SVJETSKI DAN TURIZMA

Ljude i planet staviti na prvo mjesto

Sanda Milinković Frank

Foto: iSTOCK

Foto: iSTOCK

Tema »Turizam i održiva transformacija« znači ulaganje u edukaciju i vještine, posebno za žene, mlade i marginalizirane zajednice, podržavajući mikro, malena i srednja poduzeća, podupirući pritom klimatsku akciju smanjenjem emisija diljem turističkog sektora uz očuvanje bioraznolikosti i zaštitu lomljivih ekosustava. Moć turizma trebamo svakodnevno pretvarati u silu za transformaciju, otpornost, održivost i napredak za sve, naglasio je António Guterres, glavni tajnik Ujedinjenih naroda



Svjetski dan turizma obilježava se 27. rujna jer je na taj dan 1970. godine prihvaćen statut Svjetske organizacije za turizam (UNWTO) kao temeljni pravni dokument koji uspostavlja spomenutu organizaciju i specificira njezino ustrojstvo, funkcije i ciljeve.


Prihvaćanje statuta smatra se velikim korakom u globalnom turizmu jer mu je temeljna svrha podizanje svijesti o ulozi turizma unutar međunarodne zajednice i demonstracija njegova utjecaja na društvene, kulturne, političke i ekonomske vrijednosti diljem svijeta.


Na svojoj dvanaestoj sjednici u Istanbulu 1997., Opća skupština UNWTO-a odlučila je svake godine odrediti zemlju domaćina koja će djelovati kao partner Organizacije u proslavi Svjetskog dana turizma, a ove je godine čast pripala Maleziji uz odabranu temu »Turizam i održiva transformacija«.




– Turizam je snažan pokretač promjena jer kreira poslove, pomaže lokalnom stanovništvu, podržava infrastrukturu i doprinosi razvoju na puno većoj razini od samog BDP-a. Osnažuje veze između ljudi i mjesta, gradi mostove prema različitim kulturama, čuva tradiciju i restaurira kulturna nasljeđa, podsjećajući nas na ljudskost koju dijelimo i bogatstvo različitosti. Ali, turizam može i naštetiti mjestima i zajednicama koje slavi – kazao je glavni tajnik Ujedinjenih naroda António Guterres, poslavši poruku uoči Svjetskog dana turizma.



António Guterres. Foto: REUTERS

Klimatski kolaps


Osvrnuo se na suočavanje svijeta s klimatskim kolapsom i porastom nejednakosti, kazavši da je potrebna snažna, hitna i održiva akcija koja će ljude i planet staviti na prvo mjesto, a ovogodišnja tema upravo je poziv na to.


– Tema »Turizam i održiva transformacija« znači ulaganje u edukaciju i vještine, posebno za žene, mlade i marginalizirane zajednice, podržavajući mikro, malena i srednja poduzeća, podržavajući pritom klimatsku akciju smanjenjem emisija diljem turističkog sektora uz očuvanje bio raznolikosti i zaštitu lomljivih ekosustava. Moć turizma trebamo svakodnevno pretvarati u silu za transformaciju, otpornost, održivost i napredak za sve – dodao je.



Foto: iSTOCK

Ovogodišnji Svjetski dan turizma, sukladno svojoj temi i poruci, naglašava transformativni potencijal turizma kao katalizatora za pozitivnu promjenu, iako, takva uporaba turizma zahtijeva puno više nego puki porast brojki. To zahtijeva dobro upravljanje, strateško planiranje, praćenje i postavljanje prioriteta koji su usklađeni s dugoročnim ciljevima održivosti.


Turizam je više od gospodarskog sektora jer služi kao pokretač društvenog napretka, pruža obrazovanje i zapošljavanje, a da bi se oslobodile te prednosti, ključno je implementirati promišljen i uključiv pristup koji održivost, otpornost i socijalnu jednakost stavlja u središte razvoja donošenja odluka.


Četiri stupa održivog turizma

Postoji mnoštvo termina u svijetu održivosti kojima se mnogi »razbacuju«, ali četiri su temeljna stupa održivosti u turizmu kojih bi se države trebale pridržavati odnosno na koje bi se trebale osloniti prilikom razvoja strategija.


