Zaoštravanje propisa

EU priprema pritezanje Facebooka, Googlea…

Branko Podgornik

Sadašnji propis koji regulira ponašanje na internetu donesen je prije 20 godina/foto: Vedran KARUZA

Sadašnji propis koji regulira ponašanje na internetu donesen je prije 20 godina/foto: Vedran KARUZA

Europarlament zatražio oštrije propise protiv nezakonitih sadržaja na internetu i nova pravila za veću sigurnost



ZAGREB – Pravila koja danas vrijede izvan interneta, trebala bi vrijediti i na internetu, smatra Europski parlament, koji je preksinoć zatražio zaoštravanje europskih propisa za ponašanje internetskih platformi kao što su Amazon, Google, Facebook, Booking, Instagram ili Airbnb. Zastupnici su predložili nova pravila za suzbijanje protuzakonitih sadržaja na internetu, za veću sigurnost potrošača i za lakši pristup malih firmi u online trgovine.


Nova pravila su nasušna potreba, jer sadašnji propis koji regulira ponašanje na internetu – to je Direktiva o elektroničkoj trgovini – Europska unija je donijela još prije 20 godina, kada je razvoj digitalnih kompanija još bio u povojima. Budući da Europska komisija do kraja godine planira izraditi novi Akt o digitalnim uslugama, Parlament je iskoristio priliku za iznošenje mišljenja o tome kako popraviti položaj građana i poduzeća na društvenim mrežama, internetskim trgovinama, tražilicama, stranicama za usporedbu cijena i sličnome.


Radi suzbijanja nezakonitog sadržaja na internetu, Parlament traži uspostavljanje obvezujućeg mehanizma obavješćivanja. Korisnici trebaju dobiti mogućnost da obavijeste internetske posrednike, kao što su društvene mreže, o potencijalno nezakonitom sadržaju. Na temelju toga posrednik bi odmah mogao reagirati i poduzeti mjere protiv takvog sadržaja. Ako se osjećaju oštećenima, korisnici trebaju dobiti pravo da zatraže pravnu zaštitu putem nacionalnih tijela za rješavanje sporova.




Zastupnici smatraju da bi trebalo razlikovati nezakonit sadržaj od štetnoga. Internetske platforme ne bi trebale filtrirati i prethodno kontrolirati sadržaj koji učitavaju korisnici. Konačnu odluku o zakonitosti sadržaja, kažu, treba donositi pravosuđe, a ne privatne kompanije. S druge strane, štetan sadržaj poput govora mržnje i dezinformacija treba »suzbijati povećanjem transparentnosti i pomaganjem građanima da steknu medijsku i digitalnu pismenost«.


Kako bi zaštitili potrošače, europarlamentarci zahtijevaju uvođenje načela »upoznaj svog klijenta«, kojim se od internetskih platformi traži provjeravanje i sprječavanje lažnih poduzeća da putem interneta prodaju nezakonite, nesigurne proizvode i sadržaje, prema priopćenju iz Parlamenta. Zastupnici žele i da se novim gospodarskim akterima, malim i srednjim poduzećima, olakša pristup velikim internetskim platformama koje danas otežavaju funkcioniranje tržišta.


 


Sadržaj omogućio Europski parlament Ured u Republici Hrvatskoj.