Analiza sezone

Hrvatska žilavi rekorder turizma na Mediteranu: Evo kako stojimo u odnosu na Španjolsku, Portugal, Cipar i Tursku

Alenka Juričić Bukarica

Ilustracija PIXSELL

Ilustracija PIXSELL

Uslijed nedostatka kontrole i discipline, Hrvatska se u konačnici zacrvenjela na listama epidemiološki rizičnih zemalja i tako si izbila šansu da lijepo odradi i rujan



Španjolska je u srpnju imala pad turističkih dolazaka od 75 posto, Portugal od 83 posto, Cipar od 88 posto, a Turska od 86 posto. Podaci su to koje su prikupili u Hrvatskoj turističkoj zajednici (HTZ) gdje dodaju i kako je Hrvatska u srpnju ostvarila oko 2,5 milijuna stranih dolazaka, što je oko 50 posto u odnosu na srpanj 2019., kao i gotovo 15,7 milijuna stranih noćenja ili čak 60 posto u odnosu na godinu ranije.


U HTZ-u ističu kako je prema podacima španjolskog Nacionalnog statističkog instuta, ta zemlja u srpnju zabilježila 2,5 milijuna stranih turističkih dolazaka, što je 25 posto prošlogodišnjeg rezultata srpnja. U razdoblju od siječnja do srpnja zabilježili su 13,3 milijuna stranih turističkih dolazaka, što je 28 posto usporedivog prošlogodišnjeg prometa. Portugal je, pak, prema prvim procjenama rezultata srpnja, tijekom tog mjeseca zabilježio približno 306 tisuća stranih dolazaka te 907 tisuća noćenja. Odnosno, ostvareno je tek 17 posto lanjskih dolazaka i 15 posto lanjskih noćenja.


Dobar posao


A prema podacima ciparskih statističara, ta je zemlja prema prvim preliminarnim pokazateljima u srpnju zabilježila oko 65 tisuća stranih turističkih dolazaka, što je 12 posto prošlogodišnje razine prometa. U razdoblju siječanj – srpanj ova je aviodestinacija ostvarila oko 321 tisuću stranih dolazaka, što je 15 posto prošlogodišnje razine prometa. Jedna od najjačih mediteranskih turističkih zemalja – Turska, prema podacima turskog Ministarstva kulture i turizma, u srpnju je zabilježila 933 tisuće stranih turističkih dolazaka, što je 14 posto prošlogodišnje razine prometa. U razdoblju siječanj-srpanj zabilježili su 5,4 milijuna stranih turističkih dolazaka, što je 22 posto prošlogodišnje razine prometa. Restrikcije oko putovanja u ovu zemlju s nekih od najvažnijih tržišta, poput Njemačke, i pad avioprometa i ovdje su desetkovale turističke rezultate.




U HTZ-u su, komentirajući ove pokazatelje, naveli kako usporedivi pokazatelji srpnja ukazuju na činjenicu da se Hrvatska tijekom prvog dijela ljetne turističke sezone uspjela kudikamo brže otvoriti za turističko poslovanje, nego li je to bio slučaj s drugim zemljama te se ujedno rezultatski itekako bolje pozicionirala na emitivnim tržištima od svih analizom obuhvaćenih zemalja, kao i da je nacionalna Turistička zajednica pravodobno reagirala usmjerivši svoje promotivne aktivnosti i informativne kampanje na najvažnija emitivna tržišta.


– Presudna je bila i vrlo tijesna i kontinuirana komunikacija s predstavnicima hrvatskih udruga u turizmu, Vladom i Vladinim institucijama te diplomacijom. S obzirom na okolnosti i raspoložive budžete, smatramo da smo svi skupa napravili odličan posao, poručili su iz HTZ-a.


Talijanski scenarij


Inače, Svjetsko vijeće za putovanja i turizam (WTTC) je, pak, u svojoj analizi objavilo podatke o procijenjenim gubicima u turističkom sektoru nekih zemalja. Tako WTTC za Italiju, procjenjuje kako će zbog kolapsa međunarodnih putovanja, ova mediteranska zemlja izgubiti 36,7 milijardi eura. Prema najnovijem istraživanju koje je provelo Svjetsko vijeće za putovanja i turizam, a koje predstavlja globalni privatni turistički sektor, masovni pad broja međunarodnih putnika koji posjećuju Italiju, zbog pandemije COVID-19, mogao bi dovesti do pada turističkih prihoda u Italiji od čak 82 posto.


U WTTC-u navode i kako je ovaj katastrofalni gubitak za talijansko gospodarstvo jednak manjku od 100 milijuna eura dnevno. WTTC i njegovi članovi nedavno su pozvali premijera Giuseppea Contea i ostale čelnike zemalja G7, da zatraže koordinirani pristup koji će voditi globalnom oporavku, a WTTC-ovi modeli govore kako bi u najcrnjem scenariju Italija mogla izgubiti oko 2,8 milijuna radnih mjesta u turizmu.


Prema ovoj analizi, Njemačka će zbog pada u turizmu izgubiti 38 milijardi eura, a primjerice Francuska 48 milijardi. Od zemalja koje je WTTC analizirao, trenutno neslavni rekord drži SAD gdje se procjenjuje da će koronavirus turističkom sektoru izbiti čak 155 milijardi dolara prihoda.


Nedostatak discipline skratio sezonu


Sve u svemu, usporedbe s konkurentima na Mediteranu samo dokazuju koliko je dobru startnu poziciju Hrvatska imala ove sezone. Odlična epidemiološka situacija, avioveze u padu, što je u prvi plan stavilo autodestinacije pa su tako stigli, kažu mnogi, i jako dobri gosti koji inače ljetuju u egzotičnim i ekskluzivnijim destinacijama. Naravno, uslijed nedostatka kontrole i discipline, Hrvatska se u konačnici zacrvenjela na listama epidemiološki rizičnih zemalja i tako si izbila šansu da lijepo odradi i rujan, pa i dio listopada. Realno, s obzirom na to kako smo se ponašali, turistička sezona dugo je i trajala.