Vozni red još reduciran

Strani vozači u Autotroleju i dalje na čekanju zbog viza. Sindikalci: ‘Dignite plaće, pa vam neće ni trebati’

Marinko Glavan

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Predstavnici Nezavisnog sindikata upravi su uputili zahtjev za projekcijom povećanja plaća od 300 do 500 eura neto



RIJEKA – Pregovori sindikata i uprave Autotroleja o povećanju plaća za radnike ovog komunalnog društva, započeti prije gotovo dva mjeseca, još nisu rezultirali dogovorom. U međuvremenu, Autotrolej i dalje održava reducirani vozni red na gradskim linijama u Rijeci, u prvom redu zbog nedovoljnog broja vozača, čime je značajno narušen standard javnog prijevoza u Rijeci.


Iako su svi sindikati u Autotroleju tražili veće plaće, smatrajući da će se time riješiti problem nedostatka vozača, uprava društva, odnosno direktor Robert Mrvčić, posegnula je još prije nekoliko mjeseci za uvozom radne snage iz Azije, najavivši kako će prvi od njih započeti s vožnjom do kraja veljače. U veljači je, pak, bilo objavljeno da će strani vozači započeti s radom tijekom ožujka, no krajem ovog mjeseca u autobusima ih još nema, a prema odgovoru uprave, ne zna se ni kad će početi voziti jer još čekaju izdavanje viza.


Četiri sindikata


Broj polazaka na gradskim linijama radnim danom je polovicom veljače bio smanjen za ukupno 42, što je gotovo devet posto od ukupnog broja od 495 polazaka dnevno, a situacija je još gora nedjeljom, kada je ionako relativno mali broj dnevnih polazaka autobusa smanjen za ukupno 70.




U Autotroleju djeluju četiri sindikata: Sindikat vozača i prometnih radnika – Autotrolej Rijeka, Sindikat primorsko-goranskih komunalaca, Samostalni sindikat radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske i Nezavisni sindikat radnika Hrvatske. Od njih četiri, u pregovorima o novom kolektivnom ugovoru sudjeluju dva – Sindikat vozača i prometnih radnika – Autotrolej Rijeka i Sindikat primorsko-goranskih komunalaca, budući da se, prema odgovoru uprave na naš upit, nisu sva četiri uspjela dogovoriti o zajedničkom nastupu. O zahtjevima dvaju navedenih sindikata koji su tražili povećanje vrijednosti boda od 40 posto i uključenje fiksnog dodatka u izračun koeficijenta, čime bi prosječna plaća, primjerice vozača, rasla za najmanje 280 eura, ovih dana bi trebali odlučivati suvlasnici Autotroleja, u prvom redu Grad Rijeka koji zapravo drži golemu većinu glasova Skupštine i praktički sam o tome može odlučivati.


Predstavnici Nezavisnog sindikata upravi su uputili zahtjev za projekcijom povećanja plaća od 300 do 500 eura neto, ovisno o radnim mjestima unutar tvrtke, što bi, smatraju njihovi povjerenici Robert Puljić i Ivica Žuža, privuklo i domaće vozače u Autotrolej.


Foto S. Drechsler


– U medijima se govori o neto plaćama vozača od 1.200 eura, ali to je plaća sa svim neoporezivim dodacima, dodacima za rad nedjeljom i blagdanom, dodacima za prodaju karata, dvokratni smjenski rad i velik broj prekovremenih sati. Osnovna plaća je jedva 700 eura. Osim toga, u Autotroleju na najniže plaćenim radnim mjestima ljudi primaju plaće ispod zakonom propisanog minimalca, pa im uprava milostivo razliku do minimalne propisane plaće nadoknađuje nekakvim dodacima na plaću, koji se doslovno zovu dodatak do minimalne plaće, što je nedopustivo, ističu povjerenici.


Komunikacijske vještine


Zabrinuti su i zbog dovođenja stranih vozača, s obrazloženjem da je na domaćem tržištu nemoguće pronaći vozače.


