Foto: HRVOJE SERDAR
Gosti sve više cijene vrijednost koju dobiju za novac, jako su ekološki osviješteni, vole istraživati pogotovo manja mjesta i otoke, cijene lokalnu hranu i namirnice i iz brojnih razgovora s njima čestitaju nam na uređenosti i čistoći mjesta i što smo uspjeli sačuvati prirodni okoliš koji oni smatraju luksuzom, kazao je Dalibor Cvitković, direktor Turističke zajednice Grada Malog Lošinja
Turistička sezona 2025. godine u Malom Lošinju donijela je rezultate u skladu s planovima i očekivanjima – kumulativno od 1. siječnja do 20. rujna ostvaren je pad noćenja za jedan posto i porast dolazaka za jedan posto.
Dok su hoteli i kampovi zabilježili rast, privatni smještaj i nekomercijalni objekti bilježe pad, pri čemu je potonje povezano i s problemom neprijavljivanja boravaka.
O trendovima, izazovima i načinima na koje je Lošinj odgovorio na nova kretanja u turizmu više nam je rekao direktor Turističke zajednice Grada Malog Lošinja, Dalibor Cvitković.
– Što se tiče tržišta već drugu godinu za redom bilježimo pad s našeg najvećeg emitivnog tržišta – Njemačke, čijih je gostiju bilo šest posto manje. Manje je bilo i gostiju iz Austrije, također šest posto, dok smo s tržišta Češke, Srbije i Nizozemske zabilježili porast. Ostala glavna tržišta Slovenija, Hrvatska i Italija su na razini prošle godine.
Primjećujemo i povećanje noćenja u pred i posezoni, dok u glavnoj turističkoj sezoni, srpnju i kolovozu bilježimo stagnaciju i blagi pad. Gosti skraćuju boravak i imaju više kraćih odmora. Možemo zaključiti da interes za destinaciju nije pao, dapače veći broj dolazaka upućuje da smo još više zanimljivi gostima koji više odabiru boravak u mjesecima izvan glavne turističke sezone prvenstveno zbog nižih cijena, manje gužve, a treba uzeti i u obzir klimatske promjene, govori Cvitković.

Direktor TZG-a Dalibor Cvitković. Foto: TZ MALI LOŠINJ
Najveći izazovi
Otkriva i koji su bili najveći izazovi u 2025. godini.
– Trend disperzije noćenja izvan glavne sezone predvidjeli smo još prije nekoliko godina, no jasno je da se popunjavanje pred i posezone ne događa samo od sebe, već isključivo stvaranjem kvalitetnih sadržaja u tom razdoblju. U tome smo, sa svim dionicima, uspjeli.
Predsezona se oslanja na brojna outdoor događanja i kongresni turizam, dok je posezona usmjerena na gastronomiju, kulturu te zdravstvene i well-being programe. Stalno naglašavamo važnost omjera cijene i kvalitete, što potvrđuju i rezultati hotela i kampova – unatoč višim cijenama smještaja, postižu bolje rezultate jer su značajno ulagali u kvalitetu usluge, naglasio je Cvitković.
Kada se govori o profilu gosta koji dolazi na Lošinj, i dalje prevladavaju gosti starosne dobi od 35 do 55 godina, koji dolaze s partnerima ili obitelji na odmor.
– Gosti sve više cijene vrijednost koju dobiju za novac, jako su ekološki osviješteni, vole istraživati pogotovo manja mjesta i otoke, cijene lokalnu hranu i namirnice i iz brojnih razgovora s njima čestitaju nam na uređenosti i čistoći mjesta i što smo uspjeli sačuvati prirodni okoliš koji oni smatraju luksuzom, kazao je Cvitković.
Ove godine obilježava se 140 godina turizma u Malom Lošinju.
– Ove godine bilježimo 140 godina od dolaska prvog gosta na otok Lošinj. Središnji dio obilježavanje ove važne obljetnice imali smo 27. i 28. ožujka konferencijom Lošinj 140… priča koja traje, od Klimatskog lječilišta do prve zelene destinacije Mediterana.
Osim svečarskog dijela konferencije i podjela priznanja djelatnicima turističkih ureda u proteklom razdoblju, posvetili smo jedan od panela i Park šumi Čikat i njenoj budućnosti i upravljanju. Ovaj panel izdvajam kao najznačajniji jer evo upravo nakon njega potaknute su aktivnosti upravljanja Parkom šumom u narednom razdoblju od 30 godina, a u koji su se aktivno uključili svi dionici od Hrvatskih šuma, Javne ustanove “Priroda”, Grada Malog Lošinja, Jadranka turizma d.o.o. i Turističke zajednice Grada Malog Lošinja.
Osim toga, premijerno smo prikazali dokumentarno-igrani film “Zeleni barba” o prof. Ambrozu Haračiću i o počecima turizma, ispričao je Cvitković.
»Lošinjski limun«Sljedeće godine nastavlja se projekt »Lošinjski limun«. – Nadamo da ćemo iduće godine uspjeti uzgojiti sadnice lošinjskih limuna te ih podijeliti našim iznajmljivačima u sklopu akcije »Lošinjski cvijet« kao i potaknuti proizvodnju limuna s upotrebom u gastronomiji, kozmetici, suvenirima i drugo. |
Promocija destinacije
Velika obljetnica posebno je obilježena u svibnju.
– Početkom svibnja obilježili smo 150 godina našeg Puhačkog orkestra koji je vezan uz dolazak cara Franja Josipa 13. svibnja 1875. godine na porinuće najvećeg jedrenjaka izgrađenog u lošinjskim brodogradilištima nave “Imperatrice Elisabetta”, i izgradili najveći krokant na svijetu u visini od 273 cm i kao takav je ušao u Guinnessovu knjigu rekorda.
