
Nika Kurti, Romina Agbaba, Katarina Bosanac, Marko Blažić, Jelena Mrak
Organizacijski i programski odbor konferencije okupio je ugledne znanstvenike i hotelske stručnjake iz gospodarstva. Izlaganja svih prihvaćenih recenziranih radova održat će se u okviru sekcija, a radovi će biti objavljeni u zborniku radova
Kriza izazvana koronavirusom primorala je brojne hotelijere da transformiraju svoje poslovanje u kreativnije, brže i odgovornije prema gostima, radnicima i okolini u kojoj djeluju. Ostvarenje »Boljeg turizma za sve« uključuje i ponovno inspiriranje, koje se treba temeljiti na rezultatima »re-thinkinga«. U hrvatskom hotelijerstvu to znači vraćanje povjerenja među mladima i stvaranje želje za radom u hotelima. U tom smislu Hrvatska bi trebala biti svjesna razvoja održivijeg turističkog modela, koji zapošljava lokalnu zajednicu i štiti prirodne resurse. Oni mladi koji žele ostati i žele se vratiti osjećaju snažnu potrebu za promjenama ne samo u smislu novčane kompenzacije za njihov rad već i odnosu prema njihovim psihosocijalnim potrebama.
Problemi koji se sve više očituju odlaskom domaće radne snage i dolaskom strane mogu se svesti pod zajednički termin neodrživosti u smislu globalne ponude turizma. Lokalni/domaći radnici višestruko su korisni za promociju nacionalnog identiteta, jer su i oni sami važan element autohtone lokalne kulture. Hotelijeri bi se trebali osvijestiti da strani radnici, iako jeftiniji, dugoročno nisu bolje rješenje, posebno ako se promatra varijabla iskustvo gosta. Za primjer može poslužiti odnos s domaćim gostom, gdje domaći gost mora poznavati engleski jezik da bi se uspjeli sporazumjeti, što potencijalno dovodi do neugodnog iskustva za gosta. Uvažajući da gosti danas teže autohtonom, lokalno proizvedenom doživljaju, koji će pamtiti i vezati za kraj u kojem je boravio, prioritet lokalizacije rada sve više dolazi do izražaja.

Doc. dr. sc. Marina Laškarin Ažić – predsjednica programskog odbora konferencije i doc. dr. sc. Krešimir Mikinac – predsjednik organizacijskog odbora konferencija
Foto: Mateo Levak
Učenje iz vlastitih grešaka
U ovom momentu na tržištu rada hotelijeri su ovisni o stranim radnicima, a potražnja za njima svake godine sve više raste. Iako je iluzorno očekivati da će domaća radna snaga ikad biti dovoljna za uspješno balansiranje ponude i potražnje za hotelskim uslugama, ponovno inspiriranje mladih na temeljima re-thinkinga potencijal je da se hrvatsko hotelijerstvo odupre kratkoročnoj kadrovskoj politici zapošljavanja stranih radnika. Učenje iz vlastitih grešaka, koje su dovele do prevelike ovisnosti o sezonskoj stranoj radnoj snazi, treba promatrati kao vodič za buduću prilagodbu poslovanja temeljenog na implementaciji koncepta održivog razvoja.
Osim što na odluku o ostanku/povratku utječe osobnost mlade osobe, odgovornost je zasigurno na poslodavcima, ali i (visoko)školskim ustanovama, koji imaju ulogu pripreme mladih za tržište rada. Prema istraživanjima stručna praksa i odnos s mentorima jedan je od ključnih načina kako smanjiti jaz između očekivanja i percipiranja karijere u hotelima, tu ujedno leži i prilika kako predstaviti hotel radnim mjestom gdje će mlada osoba moći ostvariti svoje životne ciljeve, kako osobne tako i poslovne.
Konferencija Hotelska kuća 2022.
Fakultet za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu ove je godine domaćin i organizator prve po redu znanstveno – stručne konferencije Hotelska kuća 2022. (HK 2022.) koja će se 21. listopada 2022. godine održati u njegovim prostorijama. Konferenciju podržavaju stručne udruge Udruga poslodavaca u hotelijerstvu Hrvatske (UPUHH) i Nacionalna udruga obiteljskih i malih hotela (NUOMH).
