Nove nevolje nesuđenog spasitelja hrvatske brodogradnje

Njemački partner Danka Končara otvara stečaj: ništa od investicija na Kvarneru?

Irena Frlan Gašparović

Njemačka tvrka SIAG Schaaf Industrie AG, koju Končar navodi kao partera s kojim namjerava otvoriti 1.700 novih radnih mjesta na Kvarneru, objavila je na svojim internet stranicama da će u ponedjeljak predati zahtjev za otvaranje stečajnog postupka



   Partner Danka Končara, njemačka tvrka SIAG Schaaf Industrie AG, s kojim je najavio veliku »greenfield« investiciju i ulazak u off-shore projekte i izgradnju vjetroelektrana u kvarnerskom bazenu, na svojim službenim stanicama objavila je da će u ponedjeljak, 19. ožujka predati zahtjev za otvaranjem stečajnog postupka na lokalnom sudu u Montabauru. 


Vijest da ova njemačka kompanija sa sjedištem u Dernbachu, koja zapošljava više od 1.800 radnika u svojim podružnicama po svijetu, ima problema s likvidnošću i da joj prijeti stečaj objavili su i njemački mediji, među kojima i poslovni dnevnik Handelsblatt. 


I dok je Danko Končar hrvatskoj naciji objavljivao kako s njemačkim partnerom namjerava otvoriti 1.700 novih radnih mjesta na Kvarneru, njemačkim medijima već je kolala riječ bankrot koja se vezivala uz SIAG. Da ova kompanija ima financijskih problema zbog kašnjenja s projektima, bilo je u Njemačkoj poznato i ranije što je naznačila i naprasna smjena njihovog financijskog direktora Rolanda Schüttpelza krajem prosinca prošle godine. 




Potvrdilo se i predviđanje da je, nakon što je sam odustao od preuzimanja »3. maja«, Danko Končar najvjerojatnije izgubio sve šanse i za ulazak u »Kraljevicu« i Brodotrogir. Kako doznajemo, Vlada je sve bliže odluci da odbije i Končareve ponude za preostala dva škvera i da za brodogradnju pronađe rješenje koje neće uključivati tvrtku Jadranska ulaganja. 


Na temu brodogradnje zasjedao je i sam vrh Vlade, premijer Zoran Milanović, prvi potpredsjednik Radimir Čačić, potpredsjednik Branko Grčić i ministar financija Slavko Linić. U Vladi su nam rekli da je riječ o uobičajenom radnom sastanku i da će ih biti još, a sami sudionici nisu bili spremni otkriti što su odlučili. 


Premijer Milanović kazao je tek da se na odluci o brodogradnji radi, a izbjegao je odgovoriti ostaje li Končar partner za preostala dva brodogradilišta, »Kraljevicu« i Brodotrogir. Linić je pak poručio da nije voljan davati izjave, ali da će javnost imati prilike čuti sve detalje kad Vlada donese konačnu odluku.    


 Prvi potpredsjednik Vlade Čačić otkrio je ipak da je politička odluka o sudbini škverova već donesena, ali na pitanje ostaje li Končar u igri ili otpada odgovorio je da će Vlada objaviti svoju odluku, ali da ima i plan B i C. Kakva će biti ta odluka u Vladi službeno nitko ne želi govoriti, no od naših sugovornika doznajemo da je priča s Končarom gotovo sigurno završena. 


  – Nemamo puno vremena za natezanje s Končarom. On je svoju ozbiljnost pokazao na »3. maju«. Sad bismo mi trebali čekati da on za koji mjesec kaže da ne želi ni »Kraljevicu« ni Brodotrogir. On je u priči o »3. maju« pokazao koliko ga brodogradnja zanima. Očito ga je zanimalo samo zemljište, pogotovo ono u Trogiru, tvrde naši izvori u Vladi i dodaju da nitko u Banskim dvorima neće plakati za Končarom, jer je procjena da on nikada nije ni imao ozbiljne namjere za ulaganja u brodogradnju. 


U Europskoj su komisiji izbjegli su odgovoriti izravno na naša pitanja može li, s obzirom na obveze preuzete tijekom pregovora s EU, Vlada raspisati još jedan natječaj za privatizaciju te je li moguće da u riječkom »3. maju« restrukturiranje provede sama država, pa da država ostane i vlasnik tog brodogradilišta. 


    – Ne komentiramo različite izjave i događaje koji vode ka privatizaciji brodogradilišta, poručio je glasnogovornik Opće uprave za proširenje Peter Stano, odgovarajući na upit o budućnosti »3. maja« nakon najave Danka Končara da odustaje od tog riječkog škvera. 


    – Možemo samo ponoviti naše ranije izjave da je, prema odredbama Ugovora o pristupanju, nužno ubrzo riješiti pitanje restrukturiranja brodogradilišta. Restrukturiranje je predmet našeg monitoringa i Komisija očekuje da će Hrvatska nastaviti ispunjavati obveze preuzete u pristupnim pregovorima, istaknuo je Stano.


Priču o nesuđenom spasitelju hrvatske brodogradnje pročitajte u subotnjem magazinu Novog lista “Pogled”