Novi korisnici, nove ideje

ONI SU LJEPŠA STRANA BUDUĆNOSTI Upoznajte kreativne mlade ljude iz Startup Inkubatora Rijeka

Karolina Krikšić

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Pohvale Programskog vijeća i entuzijazam korisnika Startup Inkubatora Rijeka jamac su da će do sredine prosinca još puno toga biti poboljšano, dotjerano i realizirano u zanimljivim projektima osme generacije korisnika ovog inkubatora koji su pokazali zavidan stupanj brige za ekologiju, zdravlje, edukaciju, turizam te danas neizbježni IT 



Iako je prošlo tek nešto više od pola predviđenog vremena inkubacije, i mentori i korisnici Strartup inkubatora Rijeka, zadovoljni su svime do sada učinjenim. Tijekom protekla četiri mjeseca puno je napravljeno na različitim razinama svih projekata među kojima nisu rijetki oni što su, zahvaljujući novim stečenim znanjima te kreativnim razgovorima s mentorima i ostalim korisnicima, dobili neki novi smjer.


Uglavnom, i osma generacija korisnika ovog inkubatora Grada Rijeke pokazala je visok stupanj kreativnosti, osjećaja za ono što nedostaje na tržištu te izrazitu motiviranost i sklonost stjecanju novih znanja i vještina koje bi im trebale omogućiti da njihove poslovne ideje iz imaginacije zakorače u stvarnost.


Svestrani projekti 


Preostala dva mjeseca 11 će korisnika, odnosno pet timova dalje »brusiti« svoje poslovne zamisli među kojima su neke već i zaživjele. Što je do sada učinjeno te koji su daljnji ciljevi, svaki je tim nedavno izložio Programskom vijeću kojeg čine predstavnici Grada Rijeke i partnera u projektu – Sveučilišta u Rijeci, Veleučilišta u Rijeci, Visoke poslovne škole PAR, Riječke razvojne agencije Porin d.o.o. – te riječki znanstvenik dr. sc. Sven Maričić.




Pohvale s njihove strane i entuzijazam sa strane korisnika jamac su da će do sredine prosinca još puno toga biti poboljšano, dotjerano i realizirano u zanimljivim projektima osme generacije korisnika Startup inkubatora Rijeka koji su pokazali zavidan stupanj brige za ekologiju, zdravlje, edukaciju, turizam te danas neizbježni IT.


Nema sumnje, i ova generacija korisnika Startup inkubatora Rijeka nastavlja kročiti tijekom protekle četiri godine dobro utrtim putem kojim je do sada prošlo 337 korisnika, odnosno 126 timova.


Ono što posebno veseli jest 16 osnovanih tvrtki na temelju ideja razvijanih u Inkubatoru te daleko više stečenih stručnih znanja i uspostavljenih poslovnih kontakata koji su i još uvijek otvaraju vrata starim, novim ili pak idejama što će se tek pojaviti.


Poticajno okruženje 


Dakako, važan kotačić u ovom mehanizmu razvijanja poslovne kreativnosti svakako čini bogata mreža mentora-volontera iz različitih područja. Trenutačno ih je 35, a njih troje – Olga Miloshevich, Lucija Veličan i Tomislav Krišto – dio ove već dobro poznate i uhodane riječke startup zajednice postali su paralelno s osmom generacijom korisnika.


Bez obzira na izmjenu mentora i samih korisnika koji sve pogodnosti inkubacije koriste šest mjeseci, Ružićeva 14, adresa na kojoj se Startup Inkubator Rijeka nalazi, danas je poznata kao mjesto na kojem je moguće pronaći poticajno okruženje za samo zapošljavanje mladih kroz realizaciju vlastitih poslovnih ideja, ali i za podizanje njihovih radnih kompetencija što, dakako, ima značajan utjecaj na razvoj poduzetničke kulture mladih.


