"Naše nasilje i vaše nasilje"

Frljić razljutio poljske konzervativce: Predstava prijavljena tužiteljstvu zbog – povrede vjerskih osjećaja

Kim Cuculić

Ne uzbuđuje se zbog prijava u Poljskoj – Oliver Frljić / Snimio Marko GRACIN / Foto Arhiv

Ne uzbuđuje se zbog prijava u Poljskoj – Oliver Frljić / Snimio Marko GRACIN / Foto Arhiv

Nekoliko gradskih vijećnika i jedna parlamentarna zastupnica našli se uvrijeđeni nakon gledanja predstave na festivalu u gradu Bydgoszczu pa su podnijeli prijavu tužiteljstvu



RIJEKA Predstava »Naše nasilje i vaše nasilje« redatelja Olivera Frljića i dramaturga Marina Blaževića, prijavljena je poljskom tužiteljstvu zbog navodne povrede vjerskih osjećaja, kao i vrijeđanja poljskih nacionalnih simbola koji su se dogodili na festivalu u gradu Bydgoszczu. Prijavu tužiteljstvu podnijelo je nekoliko gradskih vijećnika i jedna parlamentarna zastupnica iz konzervativne vladajuće stranke Pravo i pravednost.


Kako je tim povodom za Poljski radio izjavila gradska vijećnica Grazyna Szabelska, gledajući Frljićevu predstavu osjetila se uvrijeđena: kao vjernica, Poljakinja i Europljanka. Vjerske i nacionalne osjećaje nekoliko gradskih vijećnika u Poljskoj povrijedila je najviše scena u kojoj naga žena glave pokrivene hidžabom iz spolovila izvlači poljsku zastavu; potom erotizirani ples uz melodiju »Tihe noći« i motiv  Isusa Krista koji silazi s križa i siluje ženu.



Režija: Oliver FrljićDramaturgija: Marin BlaževićIgraju: Barbara Babačić, Daša Doberšek, Uroš Kaurin, Dean Krivačić, Jerko Marčić, Nika Mišković, Dragica Potočnjak, Matej Recer i Blaž ŠefKostimografija: Sandra DekanićScenografija: Igor PauškaSvjetlo: Dalibor FugošićUmjetnički savjetnik: Aenne QuiñonesAsistentica redatelja: Barbara BabačićProducent: Hannes Frey


Međunarodna koprodukcija




Na prijave podnijete u Poljskoj zbog njegove predstave, Oliver Frljić za naš list kaže da to samo govori o tome u kakvom je stanju današnje poljsko društvo, dodajući da sad čeka kako će Hrvatska reagirati na ovu predstavu.


Za komentar smo upitali i dramaturga Marina Blaževića, v. d. intendanta riječkog HNK-a Ivana pl. Zajca, koji kaže da ne može komentirati događaje u Poljskoj jer nije prisustvovao spomenutom festivalu.


Predstava »Naše nasilje i vaše nasilje« inspirirana je romanom Petera Weissa »Estetika otpora«, a nastala je u međunarodnoj koprodukciji nekoliko europskih kazališta i festivala, koju uz riječki HNK čine HAU Hebbel am Ufer iz Berlina kao inicijator projekta, zatim Wiener Festwochena iz Beča, Slovensko mladinsko gledališče iz Ljubljane, Kunstfest iz Weimara, Zürcher Theater Spektakel i sarajevski Festival MESS koji je otvoren sinoć, uz podršku German Federal Cultural Foundation.


Predstava je već gostovala na nekim od najvažnijih europskim festivalima: Wiener Festwochenu, Kunstfest Weimaru i u Hebbel Am Ufer u Berlinu, a uskoro će biti prikazana i u Sarajevu, Rijeci, Ljubljani, Subotici i Cluju. Sarajevska premijera bit će na MESS-u 9, listopada, a riječka premijera ovog »autorskog projekta visokog rizika« najavljena je za 22. studenoga.



