Foto: DAVOR KOVAČEVIĆ
Izuzetno nam je bitno dati kvalitetu za novac, jer u ovo vrijeme inflacije i svega što se događa nužno nam je da smo dostupni za sve. Zato su nam bitne manifestacije gdje možemo prezentirati i našu zaštićenu nematerijalnu baštinu, istaknula je Alilović
Održivost, zelena tranzicija, tradicija i budućnost, autentično obiteljsko okruženje… Ono što ponekad zvuči tek kao nasumično na hrpu stavljen zbir zvučnih riječi i pojmova u Zagrebačkoj županiji, zahvaljujući Turističkoj zajednici Zagrebačke županije, svakim danom se više živi i provodi.
Žumberak, Turopolje, Plešivica, Ivanić Grad… Eno i gastro manifestacije. Tradicija u svom najboljem izdanju i ona tako tražena kvaliteta koja opravdava svaku cijenu.
Samo, kad ljeto završi u našem turističkom sektoru običaj je da se bavi brojkama. Stoga je i prvo što pitamo Ivanu Alilović, direktoricu TZ Zagrebačke županije, koliko je zadovoljna dosadašnjim tijekom turističke godine.
– Kao cjelogodišnja destinacija možemo reći da smo zadovoljni brojkama. One su četiri posto više u broju dolazaka nego lani, a što se noćenja tiče brojke su na razini prošle godine. To pokazuje da je pred nama onaj period kada smo mi najplodonosniji.
Jesen i zima su ono naše zlatno doba kada sazrijevaju plodovi u destinacijama Zagrebačke županije i kada se praktički sve ono što se radilo tijekom godine može vidjeti na našim malim adventima poput Samobora, na Danima vina koji nam slijede, ili na manifestacijama kao što je ona Stara jela iz Dugog Sela. To znači da imamo aktivnosti tijekom cijele godine.
Ono što bih voljela istaknuti je da smo u 2024. godini imali čak 1.100 manifestacija, što je velika brojka. Kada sam prvi put stupila na ovu dužnost tih je događanja bilo 350. To je uspjeh svih naših turističkih djelatnika računajući pritom sve turističke zajednice, sve udruge žena, sve KUD-ove i sve one sportske udruge koje rade na tome da pojačaju vidljivost destinacije Zagrebačke županije ne samo na lokalnom, regionalnom, nacionalnom nivou, već i na svjetskom.
Sudjelovanje u europskim projektima
Ovo vam je šesta godina da ste na čelu TZ-a. Kako ste uspjeli pridobiti dionike turističkog sektora u Županiji pa da broj manifestacija ovoliko skoči!?
– Skočio je broj manifestacija, a i naš proračun. Gledamo li u kunama kada sam došla na ovu poziciju on je bio četiri puta manji nego je sada. Nije proračun velik kao neki drugi, kao »morski«, ali s dodatnim ulaganjima iz EU projekata, iz Fondova za nerazvijene i poticanjem naših lokalnih turističkih zajednica da rade inovativnije, drugačije, bit će i veći. Primjerice, kada smo startali krenuli smo u projekt Via Vino.
Željeli smo povezati naše lokalne OPG-ove, vinare i destinacije. Najlakše je prezentirati naše proizvode u centru Zagreba gdje je mnoštvo ljudi, ali treba dovesti nekoga u našu destinaciju, na Plešivicu, na Samoborsko gorje, na područje Zeline. Pa smo ondje uključili neke udruge koje su tamo za to događanje ponudili nešto svoje, poput Udruge u Buševcu koja sada radi BUŠ KUŠ manifestaciju koja na malom, lokalnom, mikro području stvara dodatan sadržaj ne samo za lokalno stanovništvo nego i šire.
Da se vratimo na sredstva. Nije naime tajna da Ministarstvo turizma i sporta pokušava uvjeriti ljude da je na kontinentu lijepo i dobro, no vi se uvelike oslanjate i na europske projekte. Ne libite se raditi sa susjedima, regijom. Otkud to usmjerenje?
– Moglo bi se reći da to usmjerenje kreće iz mog prethodnog života, jer sam radila u Ministarstvu turizma i sporta i stekla u tom dijelu neko iskustvo. Kada sam došla na ovu poziciju turističke zajednice nisu bile mogući partner na europskim projektima, no zahvaljujući razumijevanju Ministarstva to je sada moguće. Trenutačno provodimo naš šesti projekt, u ovom trenu smo njegov lider i nositelj i mogu vam reći da je to izuzetno teško. Morate kontrolirati sve ostale partnere što uz neke naše konkretne zadatke iziskuje puno vremena i pažnju.
Upravo smo predali drugi izvještaj, sve je krenulo onako kako treba, aktivnosti slijede, područje Brežica, Pušće, Velike Gorice spaja se u jednu destinacijsku priču kojom želimo promovirati kulturnu baštinu i vina u projektu InterWine. Projekt je zanimljiv, podiže vrijednost destinacije i na područjima na kojima još nema toliko razvijenog vinskog turizma stvaramo svijest koliko je važno podizati razinu kvalitete ne samo za naše goste nego i za naše lokalno stanovništvo. To je ono što mi želimo i s našim projektom koji se tiče i održivosti i svim onim što radimo već šest godina.