MATHRIX Zabavna matematika za svakoga


Foto Vedran Karuza


Foto Vedran Karuza



Projekt koji je u nepuna četiri mjeseca završio i fazu otvaranja obrta, pronalaska prostora te uspješnog povlačenja sredstava za samozapošljavanje Hrvatskog zavoda za zapošljavanje je onaj Agate Starčević što se tiče matematičke edukacije prilagođene predznanju i dobi zainteresiranog pojedinca. Naime, ova mlada profesorica matematike, odlučila je stati na kraj raširenom mišljenju da je matematika »teška« te ponuditi drugačiji pristup u savladavanju gradiva ovog nezaobilaznog školskog predmeta.


– Rekla bih da dobar dio ljudi ima problem s matematikom jer se sadržaj tog predmeta tijekom obrazovanja nije povezivao sa svakodnevnim stvarima. Matematiku je moguće pronaći svuda oko nas i samo na to treba obratiti pažnju pa ju ljudi neće doživljavati teškom, govori Agata Starčević.


U tom smislu, ona je započela s pružanjem usluga klasičnih matematičkih instrukcija, ali i maštovitih radionica. U pripremi su i online poduke za koje će napraviti i sustav e-matematike, a svakako treba istaći da njezin Mathrix podrazumijeva i učenje matematike na zabavan način već u predškolskoj dobi. Osim za najmlađe, Agata Starčević osmislila je zanimljiv program i za napredne matematičare te za djecu s posebnim potrebama.


I dok je dobar dio njezinih (matematičkih) ideja zaživio, u Inkubatoru nastavlja razvijati onu koja se odnosi na online instrukcije.


– Osim što će značiti uštedu vremena korisnicima (nema odlaska na određenu adresu zbog instrukcija), značit će i uštedu financijskih sredstava jer online instrukcije može pratiti nekoliko pojedinaca, a mogu biti uključeni i roditelji.


BALKAN ROADS Avanturistički turizam


Foto Vedran Karuza


Foto Vedran Karuza



Ljudi, njihov mentalitet i kultura, a ne tek sunce, more, planine i predivna priroda, glavni su turistički aduti Balkana. Barem tako svojom poslovnom idejom nazvanom Balkan Roads sugeriraju Filip Jakovac i Ana Somek. Ovaj avanturistički dvojac vlastito je iskustvo istraživanja Balkana odlučilo podijeliti sa svim zainteresiranima te ujedno napraviti iskorak u odnosu na postojeće turističke ponude i sadržaje.


– Ipak, primarni cilj našeg projekta nije edukacija. Ona je, na neki način, posljedica, objašnjava Jakovac dodajući da je pravi cilj da svaki sudionik ove balkanske avanture na putovanju pronađe – sebe.


Tu bi »potragu« trebali olakšati postavljeni izazovi, ili naznačeni check pointovi koji, dakako, nisu obavezni, ali omogućuju nova iskustva, poznanstva i dojmove.


– Naš svojevrsni Balkan Rally unosi u putovanje adrenalin, ohrabruje da se okušate u nečemu što do sada niste. Primjerice, uživate u pogledu s vrha planine, spuštate se u najdublje špilje, skačete najveći bungee jumping, gledate zalazak s konjskih leđa, skačete s padobranom…, govori Filip Jakovac, a Ana Somek dodaje da njihova ideja podrazumijeva suradnju s pojedincima i tvrtkama koje takve usluge nude, ali i sa svim korisnicima koji će vlastitim istraživanjem Balkana nailaziti na neke nove zanimljive lokacije koje možda ona postanu i novi check pointovi.


– Pred nama je još uvijek dosta posla, no dosadašnja inkubacija već nam je dala odgovore na brojna pitanja koja smo imali. Zahvaljujući brojnim radionicama i mentorskim savjetovanjima, naša je poslovna ideja dobila »rutu« koju treba slijediti do cilja, zaključuje Filip Jakovac.


