Filmski festival

Objavljen program venecijanske Mostre: Igranje na sigurno

Dragan Rubeša

Glavni program – popis filmova koji će se natjecati za »Zlatnog lava« – objavljen je jučer na konferenciji za novinare, mjesec dana uoči početka Mostre koja se održava od 31. kolovoza do 10. rujna



RIJEKA Svjestan da mu jaki Toronto puše za vratom, umjetnički direktor Venecijanskog filmskog festivala Paolo Barbera igra na sigurno, tretirajući festivalsku konkurenciju više-manje kao Toronto u malom. S tom razlikom što Toronto voli svaštariti i spreman je predozirati glavni program svim i svačim, te mu je prečesto jedina garancija zvučno ime koje u filmu glumi. A Mostra ipak ima nešto strože kriterije, iako je i Barbera ponekad spreman prodati dušu vragu.


Jer, ako Kusturičin film »Na mlječnom putu« nije dobio zeleno svjetlo za Cannes, pri čemu ga je canneski direktor Thierry Fremaux odbio jer mu je film navodno bio grozan, iako su se tu spominjali i neki drugi politički razlozi koji ulaze u sferu tabloidnog treša, od Putina pa nadalje, Barbera će Kusturici širom otvoriti vrata Sale Grande. Možda i zato jer je redatelj glavnu žensku ulogu dodijelio Monici Bellucci pa mu je očito zatitrao lokalpatriotski nerv.


Organizatori su jučer objavili kompetirani program od dvadeset filmskih naslova koji će se natjecati za »Zlatnog lava« na ovogodišnjem 73. po redu izdanju Mostre koja počinje 31. kolovoza i traje do 10. rujna. Objavljeni su i naslovi koji će bit prikazani izvan konkurencije, te oni koji čine popratne programe kao što su »Horizonti«, »Tjedan kritike« ili »Dani autora« u kojem je i debitantski film Hane Jušić »Ne gledaj mi u pijat«.


20 konkurenata




Mostru otvara mjuzikl »La La Land« s Ryanom Goslingom i Emmom Stone, a u režiji Damiena Chazellea, autora poznatog po oscarovcu »Ritam ludila« (Whiplash). Ipak to baš i nije originalni odabir je je i ovogodišnji Berlinale otvorio »Ave Cezare« braće Coen koji ima elemente mjuzikla (promatrati mornarsku plesnu scenu s Chaningom Tatumom).


U konkurenciji ćemo vidjeti lanjskog canneskog laureata Stephana Brizea (»Pravi muškarac«), koji je u najnovijem filmu posegnuo za klasikom Guya de Maupassanta »Jedan život«. Filmska romansa Dereka Cianfrancea »Svjetlo između oceana« s Michaelom Fassbenderom i Aliciom Wikander snimljena je prema dirljivom romanu spisateljice M. L. Steadman. A Wim Wenders dolazi s 3D adaptacijom drame Petera Handkea »Les beax jours d’Aranjuez« s Nickom Caveom u cameo ulozi.


Inače, Cavea ćemo vidjeti izvan konkurencije i u najnovijem dokimentarcu Andrewa Dominika »One more time with feeling« u kojem autor prati genezu njegova najnovijeg studijskog albuma »Skeleton Tree« (glazbenik je već surađivao s Dominikom kao autor originalnog soundtracka njegova sjajnog westerna »Ubojstvo Jassea Jamesa od kukavice Roberta Forda« u kojem se također pojavljuje u epizodnoj ulozi pjevača). U konkurenciju je uvrštena i distopijska ljubavna priča »The Bad Batch« iranske autorice s holivudskom adresom Ane Lily Amirpour, radikalnijoj filmofiliji poznatoj po estetiziranom crno-bijelom vampirskom komadu »Djevojka koja je noću hodala sama«.

A među autorima koji obećavaju, barem na papiru, tu su brutalni Meksikanac Amat Escalante s filmom »Divlja regija«, Rus Andrej Končalovski s »Rajem« te Pablo Larrain s filmom »Jackie« koji se nakon »Nerude« premijerno prikazanom u sklopu ovogodišnjeg canneskog »Quinzainea« vraća političkim temama i povijesnim ličnostima. U kostimu Jackie Kennedy je Natalie Portman i Peter Sarsgaard ima ulogu Bobbyja Kennedyja.