Sve zasluge idu slastičaru Petru Golešu i njegovom timu iz slastičarne Moby Dick. Vrhunac večeri bio je koncert Parnog valjka uz prepuni glavni gradski trg. I kod obilježavanja 140 godina turizma cilj nam je bio da događanja na trgu održimo u predsezoni kao dodatni motiv dolaska gostiju što se pokazalo jako dobrim potezom, da nam je netko rekao da će dva najposjećenija koncerta na gradskom trgu u Lošinju u zadnjih 10-ak godina biti u svibnju i prosincu malo tko bi nam vjerovao.
Ova su događanja dodatno utjecala na promociji destinacije.
– Ovi događaji, a posebice Guinness World Record kao svjetski i prepoznatljivi brend dodatno su promovirali destinaciju i povećali vidljivost otoka Lošinja, a tijekom produženog vikenda za prvomajske praznike i program koji smo pripremili za goste imali smo nikad veći broj gostiju u tom razdoblju, njih više od 9.000, ponosan je Cvitković.
Rujan su obilježile dvije značajne manifestacije Losinava i Taste the Mediterranean.
– Festival Losinava dvotjedni je festival koji se održava u rujnu, i posvećen je bogatoj pomorskoj i brodograđevnoj tradiciji otoka Lošinja. Okosnica Festivala su tri regate, uz još brojna popratna događanja od izložbi, predavanja, radionica, koncerata više od 30-ak različitih programa.
Ove godine partner nam je bila Venecija, koja se predstavila sa svojim proizvodima Burana i Murana, nastupom zbora Serenissima, posjetom delegacije grada Venecije, a najveća atrakcija za sve Lošinjane i naše goste bio je dolazak prave venecijanske gondole prvi put izvan Venecije i to baš u lošinjskoj vali.
Originalna je to venecijanska gondola u vlasništvu predsjednika gondolijera Venecije – Andree Balbija koji je tijekom četiri dana boravka na Lošinju provozao oko 2.000 posjetitelja, uz višemilijunske preglede na društvenim mrežama, naglasio je Cvitković.
Outdoor i gastronomijaNa Lošinju će se iduće godine održati dva veća outdoor događanja u ožujku i svibnju 2026. Naglasak će biti i na gastronomiji kao dio programa Kvarner – Europska regija gastronomije. – Radit ćemo još dodatno na digitalizaciji staza Hike&Bike, kao i na prikazima plaža 360 stupnjeva, a možemo se pohvaliti da jedini u Hrvatskoj, a i šire imamo prikaz pozicija za snorkeling (ronjenje na dah), njih više od 50 na cjelokupnom arhipelagu gdje možete zaroniti da dubine od jednog do tri metra i od tri do šest metara uz podvodne kamere od 360 stupnjeva, opisom samih lokacija zračnih snimaka za uron i povezanosti s Google mapama. Za sljedeću godinu najavljujemo novi projekt koji radimo s TZG-om Cres i Otočnom razvojnom agencijom To do Cres&Lošinj s digitalnim prikazom doživljaja u agenciji i mogućnosti instant kupnje istih preko web platforme.
|
Okusi Mediteran
Kao najava Kvarnera – Europske regije gastronomije 2026. unutar festivala Losinava održao se gastrofestival “Taste the Mediterranean”.
– Lijepo je bilo biti na Lošinju tih dana i osjećati se kozmopolitski kao dio Mediterana i svijeta. Mogu reći da je Losinava okupila više od 300 sudionika i više tisuća posjetitelja programa od Velog Lošinja – Malog Lošinja pa do finala u Nerezinama.
Jako je emotivan festival za nas Lošinjane, osobno bih izdvojio izložbu dječjeg vrtića “Cvrčak” na kojoj djeca predstavljaju što su tijekom festivala “Losinava” naučili i vidjeli i kojim žarom oni to sve doživljavaju sa svojim tetama pa za budućnost ne treba brinuti. Gostima s druge strane je najemotivniji scenski ispraćaj pomoraca na Čikatu, kazao je Cvitković i naglasio:
– Izuzetno mi je drago da u godini kada obilježavamo 140 godina turizma, a koji je počeo kao lječilišni i zdravstveni turizam u listopadu s našim partnerom Lošinj Hotels&Villas otvaramo novi “MEDISOLA” festival zdravlja i vitalnosti.
Naravno, uz još brojna outdoor događanja izdvojio bih Advent na Lošinju koji započinje 6. prosinca koncertom Tonija Cetinskog i koji svake godine uz zabavni dio ima i veliku humanitarnu ulogu skupljanja pomoći za najpotrebitije članove društva, najavio je Cvitković i na kraju zaključio kako se Lošinj itekako približio cilju cjelogodišnje destinacije.
– S obzirom na otvorenost objekata i bogatstvo ponude radimo od Uskrsa do Svih svetih, dakle od travnja do studenog. Tu treba izdvojiti i prosinac s bogatim adventskim programom i dočekom Nove godine s više od 5.000 gostiju. Iduće godine imamo još nekoliko događanja u ožujku, tako da ćemo i tu imati više dolazaka.
Za otočnu destinaciju mogu reći da možemo biti izuzetno zadovoljni, ali naravno ne događa se to samo od sebe nego radom svih dionika, a prvenstveno stvaranjem sadržaja u tom dijelu godine, zaključio je direktor Turističke zajednice Grada Malog Lošinja.