
Foto: iSTOCK
Mladi traže avanture i iskustva u kojima mogu biti glavni akteri. Bilo da je riječ o sportu, adrenalinskim izazovima ili jednostavnom druženju u autentičnom lokalnom ambijentu, mladima je važno da se osjećaju uključeno i da mogu ispričati vlastitu priču
Putovanja su u posljednjih desetak godina doživjela veliku transformaciju pod utjecajem društvenih mreža. Instagram je diktirao gdje se ide, a selfie je postao glavna valuta suvremenog turizma. No, prema pisanju Newsweeka, ta era polako odlazi u povijest.
Generacija Z, mladi rođeni od kraja 90-ih do početka 2010-ih, donosi novu logiku putovanja: manje površnosti, više sadržaja.
Gen Z više ne želi biti promatrač. Oni traže avanture i iskustva u kojima mogu biti glavni akteri. Bilo da je riječ o sportu, adrenalinskim izazovima ili jednostavnom druženju u autentičnom lokalnom ambijentu, mladima je važno da se osjećaju uključeno i da mogu ispričati vlastitu priču.
Privlače ih destinacije koje su poznate iz filmova i serija, mjesta koja nose dozu čarolije i prepoznatljivosti, ali i skriveni kutci gdje mogu otkriti nešto što nije dio turističkih razglednica, piše Reziô blog.
Hrvatska ponudaHrvatska u tom smislu ima mnogo toga za ponuditi generaciji Z. Mladi turisti na Kvarneru žele planinariti po Velebitu i istodobno otkrivati lokalne legende, u Istri se sve više traže radionice i autentična vinska iskustva, dok Dalmacija privlači ljubitelje adrenalinskog sporta – od penjanja po stijenama do jedrenja. Zagrebačka i osječka urbana scena otvaraju pak prostor za kulturu, glazbu i street art, a otoci poput Hvara ili Visa nude mješavinu noćnog života i skrivenih uvala koje se prenose samo u preporukama od uha do uha. Upravo ta kombinacija autentičnih doživljaja, prirodne ljepote i žive kulture čini Hrvatsku savršenim prostorom da gen Z pronađe ono što traži. |
Živa interakcija
Jedna od prvih navika koja nestaje je opsesija tzv. Instagram lokacijama. Dok su prijašnje generacije bile spremne čekati red ispred poznatih murala, kafića ili prirodnih atrakcija samo da uhvate savršenu fotografiju, Gen Z sve češće bira destinacije koje nisu »prežvakane«.
Privlače ih manja, neotkrivena mjesta i trenuci koje ne diktira algoritam, nego osobni doživljaj. U središtu interesa je autentičnost: upoznati lokalnu zajednicu, kušati pravu hranu, naučiti ponešto o tradiciji i kulturi. Upravo zato sve više izbjegavaju prenatrpane gradove i destinacije pogođene masovnim turizmom.
Svjesni posljedica koje velika navala donosi lokalnim zajednicama – od prenapučenih ulica do rasta cijena stanovanja – okreću se manje poznatim, autentičnim mjestima, piše Newsweek.
Iako avanturistički duh nije nestao, tradicionalni oblik backpackanja, u kojem se mladi od hostela do hostela oslanjaju na improvizaciju, gubi na popularnosti. Sigurnost, digitalne mogućnosti i fleksibilnost danas su važniji od potpune neizvjesnosti. Generacija Z voli solo putovanja, ali radije bira strukturirane ture i iskustva koja omogućuju kombinaciju rada na daljinu i istraživanja.
Za razliku od generacija koje su prve otkrivale društvene mreže, mladi danas sve više žele interakciju uživo. Putovanja vide kao priliku za stvaranje veza i nova prijateljstva. Zajednički prostori u hostelima i hotelima, grupne ture ili volontiranje sve su privlačniji jer omogućuju nova poznanstva.
Statistike pokazuju da su pripadnici generacije Z znatno skloniji birati destinacije koje olakšavaju upoznavanje drugih.
80%mladih putnika, prema izvještaju American Express Travela, oslanja se na društvene mreže i mobilne aplikacije pri planiranju putovanja, ali za njih rezervacija nije samo transakcija, već dio samog putnog iskustva |
Manje je više
Veliku promjenu doživljava i smještaj. Klasični luksuzni hoteli s pet zvjezdica gube primat jer Gen Z sve više bira boutique hotele, obiteljske kuće ili manje apartmane koji nose priču i karakter. Važno im je da prostor u kojem borave bude »više od sobe«, da pruža osjećaj doma i povezanosti s lokalnim životom.
Noćni život i beskrajni izlasci također gube važnost. Mladi danas radije biraju putovanja koja im nude wellness, odmor i ponovno punjenje baterija, umjesto iscrpljujućih partijanerskih tura.
Kako zaključuje Newsweek, Gen Z mijenja definiciju uspješnog putovanja. Manje je više – luksuz se više ne mjeri brojem zvjezdica, nego količinom stvarnih uspomena. Fotografije gube primat pred pričama koje se nose kući, a vrijednost se mjeri iskustvima koja oblikuju osobu i ostaju zapisana u sjećanju.