Posebno bih istaknula i projekt KNOWING koji još uvijek traje. To je veliki europski projekt, izuzetno kvalitetan prvenstveno zbog velikih i jakih partnera. On se tiče utjecaja klimatskih promjena na turizam, i ublažavanje tih promjena uz pomoć turizma. Članica sam i Upravnog odbora u kojem se nalazi 46 destinacija iz cijele Europe.
Moguće su suradnje s velikim i značajnim destinacijama, a mi nastojimo kroz naše aktivnosti pojačati ovu priču, tako da ću na Danima regija kao panelist nastojati prikazati projekte naše destinacije koji su ključni za razvoj našeg kraja s fokusom na održivost.
Svi na žumberakFascinantno je to kako se stanovništvo Zagreba sjetilo da im je u susjedstvu Žumberak. Gotovo da je unatrag nekoliko godina postalo statusno pohoditi Žumberak. – Žumberak je još uvijek nedokučiv. Tu je 35 vrsta orhideja, 89 staza, mnoštvo čistih izvora pitke vode… I ne ide se više na Medvednicu jer tamo ćete susresti svakoga, a ovdje ćete biti sami. Treba posjetiti i poučnu stazu Šumarica, tu u Turopolju, dugačka je devet kilometara u jednom smjeru, devet kilometara neotkrivene zelene priče, koja pruža rekreaciju, uživanje u zelenilu i svemu onome što nam je danas najvažnije. |
Nerazvijenost kao prednost
Održivost je važna, makar vi, čini se, i ne možete imati probleme što ih uz obalu imaju, gdje se divlje gradi i otima more u ime betona. Ali, što je zapravo održivost u turizmu? I kako ćete zaraditi novce, a da pritom budete i autentični i moderni!?
– Na moru je teže, ne možemo se uspoređivati s morem i vjerujem da format turizma koji smo imali od začetaka više neće biti moguć. Održivost je, kako velite, izraz kojeg su svi u medijskom prostoru koristili. Mi nastojimo živjeti održivost. Primjerice, na području Vrbovca imamo manifestaciju koja je stara 44 godine.
Ona nije toliko turistička koliko je kulturna. Ali zašto je bitna!? Zato što tijekom cijele godine udruge žena aktivno rade na tome da osmisle kako će prenijeti svoje znanje i o kuhanju, i o načinu života na mlade, na djecu.
Ključno je da održivost označava ne samo znanje koje prenosimo već nam daje onu ključnu prednost spram drugih destinacija. To što smo mi, realno, gledajući, nerazvijena destinacija nama je prednost. Uskoro ćemo na Skupštini Zagrebačke županije usvojiti Plan upravljanja Zagrebačke županije. U njega smo ubacili čak 90 projekata koji se tiču baš održivosti. Mi održivost provodimo kroz sve što možemo, kao kontinentalna destinacija tu smo u prednosti.
Onda imate o čemu pričati europskim kolegama kad se sretnete?
– Imam. I dobro je od onih koji žive turizam na višoj razini čuti nešto o problemima koje mi možemo u budućnosti očekivati. Ne očekujemo, niti nam je želja, da ćemo biti destinacija koja će imati masovnost. To ne želimo. Mi želimo biti mala butik destinacija koja će svakom gostu pružiti užitak po mjeri koju on želi. Danas imamo sve veću želju gostiju za personaliziranim doživljajem i težimo takvom turizmu.
Izuzetno nam je bitno dati kvalitetu za novac, jer u ovo vrijeme inflacije i svega što se događa nužno nam je da smo dostupni za sve. Zato su nam bitne spomenute manifestacije gdje možemo prezentirati i našu zaštićenu nematerijalnu baštinu, recimo naše zaštićene dijalekte i priče, a imamo ih 309.
Priznanje velike svjetske organizacije
Može se TZ Zagrebačke županije pohvaliti još koječim, recimo Green Destinations certifikatom.
– Radili smo za njega, godinu dana, ispunili 84 kriterija.
Pa to je teže nego ući u EU!?
– Bilo je teško, iskreno ću vam reći, morali smo na jednom mjestu sažeti sve te baze podataka, ali nam je zato znatno lakše bilo sada pripremati Plan upravljanja destinacijom. Godine 2024. postali smo jedna od 600 certificiranih destinacija u svijetu. Najveća smo regija u RH i ujedno najveća županija koja ima taj certifikat.
No učinili ste i korak dalje, potpisali, primjerice, Glasgow Declaration on Climate Action in Tourism,kojom se destinacije, organizacije i tvrtke obvezuju na konkretne mjere za smanjenje emisija stakleničkih plinova i jačanje otpornosti turizma na klimatske promjene.
– Prvi put mogu reći da sam zatitrala kad sam dobila mail i bila baš sretna, jer to je jedan vrhunac. Prvi smo u Hrvatskoj koji smo je potpisali. To je priznanje velike svjetske organizacije da smo na dobrom putu.
Vidim da pred vratima ureda imate velike drvene
podgutnice. Kažu, preteča je to kravate. Za koga su ove drvene!?
– Moja je velika želja da mlađim generacijama na našem području, posebno ovom gdje živim i radim, pokažemo kako je tradicija bitna. Pokloniti ćemo drvene podgutnice, u vrtiće Grada Velike Gorice i ujedno ćemo svim odgajteljica na području Grada darovati turopoljske podgutnice koje će nositi kako bi naša djeca od malih nogu učila se tradiciji, identitetu svoga zavičaja. Ovo je zajednički projekt Grada Velike Gorice i Turističke zajednice Zagrebačke županije.