Vezano uz zbivanja oko predstave »Naše nasilje i vaše nasilje«, objavljujemo dio izjave Teatra Polskog Hieronima Konieczkog u Bydgoszczu, organizatora međunarodnog Festivala Prapremier u sklopu kojega je prikazana i predstava »Naše nasilje i vaše nasilje«:– Provodni motiv predstave Olivera Frljića, koja se bavi nasiljem Europe nad ostatkom svijeta, nije Poljska, niti kršćanstvo, već odnosi Zapada i Europe sa zemljama globalnog Juga, koji se temelje na nasilju, sukobu i koristi. Sama kazališna predstava je višeslojno umjetničko djelo, jedan od snažnijih glasova protiv nasilja i licemjerja onih koji staju u obranu navodnog dostojanstva naroda i vjere, te je istovremeno beskompromisna vivisekcija europskih elita. Festivalska  publika primila ju je izuzetno pozitivno, toplo, upravo onako kako to i zaslužuje važan umjetnički događaj – aplauz je nakon predstave bio dugotrajan.Pojednostavljena i vulgarna kritika predstave u medijima nema ništa zajedničko s njenom umjetničkom formom i ne odgovara jeziku predstave. Pretjerivanje u opisu scena uzetih iz konteksta, sagledanih odvojeno od dramaturških sekvenci kojima pripadaju, bez sagledavanja njihovog tonaliteta, konvencije i forme, te također bez uzimanja u obzir da između simboličkog, metaforičkog sloja i onog realnog, postoji bitna razlika, nije samo nemeritorno, već predstavlja i manipulaciju javnim mnijenjem. Njen je cilj izazivanje jakih društvenih emocija, izazivanje kulturnog rata, u kojem se ne radi o kvaliteti i ideji, već o antagonizaciji društva. Upravo su sasvim neistinita slika predstave, partikularni opisi, neumjesne tvrdnje, uzrok tome što je ova potresna i višeslojna predstava, javnosti predstavljena na način koji je sasvim suprotan intencijama i namjerama njenog autora. Teatar Polski u Bydgoszczu poštuje pravo umjetnika na neovisnost stavova i slobodu govora i ne namjerava utjecati na njihovu stvaralačku slobodu, koju garantiraju čak i propisi Ustava Republike Poljske koji svakom čovjeku garantiraju slobodu umjetničkog stvaranja, znanstvenih istraživanja i objavljivanja njihovih rezultata, slobodu obrazovanja te isto tako slobodu korištenja kulturnih dobara. Ta ista sloboda garantirana je člankom 19 Europske konvencije o ljudskim pravima. Paradoksalno je da na ta temeljna europska prava treba podsjetiti u kontekstu predstave koja je oštra kritika europskih političkih praksi. Teatar Polski Hieronima Konieczki poduzet će sve pravne korake prema osobama i institucijama koje narušavaju dobrobit Kazališta, Festivala Prapramier te institucija i autora koji su gosti festivala, a koje počivaju na širenju neistinitih, štetnih i uvredljivih sadržaja ili informacija.


Neugodna pitanja


U najavi piše da predstava »Naše nasilje i vaše nasilje« širom otvorenih očiju promatra Europu, naivno zatečenu izbjegličkom krizom, Europu koja spremno zaboravlja na svoju kolonijalnu prošlost, dok jednako tako spremno i s iskeženim zubima zatvara granice tisućama onih koji bježe upravo pred posljedicama europske i američke politike.


– Predstava »Naše nasilje i vaše nasilje« postavit će neka možda vrlo neugodna pitanja: Jesmo li svjesni da naše blagostanje ovisi o tisućama mrtvih na Bliskom istoku? Kupujemo li savjest svojom deklarativnom solidarnošću?


U trenutku u kojem svjedočimo jednoj od najvećih svjetskih kriza nakon Drugog svjetskog rata, trebamo li se s ponosom nazivati Europljanima ili se Europe trebamo sramiti? Jesmo li spremni snositi posljedice europske stoljetne arogantne dominacije? Oplakujemo li jednako žrtve terorističkih napada u Parizu i Bruxellesu, kao i onih u Bagdadu? U kojem smo trenutku povjerovali da smo gospodari istine i da je naš Bog svemoćniji od drugih? I gdje se u svemu tome nalazimo mi, gledatelji ove predstave dok plačemo u polumraku dvorane pred fikcionalnim, odigranim prizorima, ali ostajemo ravnodušni pred stvarnim ljudima u izbjegličkim kampovima diljem Europe?


Podsjetimo i da je 2013. godine, nakon desničarskih napada u poljskim medijima te prijetnji ansamblu i autorima, direkcija Starog teatra u Krakowu, nacionalne kazališne institucije, odlučila  zaustaviti produkciju predstave Olivera Frljića »Nebožanska komedija« dva tjedna prije premijere. Riječ je o predstavi koja se trebala baviti antisemitizmom u poljskom društvu.