To trebamo, to radimo

Venecijanski bijenale: Kompleks »Benčić« – prva linija arhitektonske fronte

Maja Hrgović

Foto D. Lovrović

Foto D. Lovrović

Odabran je rad arhitekta Dinka Peračića koji predstavlja sadržajnu rekonstrukciju triju napuštenih građevina u Rijeci, Zagrebu i Splitu i pokazuje da uz arhitektonsku intervenciju prostor može poslužiti korisnicima prije njegova konačnog dovršenja 



ZAGREB Uz nekoliko prostora koje su, iako u lošem stanju, preuzele organizacije civilnog društva koje u njima stvaraju pametne i divne stvari, prkoseći općoj apatiji, spada i H zgrada riječkog kompleksa »Rikard Benčić« te kao takva idealno odgovara na »kišobran temu« venecijanskog Bijenala arhitekture 2016. – »Izvješća s bojišnica«. Bojišnica je ovdje, naravno, metafora za male arhitektonske revolucije koje vraćaju kulturi društvenu relevantnost.


Prostori rizika i slobode


Riječki »Benčić« u kojem je trebao biti smješten Muzej moderne i suvremene umjetnosti, zatim nedovršeni, ali živahni Dom omladine u Splitu te zagrebački Pogon (bivša tvornica Jedinstvo) kojim uspješno upravljaju inventivne udruge, primjeri su »dokidanja statusa quo«, na kojima je arhitekt Dinko Peračić sa svojim timom utemeljio projekt znakovita naziva »We need it – we do it/To trebamo – to radimo«, a kojim će se Hrvatska dogodine predstaviti na ovoj uglednoj manifestaciji. Projekt je predstavljen jučer na konferenciji za novinare u Ministarstvu kulture.


Peračićev rad cilja pokazati kako je uz male prostorne, ali i sadržajne intervencije, moguće postići da korisnici prostora budu zadovoljeni i prije konačnog dovršenja tih građevina.




Autorski tim, uz Dinka Peračića, čine Miranda Veljačić, Emina Višnić i Slaven Tolj. Dinko Peračić i Miranda Veljačić suosnivači su i voditelji Platforme 9,81, Emina Višnić je ravnateljica Pogona – Zagrebačkog centra za nezavisnu kulturu i mlade, a Slaven Tolj je ravnatelj Muzeja moderne i suvremene umjetnosti u Rijeci. Po prosudbi ocjenjivačkog suda njihov projekt najbolje odgovara objavljenom javnom pozivu. Temu »Izvješća s bojišnice« postavio je umjetnički direktor Bijenala, nagrađivani čileanski arhitekt Alejandro Aravena.


– Sva tri prostora govore kako je fragilno stanje nezavisne scene, a osobito kulture mladih. Kako bi arhitekt trebao reagirati na to stanje? Ovo je bilo pitanje na koje smo ponudili drugačiji odgovor od onog očekivanog, koji se tiče institucionalne reprezentacije. Umjesto zatvorenog principa, mi smo htjeli aktivno sudjelovati u tim projektima, biti uronjeni u njih – istaknuo je Peračić, koji drži da su ovi prostori nezavisne kulture »prostori puni rizika, s puno otvorenih pitanja – ali i prostori slobode s različitim scenarijima razvoja«.


Specifična Rijeka


Slaven Tolj je napomenuo da je riječka situacija po mnogočemu specifična, budući da se u slučaju »Benčić« ne radi o nevladinim udrugama, nego o institucionalnom okruženju. Budućnost H zgrade, koja je namijenjena MMSU-u, još uvijek budi neizvjesnost.


– Mnogi su razvili skepsu prema ideji da će taj prostor ikad zaživjeti. Mnogima to zvuči nevjerojatno, jer Rijeka je grad koji pati od post-industrijske depresije i s vremenom se industrijski prostori polako pretvaraju u ruševine – rekao je Tolj, koji unatoč nepovoljnim okolnostima odlučno govori o »radu na prvoj liniji«.


Na Venecijanskom bijenalu, koji se otvara u svibnju iduće godine,  projekt »We need it – we do it« bit će izložen u hrvatskom paviljonu u prostorima Arsenala, veličine 75 četvornih metara. Za projekt je Ministarstvo kulture izdvojilo 760 tisuća kuna, a za najam prostora 65 tisuća eura.