ŠPAJZA Trgovina bez otpada


Foto Vedran Karuza


Foto Vedran Karuza



Ekološka osviještenost glavne su karakteristike Ane Kovačević i Monike Marinović koje u Startup inkubatoru Rijeka razvijaju svoj poslovni plan Špajza, odnosno ideju prve riječke trgovine temeljene na zero waste konceptu.


Ta vrsta trgovine specifična je po tome što se hrana ne pakira u jednokratnu (plastičnu) ambalažu već su proizvodi u rinfuzi i uzimaju se u potrebnoj količini te se zatim pakiraju u ambalažu koju se može ponovo koristiti ili kompostirati (staklenke, papirnate vrećice).


– Na taj se način smanjuje količina otpada u kućanstvima i otpada od neiskorištene hrane koju bacamo kada kupimo previše. Dakle, trgovina ne predviđa stvaranje otpada, a istovremeno ponuđeni proizvodi bit će s hrvatskih OPG-ova, a naći će se i onih s ekološkim certifikatom i onih konvencionalno uzgojenih, objašnjava Ana Kovačević dodajući da im je osim ekološke osviještenosti cilj osvijestiti i potrebu za zdravom prehranom.


– Dakle, u našu trgovinu dolazilo bi se po namirnice sa svojim posudama, a u ponudi bismo imali i platnene te papirnate vrećice, objašnjava Kovačević dodajući da obje članice tima nastoje što više zero waste koncepta unijeti u vlastite svakodnevice,


– Pratimo »zelene« trendove u svijetu već neko vrijeme i želja nam je stvoriti i vlastito čisto okruženje, zaključuje.


Što se pak iskustva u Startup inkubatoru tiče, napominje da se ono vrlo brzo pokazalo ključnim budući da je svaki od mentora na neki način obogatio njihov poslovni plan.


– Tolika koncentracija radionica i prenošenja znanja je neprocjenjiva, govori Ana Kovačević dodajući da im slijedi otvaranje poslovnog subjekta te osiguravanje financijskih sredstava te onda i otvaranje trgovine.


MUNCH Zdravi ulični zalogaji


Foto Vedran Karuza


Foto Vedran Karuza



Luka Kuzmanić, Nina Vlah, Antonia Diklić i Marin Jurčić u Startup inkubatoru Rijeka razvijaju ideju zdravije brze prehrane. Oni, naime, žele promovirati mediteransku kuhinju i to putem – pokretnog ugostiteljstva.


– Pod fast foodom podrazumijevaju se hamburgeri i pizza i sl., a cilj našeg projekta je promijeniti značenje toj sintagmi tako da razvijemo koncept pokretnog ugostiteljstva ponudom brze hrane na temelju ribljeg menija. Želimo podići svjesnost o, za naše podneblje, primjerenijom prehranom te skrenuti pozornost da se osim prirodnim, Hrvatska može pohvaliti i gastronomskim bogatstvom. U tom smislu, naš bi fast food bio temeljen na mediteranskoj recepturi, objašnjavaju članovi ovog tima koji su dosada istražili tržište, izradili troškovnik, napravili vizualni identitet te krenuli s izradom poslovnog plana.


– Naš je plan dugoročniji, dakle, ne podrazumijeva otvaranje tvrtke do kraja inkubacije. Namjeravamo prvo stvoriti brend kojim bismo podigli svjesnost o potrebi zdravije prehrane i onda je napraviti praktičnom. Naime, obično se ljudi za fast food odlučuju zbog nedostatka vremena za pripremu hrane, a svima nam je jasno da je puno ukusnije ono što sami spremimo. Naša ponuda bila bi na tragu te domaće pripreme i lako dostupna budući da bismo ju nudili iz pokretnog ugostiteljskog objekta, food trucka, objašnjava Luka Kuzmanić dodajući da svi članovi tima zapravo vole kuhati i zdravo jesti pa se ova ideja pojavila u razmišljanjima što im nedostaje.


