Krstarenje

Kružna putovanja najpopularniji oblik odmora: Rijeka nova kruzing destinacija

P. N.

Silver Cloud u riječkoj luci / Snimio V. KARUZA

Silver Cloud u riječkoj luci / Snimio V. KARUZA

Dosad izrađene studije kruzing turizma ukazuju da Rijeka raspolaže vrijednim resursima i ozbiljnim potencijalom oblikovanja ponude kao atrakcije i za kruzing turiste, odnosno kruzing destinaciju. Zahvaljujući svom geoprometnom položaju i atraktivnom okruženju uistinu pruža bogatstvo izbora



Kruzing turizam podrazumijeva organiziran prijevoz ljudi posebnom vrstom broda prema unaprijed određenom redu plovidbe koji je prostorno i vremenski prilagođen raznovrsnim aktivnostima: odmoru, razonodi, zdravstvenim uslugama, obrazovanju, istraživanjima, stručnim skupovima…Takav oblik turizma u posljednjih desetak godina bilježi stalan porast. Prema izvoru Međunarodne udruge brodara za kružnaputovanja (CLIA – Cruise Line International Association), broj putnika u 2015. dosegnuo je 23 milijuna, što predstavlja povećanje od 21,7 posto u odnosu na 2009. kada je bilo 17,8 milijuna putnika. U 2016. predviđa se daljnji porast na 24 milijuna putnika. Knjiga narudžbi novih oceanskih brodova za kružnaputovanja, do 2022., predviđa izgradnju 52 broda.


U odnosu na ostale vidove odmora na globalnoj razini, boravak na brodu za kružnaputovanja bilježi udjel od 42 posto i predstavlja najpopularniji oblik odmora.


Najveća koncentracija svjetske ponude kruzing turizma je na području Sjeverne Amerike, a unutar nje na Karibima i Bahamima. Udjel tog najrazvijenijeg područja krstarenja postupno opada u korist Mediterana i ostalih svjetskih regija. Znatno povećanje kapaciteta bilježi se u regiji Azija-Pacifik, Južna Amerika i Antarktika te Srednji istok i Indijski ocean.





Jedno od razvojnih opredjeljenja Lučke uprave Rijeka je i razvoj kruzing turizma, odnosno ostvarivanje uvjeta za prihvat i logističku podršku brodovima na kružnim putovanjima koji uplovljavaju na područje pod upravljanjem Lučke uprave Rijeka.



Utjecaj na gospodarstvo


Promatrajući utjecaj kruzing turizma na gospodarstvo destinacije, može se zaključiti da razvoj kruzing turizma zahtijeva kapitalne projekte investiranja u lučke komplekse i terminale kako bi se zadovoljilo zahtjevima brodara. Na taj način otvaraju se nova radna mjesta, poslovanje se širi, raste broj različitih uslužnih djelatnosti, povećava se broj taxi službi, prodavaonica suvenira i slično. O tome kakav će biti utjecaj na gospodarstvo ovisi prvenstveno o ponudi kruzing destinacije.


Tržište pomorskih krstarenja u Europi je u fazi rasta i pokazuje velik potencijal za daljnji porast. Više od polovice krstarenja europskih putnika realizira se na Mediteranu. Premda se bilježi veći interes Europljana i za ostale regije, Mediteran i dalje ostaje njihova najomiljenija regija krstarenja. Uz sve veći interes potrošača iz zapadnoeuropskih zemalja za ovim oblikom odmora, s poboljšanjem ekonomskih prilika i životnog standarda očekuje se povećana potražnja i u zemljama istočne Europe.


Gospodarski učinci kružnih putovanja značajni su u lokalnom i regionalnom kontekstu. Kruzing turizam pokretač je razvoja brojnih uslužnih djelatnosti te izvor prihoda privatnog i javnog sektora, a neki od njih su: kruzing kompanije, turoperatori, pomorski i turistički agenti, potencijalni investitori te brojni subjekti koji djeluju u sklopu destinacije. Učinci na lokalno gospodarstvo osobito se povećavaju kada luka postane mjesto ukrcaja/iskrcaja putnika. Tada se kao logistička podrška brodovima na kružnim putovanjima pojavljuju i neki drugi uslužni subjekti kao što su zračne luke, hoteli, opskrbljivači brodova… Povećavaju se i prihodi lokalnog gospodarstva koji po jednom dolasku broda mogu iznositi više od milijun USD.



Rijeka ima dvije vrste putnika na kružnim putovanjima, one na tradicionalnim turističkim jedrenjacima i putnike koji dolaze velikim kruzerima. Turistički jedrenjaci, u organizaciji njemačkog touroperatera ID Riva iz Münchena, već dugi niz godina polaze iz riječke luke na sedmodnevna kružnaputovanja, uglavnom na području sjevernog Jadrana. Također iz riječke luke na semodnevna putovanja kreće i dio flote u organizaciji turističke organizacije Katarina Line. Dok se broj putnika na turističkim jedrenjacima u posljednjih desetak godina kreće između 6.000 – 9.000, broj putnika na velikim brodovima u 2015. dosegnuo je rekordnih 9.082 putnika, što je u konačnici zbroj od 17.053 putnika na kružnim putovanjima. U povijesti riječke luke to je najveći broj putnika na kružnim putovanjima u jednoj kalendarskoj godini.