Foto Sergej Drechsler


– S plaćama i uvjetima rada koje nudi Autotrolej to nije čudno. Rješenje nisu strani vozači, nego povećanje plaće za domaće. Direktor je odlučio angažirati agenciju za ustupanje radnika, pri čemu u natječaju nije uopće bilo uvjeta da ta agencija zapošljava i domaće radnike. Odabrana je Bosak Employment agencija, a mi ne znamo ni za koliku će plaću ti radnici raditi, ni koje uvjete za zapošljavanje trebaju zadovoljavati. U sistematizaciji Autotroleja, primjerice, kao uvjet za radno mjesto vozača stoje komunikacijske vještine. Kako će oni zadovoljiti taj uvjet. Pitali smo to i upravu, pa nam je odgovoreno da će proći osnovni tečaj hrvatskog jezika. Na naše pitanje što je točno osnovni tečaj hrvatskog i gdje će ga i kada polagati, direktor nam nije znao odgovoriti, kazao je Puljić.


Žuža naglašava kako strani radnici nisu problem, nego male plaće domaćih radnika, a umjesto da se one povećavaju, dovodi se radna snaga iz trećih zemalja, pod nepoznatim uvjetima, dok domaći vozači odlaze u inozemstvo.


– Mi ne želimo otići iz našeg grada i države. Borit ćemo se svim sredstvima da opstanemo, da ostanemo ovdje, ako treba i do štrajka, rekao je Žuža.


Agencijska provizija


Upit o stranim radnicima poslali smo upravi Autotroleja, iz koje nam je, na pitanje o početku njihova rada na mjestu vozača, odgovoreno kako je trenutno u tijeku postupak izdavanja viza za prvu petnaestoricu stranih vozača. Zanimalo nas je po kojim je kriterijima odabrana agencija za ustupanje radnika preko koje su zaposleni te je li među kriterijima bilo navedeno da agencija zapošljava i domaće radnike, ili to nije uzeto u obzir prilikom odluke o odabiru.


– Za odabir agencije za posredovanje u zapošljavanju bio je raspisan javni natječaj te se gledao kriterij najniže ponuđene cijene, u ovom slučaju agencijske provizije. Za zapošljavanje vozača već je dvije godine otvoren javni natječaj, raspisan je i otvoren natječaj za doškolovanje i prekvalifikaciju, no niti za jedno od navedenog nema interesa, stoji u odgovoru Autotroleja.


Pitali smo i je li upravi poznato koliku će neto plaću primati strani radnici koji će voziti autobuse Autotroleja i koliku će naknadu po svakom vozaču Autotrolej isplaćivati agenciji Bosak employment.


– Sukladno odredbama Zakona o radu ustupljeni radnici trebaju imati ista materijalna prava i radnopravni status kao i vlastiti radnici. Naknada agencije utvrđena je u iznosu od 0,01% na obračunatu plaću radnika, odgovaraju iz Autotroleja.
Zanimalo nas je i hoće li strani radnici ostvarivati ista prava na plaću, kao i na dodatke na plaću, poput vozača Autotroleja.


– Strani radnici će sukladno zakonu ostvarivati ista prava kao i naši vozači, odnosno isto će ostvarivati prava na dodatke na plaću, stoji u odgovoru Autotroleja.


Osnovno znanje hrvatskog jezika


Upravi Autotroleja postavili smo i upit o komunikacijskim vještinama stranih vozača, te stjecanju potrebnih certifikata za vožnju gradskih autobusa, koji se inače polažu na hrvatskom jeziku.


– Strani radnici će imati osnovno znanje hrvatskog jezika, kao što ga imaju i ostali strani radnici kojih je sve više u Republici Hrvatskoj i koje svakodnevno srećemo u raznim uslužnim djelatnostima. Za njih ne planiramo organiziranje tečajeva hrvatskog jezika, o čemu ćemo odlučiti ako se za to ukaže potreba. Ponavljamo da smo se na angažman stranih radnika odlučili isključivo iz nužde, odnosno zbog činjenice da za radno mjesto vozača ne postoji interes domaćih radnika, zaključuju u odgovoru iz uprave Autotroleja.


Unajmljena kuća


Na pitanje o uvjetima smještaja stranih radnika, iz Autotroleja odgovaraju da će, prema informacijama iz agencije, za njih biti unajmljena kuća.


– Uloga agencije je, budući da se radi o njihovim radnicima, dogovoriti i organizirati smještaj i osigurati ostale potrebe radnika. S podatkom u kakvim će konkretno uvjetima biti smješteni radnici nismo upoznati, kao što nismo upoznati ni s uvjetima u kojima žive naši zaposlenici, kažu u Autotroleju.