Namjera im je s food truckom isprva obilaziti festivale, a zdraviju hranu zainteresiranima ponuditi u funkcionalnoj i atraktivnoj ambalaži. Uglavnom, kao temeljne vrijednosti svoga projekta ističu kvalitetno pripremljena jela i pristupačne cijene.


MESHTAR Majstor za sve vrste popravaka


Foto Vedran Karuza


Foto Vedran Karuza



I Sara Grbčić i Milan Erdelj zadovoljni su razvojem svoje ideje u riječkom inkubatoru. Njihova je zamisao od početne Rent a Tool varijante prerasla u Meshtar, odnosno web platformu za iznajmljivanje građevinske opreme i ponudu građevinskih usluga namijenjenu fizičkim i pravnim osobama.


– Svatko od nas nađe se u situaciji da mu je potrebno u kući nešto popraviti. Primjerice, prokišnjavanje krova nešto je što zahtjeva brzu reakciju, a osim što može biti opasno, majstori-amateri obično nemaju sav potreban alat za različite vrste popravaka. Naša prvotna zamisao bilo je iznajmljivanje alata, no zahvaljujući mentorstvu, poboljšali smo i nadogradili projekt. Tako smo mogućnosti najma dodali i pružanje usluga popravka, popravili dizajn i osnovne funkcionalnosti web aplikacije, ali i analizirali konkurenciju te počeli razmišljati u smjeru suradnje s građevinskim tvrtkama, objašnjava Milan Erdelj kojemu, nakon dodiplomskog studija u Novom Sadu te poslijediplomskog u Francuskoj inkubacija i mentorstvo predstavljaju veliku pomoć u procesu spoznavanja načina funkcioniranja poduzetništva u Hrvatskoj.


– I u fazama koje slijede bit će ključni savjeti mentora, pogotovo onih vezanih uz pravne poslove, govori Milan Erdelj


Naime, ono na što će se on i Sara Grbčić fokusirati tijekom preostala dva mjeseca boravka u Startup inkubatoru Rijeka je razvijanje usluge online plaćanja, online promocija kao i ona usmjerena na lokalne građevinske tvrtke kao potencijalne suradnike u projektu te dotjerivanje još nekih tehničkih detalja.


RENDEVOUS Personalizirane proslave i darovi


Foto Vedran Karuza


Foto Vedran Karuza



Osim kao matematičarka, Agata Starčević dobro se osjeća i kao romantičarka. Naime, baš kao što je kreativna kad su načini učenja u matematike u pitanju, maštovita je i kad su u pitanju iznenađenja bilo koje vrste. Iako ga je nazvala Rendevous, njezin poslovni plan nije namijenjen isključivo ljubavnim parovima, nego i prijateljima, članovima obitelji…


– Zapravo je riječ o agenciji koja bi se bavila individualnim savjetovanjem i organizacijom kreativnih događaja za ljude s manjkom vremena, ideje ili mašte. Za njih bi mi kreirali posebne događaje ili pak izradili individualne poklone, ovisno o njihovim željama, objašnjava Agata Starčević koja je već osmislila četiri prototipa igre slične monopolyju, samo što je ovdje riječ o personaliziranim poljima koji podrazumijevaju slike igrača te prisjećanje zajedničkih uspomena, objašnjava Agata Starčević koja je završila i Školu kreativnog pisanja u Staroj Sušici te bila nagrađena kao autorica najbolje ljubavne pjesme. Stoga ne čudi da bi agencija Rendevous u svojoj ponudi imala i pisanje personaliziranih pisma i pjesama, ali i organizacije proslave godišnjica ili bilo kojih drugih važnih događaja koje klijenti požele proslaviti na poseban način.


I dok je Mathrix već dijelom zaživio, Rendevous to tek očekuje, a tijekom preostalog vremena inkubacije, ovaj projekt očekuje izrada poslovnog plana, osmišljavanje marketinga, izrada web i facebook stranice te pronalazak poslovnog prostora u kojem će agencija raditi.