Gradimo prepoznatljivost


Grad Rijeka ubrzano gradi svoju prepoznatljivost na domaćem i inozemnom turističkom tržištu. Zajednička aktivnost poduzetnika svih turističkih djelatnosti, u suradnji s Turističkom zajednicom grada Rijeke kroz mnogobrojne projekte rezultira činjenicom da turizam postaje sve važnija grana riječke ekonomije. Prije desetak godina kroz Rijeku su uglavnom prolazili tranzitni gosti bez duljeg zadržavanja u gradu. Danas je uobičajen prizor turističkih grupa koje pohode Rijeku i gradske znamenitosti. U proteklih pet godina bilježi se kontinuirani rast dolazaka i noćenja. Pozitivni turistički trendovi rezultat su brojnih manifestacija koje se održavaju tijekom cijele godine, bolje prometne povezanosti, renoviranja postojećih smještajnih kapaciteta i otvaranja novih te podizanja ukupne kvalitete smještaja. To je od najvećeg interesa i za željenu prepoznatljivost kao luke kruzing turizma.


Dosad izrađene studije kruzing turizma ukazuju da Rijeka raspolaže vrijednim resursima i ozbiljnim potencijalom oblikovanja ponude kao atrakcije i za kruzing turiste, odnosno kruzing destinaciju. Zahvaljujući svom geoprometnom položaju i atraktivnom okruženju na udaljenosti od jedan do najviše dva sata vožnje, uistinu pruža bogatstvo izbora. To je bio jedan od glavnih aduta kada se počelo razmišljati o pozicioniranju Rijeke kao poželjne i prepoznatljive kruzing destinacije.


Prepoznata posebnost


Lučka uprava Rijeka, Turistička zajednica grada Rijeke i Grad Rijeka postavili su zajednički cilj – promoviranje Rijeke kao nove kruzing destinacije. Stupilo se u kontakte s više od 30 brodarskih kruzing kompanija čiji brodovi plove Jadranskim morem. Kao rezultat provedenih aktivnosti, poznate brodarske kompanije prepoznale su posebnosti riječke destinacije i uvrstile je u svoje planove putovanja za 2015., 2016., 2017. i 2018. (Crystal Cruises, Thomson Cruises, Fred.Olsen Cruise Line, Silverseas Cruises, Voyages of Discovery, Swan Hellenic, Saga Cruises, Regent Seven Seas Cruises, FTI Cruises, Oceania Cruises, Azamara Club Cruises, The World). Obzirom da velike kruzing kompanije planiraju putovanja do tri godine unaprijed, i to prvenstveno temeljem ostvarenog zadovoljstva putnika i mišljenja posade, može se zaključiti da Rijeka postaje atraktivna, prepoznatljiva destinacija. Dosad samo kao luka ticanja, riječka destinacija počinje se pojavljivati u planovima putovanja brodarskih kompanija.


Pozicioniranjem Rijeke kao jedne od luka ticanja u planovima putovanja brodarskih kompanija, dodatna turistička promocija Rijeke ostvarena je i kroz pojavljivanje Rijeke na web stranicama pojedinih kompanija koje su je uključile u svoje itinerere. Osim toga, Rijeka se počela pojavljivati i na brojnim stranicama raznih specijaliziranih turističkih agencija koje se bave promocijom i prodajom kruzing angažmana za pojedine brodare ili se bave kruzing poslovanjem.


Promidžbene aktivnosti odvijaju se dopisivanjem s brojnim brodarskim kompanijama, nastupima na specijaliziranim sajmovima i kongresima, neposrednim kontaktima u sjedištima brodarskih kompanija i oglašavanjem u specijaliziranim kruzing časopisima. Dodatno, zbog veće mogućnosti promocije riječke destinacije, osim u članstvu udruženja Medcruise, Lučka uprava Rijeka pristupila je u udruženje CLIA (Cruise Line International Association) čiji su članovi većina brodarskih kruzing kompanija i turističkih agenata.


Kada se govori o dolasku većih brodova na kružnim putovanjima, sljedećih nekoliko godina bit će od neobične važnosti za razvoj Rijeke kao kruzing destinacije. Brodarima su potrebne nove luke i na neki način ispituju tržište tražeći nove zanimljive destinacije. Dodatnu zainteresiranost brodarskih kompanija i putnika podiže i organiziranje tematskih događanja kao što su npr. događanja u povodu 150. obljetnice izuma torpeda, izložba »Divovi Patagonije« i sl. Iz tog razloga suradnja svih zainteresiranih strana i posebice lokalne zajednice, važna je za pružanje potpune slike putnicima koji posjećuju Rijeku i okolicu. Dobra logistička podrška i zadovoljstvo njihovih putnika posjećenoj destinaciji, brodarima je od presudnog interesa za ponovni odabir određene destinacije i uključivanje u planove putovanja njihovih brodova. Samo zajedničkim naporima možemo Rijeku pozicionirati na listi poželjnih kruzing destinacija.