"Ritam s mora"

Talačka kriza na Grčevu: Urbani ritam ili rezidencijalni muk?

Davor Mandić

Suvremeni primjeri iz Europe i svijeta jasno kažu da postoji niz načina da se najugroženije obešteti: novcem, godišnjim odmorom, uslugom... Jer ne zaboravimo, u slučaju Ritma s mora radi se o tri dana godišnje 



Mogao je to biti početak jednog divnog prijateljstva muzike, umjetnosti, kulture, ekologije i ljudi, ali na kraju je ispalo mjesto razdora i nerazumijevanja urbanosti. Festival Ritam s mora, koji se prošle godine prvi put održao na plaži Grčevo na riječkim Pećinama i svojim shvaćanjem suvremenog festivala oduševio brojne poklonike festivalskih događanja, kapitulirao je pred lokalnim stanarima koji su složili niz primjedbi na njegovo održavanje. 


  Buka i vibracije, sanitarni problemi, pitanje sigurnosti, čak i inzistiranje na pomoru riba, odnosno nepriznavanje kulturnog aspekta manifestaciji bili su glavni argumenti, a u kratkim pregovorima strane se nisu uspjele dogovoriti. Iako su organizatori događanja iz Udruge Pajol imali sve potrebne dozvole, određenu podršku Grada, ali i policije, odlučili su da suživot sa susjedima nije ostvaren te su ogorčeni otkazali festival. 


 Užarene mreže


Događanja nakon toga mogla su se pretpostaviti. Da je samo mali postotak od tisuća prošlogodišnjih posjetitelja reagirao negativno, ti bi se stanari mogli osjetiti ugroženo. Društvene mreže su se užarile od komentara i stvorena je opća klima ljutnje zbog još jedne pobjede malograđanštine i nazadnjaštva. No problem je bio što je javnost ostala uskraćena za tumačenja pobunjenika, pa smo to u Novom listu pokušali ispraviti tako što smo organizirali sastanak s njima. 




  Na sastanku je utvrđeno da stanara nema sedmero, kako se u početku činilo, nego ih je došlo četrnaestero te su se identificirali kao predstavnici stanara zgrada u susjedstvu plaže Grčevo. Iskoristili su priliku da pojasne svoje stavove, no i dalje se ono što je iz toga proizišlo može nazvati samo nerazumijevanjem urbanosti, a vjerojatno i generacijskom netrpeljivosti. 


  Pretežno svi su prisutni na sastanku bili u poznijoj životnoj dobi; najmlađi od njih cijelo je vrijeme šutio te progovorio tek na samom kraju, rekavši da njemu festival sam ne smeta, ali da mu smeta sve oko njega. Spomenuo je pitanje sigurnosti te istaknuo da nije oka sklopio zbog mogućnosti da bi neko mlado, izdrogirano biće moglo skončati u njegovom ulaznom hodniku. Slično je govorila i jedna starija gospođa, priznavši da je osjećala velik strah od izlaska u to vrijeme iz kuće, jer da je ispred njene zgrade sve bilo puno pijane i izdrogirane mladeži.  

Slijepa pravila


Naravno da su sigurnost, pa onda i buka i vibracije, onečišćenje i sl. važne teme, no u našem urbanom svijetu koji teži uređenju postoje službe koje se time bave. Jedan je gospodin počeo citirati Zakon o prekršajima protiv javnog reda i mira, ne razumjevši našu napomenu da su za provođenje zakona zadužene institucije i ovlaštene službene osobe, a ne susjedi. Ako je, dakle, Grad izdao dozvole, ako je to učinila i policija, ako je sve po propisima, onda preostaje jedino propise provoditi i inzistirati da se poštuju stavke potpisanih ugovora. 


  Naravno, slijepo pridržavanje ovih pravila značilo bi odsustvo demokracije, odsustvo Ustavom zagarantiranog prava na slobodu izražavanja, pa je shodno tome opravdano tražiti od službi da bolje provode propise, ali i da ih promijene ako ne valjaju. No u konkretnom slučaju sukoba festivala i stanara stupamo na područje razumijevanja urbanosti i (malo)građanstva.   Možemo i moramo shvatiti generacijske jazeve, strah od novog i drukčijeg, no moramo shvatiti i urbani razvoj. A urbani razvoj podrazumijeva i kulturni razvoj. Dok je suvremenost postavila brojne izazove otuđenja pred čovjeka, od sve razvijenijih medijskih platformi do sve prisutnijih virtualnih realnosti, društvena okupljanja ostaju onaj dobrodošli prežitak prošlosti. Tome dodajmo urbanitet i u rezultatu, uz sve ograde, jednostavno ne možemo vidjeti opravdanost primjedbi dijela stanara Pećina. Pod uvjetom, naravno, da se poštuju propisi.  

Strah od novog


A propisi su se u slučaju Ritma s mora u najvećem dijelu poštovali, što pokazuju razna policijska i ina izvješća. Bilo je propusta u organizaciji, no organizatorima se htjelo o tome razgovarati sa susjedima. Oni su pak imali svoj unaprijed formiran stav.


U strahu od novog, oni su željeli svoj mir. Plaža ili festival, rekli su nam u jednom trenutku, potvrdivši da su se odlučili za plažu. Kao da te dvije kategorije ne mogu opstojati zajedno. Kao da želja organizatora festivala, i njihov uspjeh, nije bio upravo u povratku ljudi na plažu. Mnogi nisu ni znali da Grčevo postoji dok se nije pojavio beach bar Pajol, a onda s njim i festival.  Vremešni susjedi imaju, i dalje naravno, pravo na izražavanje svojih stavova o miru u svom susjedstvu, no bilo bi fer i od njih da prihvate takvo izražavanje svima u okviru Mjesnog odbora Pećine. Ipak, na naše pitanje bi li pristali na referendum koji bi to pitanje regulirao i jednom za svagda riješio nedoumicu oko toga tko je za a tko protiv festivalskog događanja na plaži Grčevo, rekli su odlučno ne, postavivši protupitanje: A zašto bismo pristali na referendum koji bi nam moguće išao na štetu?  

Pitanje urbanosti i suživota


Zato što je to pitanje urbanosti i suživota i zato što se javnosti hoće čuti i druga strana priče, svih onih preostalih stanara Pećina koji se možda ne slažu sa stavovima četrnaestero njihovih (samozvanih) predstavnika. Uostalom tako se i njih četrnaestero osjećalo dok ih nitko iz medija nije kontaktirao i upitao za mišljenje, već samo posredno prenosio njihove stavove.


A nakon tog vježbanja demokracije, ako bi većina eventualno odlučila da je izabrala biti rezidencijalni, a ne kulturni, urbani dio grada, ostali bi morali zašutjeti, jer bilo bi jasno da suživot nije ostvaren. U slučaju da se odluči suprotno, manjina i opet ne bi smjela ispaštati, a suvremeni primjeri iz Europe i svijeta jasno kažu da postoji niz načina da se najugroženije obešteti: novcem, godišnjim odmorom, uslugom… Jer ne zaboravimo, u slučaju Ritma s mora radi se o tri dana godišnje.  

Ako pak referendum ne bude proveden, koliko god se susjedi trudili objašnjavati, ostat će gorak okus talačke krize tisuća i tisuća ljudi od malog broja uplašene, vremešne četrnaestorke koja svojim malograđanskim stavovima koči urbani razvoj jednog dijela grada.