Konferencija ima za cilj istraživačima i stručnjacima omogućiti platformu za razvoj i širenje znanstvenih i stručnih spoznaja iz područja hotelijerstva, sigurnosti i zaštite imovine gostiju, informacijsko-komunikacijske tehnologije, poslovanja svih hotelskih odjela, gastronomije i restoraterstva, obrazovanja i razvoja kadrova, upravljanje marketingom i prodajom te druge istraživačke teme usmjerene na hotelijerstvo.
Organizacijski i programski odbor konferencije okupio je ugledne znanstvenike i hotelske stručnjake iz gospodarstva. Izlaganja svih prihvaćenih recenziranih radova održat će se u okviru sekcija, a radovi će biti objavljeni u zborniku radova. Također, održat će se različite radionice, okrugli stolovi te plenarna predavanja.
IVANA IVANČIĆ
Obrazovanje mladih
Vodeće institucije za edukaciju kadrova u hotelijerstvu većinu edukacijskih programa temelji na praktičnoj nastavi koja se realizira u hotelskim objektima. Riječ je o značajnom postotku stručnog dijela integriranog u nastavni proces, kojim se potvrđuje važnost suradnje edukacijskih institucija i realnog sektora u obrazovanju mladih. U trenutku nedostatka djelatnika u hotelijerstvu, nedovoljnog interesa mladih za zanimanja u ugostiteljskom sektoru, promišljeni koncept inovativne i suvremene stručne prakse, uz dinamičan nastavni proces, može biti izlaz iz tog začaranog kruga. Imati mlade ljude u hotelskom objektu, kojima se putem istinskog i posvećenog mentoriranja može približiti struka, potaknuti želja za radom u hotelijerstvu, inicirati aktivno i kreativno razmišljanje veliki je privilegij i prilika za bolje sutra. Samo ulaganjem u znanje generacija koje dolaze može se redizajnirati budućnost hrvatskog hotelijerstva.
DANIEL DRAGIČEVIĆ
Izazovi eksternih šokova
U okviru ugostiteljske djelatnosti hoteli predstavljaju sektor velikoga gospodarskog potencijala. Ovu tvrdnju potkrepljuje činjenica da je u prosjeku u posljednjih 30 godina hrvatsko hotelijerstvo generiralo više od 50% prihoda ugostiteljske djelatnosti, od čega su hoteli realizirali 90% ukupnih prihoda hotelijerstva, a sami čine svega 25% ukupnih smještajnih kapaciteta ugostiteljstva. Izazovi eksternih šokova (sigurnosna nestabilnost, pandemija, inflatorni pritisci, geopolitičko preslagivanje itd.) nameću potrebu bržih promjena u načinu poslovanja. Konkurentska prednost ostvaruje se primjenom zelenih inicijativa i tehnologija koje podržavaju koncept održivosti. Prepoznatljivost i kvalitetu na tržištu, kao i uvijek, a danas posebno, valja graditi na visoko stručnim, educiranim i motiviranim djelatnicima.
MAJA ŠIMUNIĆ
Održivost planiranja
Važnost proaktivnog pristupa prodaji temelj je današnjeg uspješnog punjenja hotela, uz konkurenciju koja rapidno raste. Poznavanje konkurencije, destinacije i aktualnih trendova hotelske prodaje nužno je za ostvarivanje prihoda i uspješno planiranje segmentacije gostiju. Održivost planiranja oslikava se na sinergiju sustava turističkih zajednica, hotela i svih dionika u destinaciji u svrhu razvoja turističkog proizvoda regije putem otvaranja novih tržišta (aviogosti). Društvene mreže i influenceri novi su marketinški hit, koji otvara nove poglede na promociju hotela i destinacije, te je razvojem tehnologije gost sve dostupniji. Proaktivna prodaja, uz sav tehnološki napredak, postaje sve zabavnija i dinamičnija!
DARIO KINKELA
Novi koncepti ponude hrane i pića u hotelu
Suvremena hotelska ponuda sve više se udaljava od standardnog pružanja osnovnih usluga (smještaj, prehrana, bazen, plaža…) i često razina kvalitete tih usluga premašuje broj zvjezdica koje hotel nosi. Aktualni trendovi usmjeravaju hotele u specifične tržišne segmente u kojima mogu ostvariti izvanredne rezultate te opravdati izvršena ulaganja. U tom smislu inovativni koncepti u hrani i piću, s naglaskom na održivost, postaju neizostavni dio tih usluga koje »čine razliku«.