riječkog škvera u potkoncesiju i na taj način završavati kruzere dok bi »3. maj«, koji ne može računati na jamstva i kredite izvan ovog posebnog modela po kojem sada posluje, gradio brodske trupove za te kruzere što bi mu onda Scenic, kao podizvođaču, direktno plaćao po fazama gradnje na navozu.


U situaciji u kojoj se »3. maj« našao nakon neuspjele i devastirajuće epopeje s Uljanikom, gradnja trupa za kruzere i više je nego dobar posao jer je riječ o iznosima od oko 20 milijuna eura po svakom trupu. Osim što je riječ o »čistom« poslu koji nosi dobit, kako tvrde oni koji su brojke stavili na papir, velika je i stvar što riječko brodogradilište nije zakočeno osiguranjem kontragarancija za avansne uplate brodovlasnika koje su uobičajene za poslove tolike vrijednosti.