Nakladnička kuća "Znanje" pokrenula projekt džepne knjige
ZAGREB - Nakladnička kuća »Znanje« vraća se na velika vrata. I to doslovno – kroz vrata trgovačkih lanaca i kioska, po prilici puno veća od vrata, ili bolje: kasa, knjižara. Projekt »Knjiga dostupna svima«, kao prva hrvatska osmišljena inauguracija džepne, jeftine knjige u Hrvatskoj pritom će ozbiljno uzdrmati i tako već uzdrmane temelje domaćeg izdavaštva, ili još više knjižarstva, no ono što će posebno veseliti krajnje korisnike su izuzetno povoljne cijene knjiga. One će se kretati u nekoliko cjenovnih razreda, no marketinški su trenutno najzanimljivije one najjeftinije – od 19,90 kuna. Niti dvadeset kuna za knjigu ulazi u red najjeftinijih knjiga u Europi, što je u odnosu na prilično skupe knjige prema platežnoj moći hrvatskih građana ujedno i priličan skok.Akcija KDS ulazi u studenom zapravo već u šesti mjesec, odnosno u šesto kolo, pa redoviti posjetelji Konzuma, Kozma ili kioska Tiska znaju da ih uskoro očekuje šest novih knjiga šestog kola. Pritom njegovi naslovi: Zafonova »Sjena vjetra«, »Evin grijeh« S. E. Phillips, »Jedan dan« Davida Nicholsa, »Crvendać« Joa Nesba i »Ljubavnica Rima« Kate Quinn prilično vjerno govore o tipu programa. Radi se, naime, o knjigama za koje su u Znanju pretpostavili da mogu izdržati velike tiraže – od 10.000 primjeraka na više – pri čemu je dio već objavljenih, poznatih iz izdavačkih programa drugih nakladnika, a dio novih, no oprobanih na europskom ili drugim većim tržištima.Senzacionalni podaciNova ekipa »Znanja« pokrenula je projekt KDS u svojevrsnoj medijskoj tišini, želeći ga prvo komercijalno isprobati, da bi ovih dana izišla s prilično senzacionalnim podacima. Tvrde, naime, da su dosad prodali 300.000 knjiga te da im se uz »Algoritam«, »Nakladu Ljevak«, »Mozaik knjigu« i »Frakturu« uskoro pridružuju i »Profil« i »V.B.Z.«, što znači da u projekt džepne knjige ulazi skoro cijelo hrvatsko izdavaštvo.Glavni urednik »Znanja« Davor Uskoković ne štedi riječi hvale za novi smjer »Znanja«, koji bi po njegovom tumačenju imao naslijediti legendarnu Crnkovićevu biblioteku »HIT«. No »HIT« su morali upokojiti, iako su ga pošto poto željeli sačuvati, kaže Uskoković, jednostavno zato što su se stvari u izdavaštvu stubokom izmijenile.Tko ne shvati da je knjiga roba i da je izdavaštvo dio industrije zabave, nema što tražiti u tom poslu, mišljenja je Uskoković i dodaje da je zato KDS novi HIT.A novi smjer uključuje poplavu krimića i trilera, koje je Stieg Larsson uzdigao na pijedestal čitateljskog interesa, ali i ljubića i chik-lita, jer ciljanu publiku u velikom dijelu čine žene. No naći će se tu i nebeletrističkih naslova, poput autobiografije Natasche Kampusch, kao i cijela serija »Vampirske akademije« Richelle Mead, romana koji u središte zbivanja stavljaju jednu dhampirku – dobroćudnu ljudsko-vampirsku kreaturu. Tempo od pet plus jedne vampirske knjige mjesečno čini se prilično ambiciozan, pogotovo kad se uzmu u obzir velike tiraže koje uvjetuju isplativost, no u »Znanju« kažu da sadržaj njihova programa i tako puca na različitu publiku.Ona ipak neće moći računati previše na domaće autore, jer se prema mjerodavnima u »Znanju« vrlo malo njih može prodati u 10.000 i više primjeraka bez bzira na popularnu cijenu. Uskokovićevo spominjanje Vlatke Pokos u kontekstu domaće autorice pritom onda ipak ima vrlo malo veze s Crnkovićevim nasljeđem.Dobar put povratkaBiblioteka »HIT« operirala je, dakako, na kudikamo većem tržištu od hrvatskog, ali je i postavila neke standarde u grafičkom oblikovanju, kvaliteti prijevoda i općenito naslova, koju će teško dostići i neki literarno ambiciozniji program od KDS-a. No KDS kao prvi pravi projekt džepne knjige u Hrvatskoj, koju je davne 1935. uveo Penguin i nepovratno promijenio izdavaštvo, definitivno treba pozdraviti. Nađe se tamo i knjiga za nešto malo zahtjevnije, poput Suskindova »Parfema« ili »Nevjernice« Hirsi Ali, no neće se do KDS-a po vrhove umjetničke proze ili nedajbože avangarde; za to će se ipak još uvijek tražiti potpore javnog kapitala.Knjige KDS-a sasvim dobro izgledaju, o (novim) prijevodima i budućim naslovima tek treba suditi, no projekt komercijalizacije izdavaštva koje bi trebalo biti samoisplativo neće naići na odobravanje u nekim, pogotovo knjižarskim krugovima. Ipak, bolje da iza komercijalne, visokotiražne knjige stoji izdavač s pismenim urednicima i uvidom u svjetsku, pa makar i komercijalnu, produkciju, nego da se toga poduhvati netko tko je tek uočio poslovnu nišu za eksploataciju najjeftiije zabave – neobaveznog čitanja.»Znanje« je bilo u velikim problemima; nakon što je smijenjen pokojni Branko Jazbec, i to zbog navodnog neslaganja s vizijom vlasnika kuće, a zapravo zbog skandala vezanih za mobing i eksploataciju autora koji su došli i do suda, ova je izdavačka kuća tonula sve dublje i dublje. Ako »Knjiga dostupna svima« i nije Crnkovićev »HIT«, zasigurno je dobar put povratka ove nekoć vrlo ugledne kuće s dugogodišnjom tradicijom. Na njima je sada da ne ostanu upamćeni tek kao inauguratori džepne knjige, već i kao oni koji nisu dozvolili da se džepnu knjigu asocira uz šund, bofl, loš prijevod i kupusište koje se raspadne na prvi pogled.