Prije svega, održivi turizam definirao je Program Ujedinjenih naroda za okoliš i Svjetska turistička organizacija UN-a kao »turizam koji u potpunosti uzima u obzir svoje sadašnje i buduće ekonomske, društvene i ekološke utjecaje, rješavajući potrebe posjetitelja, industrije, okoliša i zajednica domaćina«.


Pod četiri stupa održivog turizma navode se održivo upravljanje, socioekonomski utjecaji, kulturni utjecaji i utjecaji na okoliš. Održivo upravljanje zahtijeva holističku i realističnu viziju dugoročne održivosti i uključuje održavanje praksi upravljanja okolišem, društvom, kulturom, ekonomijom, pristupačnošću, rizicima i krizama uz težnju za kontinuiranim poboljšanjem.


Socioekonomska održivost osigurava da lokalne zajednice ostvare maksimalne ekonomske i društvene koristi od turističke aktivnosti. Turistička industrija trebala bi omogućiti pristojne i kontinuirane ekonomske i poduzetničke prilike za zajednice te pružiti jednake mogućnosti bez diskriminacije za održive izvore prihoda.


Kulturna održivost uključuje prepoznavanje u kojoj se zemlji nalazite, autentičnu zastupljenost autohtonih kultura u turističkim aktivnostima i suradnju s tim ljudima, organizacijama i dionicima. Za mnoge industrije, društveni i kulturni čimbenici smatraju se jednim stupom, međutim razlikovanje tih faktora u turističkoj industriji dovodi do snažnog i usmjerenog planiranja posvećenog svakom stupu.


Održivost okoliša zahtijeva da se potrebe sadašnjeg stanovništva zadovolje bez iscrpljivanja resursa za buduće generacije, a osiguranje održivosti okoliša uključuje provedbu praksi upravljanja rizicima za okoliš, mjerenje emisija i rad na njihovom smanjenju, održivo nabavljanje, gospodarenje otpadom i minimiziranje, energetsku učinkovitost i njegovanje svih čimbenika o kojima ovisi okolni prirodni okoliš.

Koristi za zajednicu


Isto tako, ulaganja u turizam moraju dati prioritet dugoročnim koristima za zajednicu, izgradnji otpornosti i klimatskim akcijama pa samim time moraju biti pametnija i održivija. Vođeni principima održivog ulaganja u turizam UN-a, javni i privatni dionici moraju surađivati da bi uskladili rast s klimatskim ciljevima, društvenim utjecajem i inovacijama, a odgovorno upravljanje prirodnim resursima još je jedan ključni element.


Dionici u turizmu moraju proaktivno riješiti svoj utjecaj značajnim smanjenjem emisija, očuvanjem bioraznolikosti i ulaganjem u otpornu infrastrukturu da bi zaštitili naše prirodne resurse i ekosustave te osigurali dostupnost resursa za buduće generacije.



Foto: iSTOCK

Ovaj Svjetski dan turizma upućuje jasan i hitan poziv: obvežimo se da ćemo turizam učiniti platformom za sustavnu i održivu transformaciju, vođenu učinkovitim upravljanjem, strateškim planiranjem, strogim praćenjem i jasnim kolektivnim prioritetima.


Turizam ima potencijal ne samo poticati mir, već i osnažiti, regenerirati i održivo transformirati naš svijet, a sada je krajnje vrijeme za djelovanje i ostvarivanje punog potencijala, da bismo izgradili održiviju, uključiviju i otporniju budućnost za sve.


Pojmovi koji se nadopunjuju

U turističkom sektoru česti su pojmovi »ekoturizam« i »održivi turizam«, a iako se ponekad miješaju, riječ je o dvije odvojene definicije. Održivi turizam je koncept koji u obzir uzima dugoročne ekološke, ekonomske i društvene utjecaje koje turizam ima na zajednice i okoliš, dok je ekoturizam specifična podskupina turizma koji se usredotočuje na putovanja u prirodna područja, dajući prioritet očuvanju prirode, obrazovanju o okolišu i dobrobiti lokalnog stanovništva. David A. Fennell, sveučilišni profesor čija je uža specijalnost turizam, ekoturizam je definirao kao »održivi format turizma koji se temelji na prirodnim resursima i primarno se fokusira na istraživanje prirode, a pritom ima minimalan utjecaj na okoliš i konzumerizam« te je »lokalno orijentiran«.