Uvrštenje prvog dugometražnog filma Hane Jušić »Ne gledaj mi u pijat« u venecijansku off selekciju »Giornate degli Autori« (Dani autora) još je jedan veliki uspjeh hrvatskog filma. Od jačih autorskih imena iz te selekcije kojom mahom dominiraju nove nade, društvo će joj praviti veliki talijanski glumac i redatelj Pippo Delbono s dokumentarnim filmom »Evanđelje«, te manje poznati autorski tandem Thierry Demaizier & Alban Teurlai kojem je srce i još ponešto otkrio porno pastuh Rocco Siffredi u filmu »Rocco«. Tu je i kratki film izvrsne Naomi Kawase »Sjeme«, nastao kao dio projekta »Miu Miu Women’s Tales« iza kojeg stoji Fondacija Prada, specifičan po tome što sve glumice u filmu moraju nositi krpice iz njene Miu Miu linije.



Izvrsni Kanađanin Denis Villeneuve vraća se nakon »Neprijatelja« sci-fi žanru s »Dolaskom« u kojem Amy Adams glumi profesoricu lingvistike koju će regrutirati američka vlada da komunicira s alienima. Stilist Tom Ford se nakon iznenađujuće uspjelog »Samca« vraća iza kamere s dramom »Nocturnal Animals« čija se priča odvija na relaciji između umjetničke scene Los Angelesa i teksaškog krimi podzemlja, a u kojoj uz sveprisutnu Adams glumi i Jake Gyllenhaal. A fanovi filipinskog radoholičara Lava Diaza doći će na svoje s autorovim najnovijim komadom »Žena koja je otišla«, koji traje samo 226 minuta.


Malo Talijana


Uz Giuseppea Piccionija koji ima film »Questi giorni«, brojčano iznenađujuće mali talijanski autorski kontingent predstavlja i sjajni autorski tandem Massimo D’Anolfi & Martina Parenti s filmom »Spira Mirabilis«, čije je dokumentarce »Materia oscura« i »Beskonačna gradnja Duoma« mogla vidjeti i publika zagrebačkog Festivala subverzivnog filma.


Program »Fuori concorso« tradicionalno je rezerviran za autorska imena koja na venecijansku Passarellu dovode zvijezde, s Antoineom Fuquom koji je u remakeu Sturgesova western klasika »Sedmorica veličanstvenih« angažirao Denzela Washingtona, te Mela Gibsona s ratnom dramom »Hacksaw Ridge«, ali i kultnim korejskim sineastom Kim Jee-Wonom (»Stoljeće sjena«).



»THE BAD BATCH« – Ana Lily Amirpour (SAD) »UNE VIE« – Stéphane Brizé (Francuska, Belgija)»LA LA LAND« – Damien Chazelle (SAD) »THE LIGHT BETWEEN OCEANS« – Derek Cianfrance (SAD, Australija, Novi Zeland)»EL CIUDADANO ILUSTRE« – Mariano Cohn, Gastón Duprat ( Argentina, Španjolska)»SPIRA MIRABILIS« – Massimo d’Anolfi, Martina Parenti (Italija, Švicarska, dokumentarni) »THE WOMAN WHO LEFT« – Lav Diaz (Filipini)»LA REGIÓN SALVAJE« – Amat Escalante (Meksiko) »NOCTURNAL ANIMALS« – Tom Ford (SAD)»PIUMA« – Roan Johnson (Italija)»RAJ« – Andrej Končalovski (Rusija, Njemačka)»BRIMSTONE« – Martin Koolhoven (Nizozemska)»NA MLIJEČNOM PUTU« – Emir Kusturica (Srbija, Velika Britanija)»JACKIE« – Pablo Larraín (SAD, Čile)»VOYAGE OF TIME« – Terrence Malick (SAD, Njemačka, dokumentarni)»EL CRISTO CIEGO« – Christopher Murray (Čile, Francuska)»FRANTZ« – François Ozon (Francuska, Njemačka)»QUESTI GIORNI« – Giuseppe Piccioni (Italija)»ARRIVAL« – Denis Villeneuve (SAD)»LES BEAUX JOURS D’ARANJUEZ« – Wim Wenders (Francuska, Njemačka)


Prilično jaka je i dokumentarna selekcija s novim Urlichom Seidlom »Safari«, zatim Terrenceom Malickom u čijem pompoznom dokumentarcu »Voyage of time« koji govori o našem svemiru, njegovu rođenju i smrti, ulogu naratorice preuzima Kate Blanchett, te s genijalnim Wang Bingom kojeg u filmu »Gorki novac« umjesto svemira više zanima kinesko kapitalističko međuzemlje.