Sjajna vijest

NASCAR stiže u Hrvatsku, oktanska poslastica ovoga vikenda na Grobničkom polju

Miroslav Krpan

Sretni smo što u Hrvatskoj razvijamo novi događaj i to s vrlo motiviranim partnerima s Automotodroma Grobnik. Rijeka je savršena lokacija, a grobnička pista brza, tehnički zahtjevna, jednostavno fascinantna - kaže Jerome Galpin, prvi čovjek europske serije NASCAR-a



RIJEKA Gotovo je nezamislivo da su u ovim teškim vremenima, kada smo »zarobljeni« pandemijom koronavirusa, u Hrvatsku stigle i dvije izvrsne vijesti iz svijeta oktana. Potvrđen je upis Hrvatske u FIA kalendar prestižnog WRC-a, u travnju 2021.godine, dok je druga informacija gotovo nevjerojatna, Automotodrom Grobnik od 13. do 15. studenoga domaćin je automobilističke poslastice, trećoj utrci »NASCAR Whelen Euro Series 2020.« Hrvatska će postati deveta europska zemlja, a Grobnik 17. staza na tlu Europe koja će ugostiti robusne i prestižne monstrume, bolide koji od svog nastanka predstavljaju svojevrstan znak ponosa, prestiža, profita, zabave… NASCAR je ime od formata, tradicija koja traje od daleke 1948. godine, a sada stiže na Grobnik, koji poslije povijesnog »presvlačenja« novim asfaltom 2018. doživljava drugu mladost u svoje 42. godine.


Najpoznatije američke utrke jedinstvena naziva NASCAR začeo je 1948. Bill France senior, a od kolovoza 2018. godine izvršni direktor je njegov sin Jim France. Sjedište je u Floridi, Daytona Beach, sredina koja predstavlja svojevrsni sinonim američkog automobilističkog sporta još od 1936. godine. Bila je tu prvotno staza duga 6,6 kilometara, od čega je nešto manje od polovine vodilo samom plažom, a preostali dio obližnjom autocestom. Utrke automobilima, s kraja 40-ih godina prošlog stoljeća, bile su popularna zabava juga SAD-a. Prvi pobjednik tada »pozivne« sezone 1947. godine bio je Fonty Flock, kojem je nakon sedam pobjeda u 24 nastupa pripala nagrada od tisuću dolara.


Početak


Prva utrka NASCAR-a (Nacional Stock Car Racing Association), vožena automobilima koji su bili gotovo tvorničkih performansi, osim sigurnosnog aspekta, održana je 19. lipnja 1949. godine, a pobjedu je slavio Jim Roper. Bio je to okidač rasta u »nebesa«. Uz SAD, kao kolijevku serije, znane su one u Kanadi (Nascar Pintys Series), vožene u šest provincija, te Mexico, čiji je prvotni naziv »Nascar Corona Series« promijenjen u »Peak Mexico Series«. Vozilo se i 1.500 utrka godišnje, na stotinjak staza, u 48 država. Najveće staze primale su i 190 tisuća gledatelja. Najmlađa serija osmišljenja je u Europi.




Snimljeni su brojni filmovi, sadržajno isključivo vezani uz utrke, ali NASCAR je u mnogim filmovima i televizijskim serijama poslužio kao kulisa. Ove godine pamtimo jedinstvo podrške protiv rasne diskriminacije, kada je od 10. lipnja, nakon tragičnog stradavanja Gorgea Floyda i svenacionalnih prosvjeda, donijeta odluka o neisticanju zastave Konfederacije na svim utrkama. S vremenom uključivale su se druge svjetske tvornice automobila, a mnogi su vozači čak iz Formule 1 ili američke Indy serije prešli u NASCAR, samo jedno od znanih imena mlađih generacija – Juan Pablo Montoya.


Od svjetskih staza posebnu je pažnju uvijek privlačila legendarna »ovalna« Daytona, vrijedi istaknuti i 1977., kada je na toj stazi nastupila i jedina žena, vozačica koja je u Formuli 1 osvojila bodove, Lella Lombardi.


Prelazak preko »velike bare« uslijedio je početkom 2012. godine, zaživjevši pod imenom »NASCAR Euroseries Racecar«, da bi već od 1. srpnja 2013. nosio današnji naziv »NASCAR Whelen Euro Series«. Uz one »žive« utrke s »opipljivim »bolidima« aktivna je i e-nascar serija. Po uzoru na američka pravila i tehničke karakteristike, od prvog se dana posebna pažnja posvećuje sigurnosnom aspektu vozila, ali i maksimalnoj sigurnosti vozača u kokpitu. Posebno je to znakovito od prvih godina ovog stoljeća, nakon dviju težih nesreće na američkim stazama, koje su bile okidač za veću sigurnost.


Europski kalendar imao je i do 13 utrka. Ove je godine došlo do znatnih promjena, o kojoj predsjednik NWES-a, europskog nositelja prava i organizacije, Jerome Galpin, svjedoči riječima:


– U ovako izazovnoj i nesigurnoj situaciji, moramo biti odgovorni i sigurnosti dati prioritet. Tužno je odgoditi ove godine Češku na stazi Most, ali trenutačno je ovo najbolja odluka za sve. Sretni smo što u Hrvatskoj razvijamo novi događaj i to s vrlo motiviranim partnerima s Automotodroma Grobnik. Hrvatska obala je u ovo doba godine prekrasna. Rijeka je savršena lokacija, a grobnička pista brza, tehnički zahtjevna, jednostavno fascinantna. Entuzijastični smo što NWES vozačima i timovima može ponuditi novi izazov i radujemo se prvom hrvatskom NASCAR GP-u Croatia.


Ovogodišnje trodnevno događanje na Grobniku proći će, s obzirom na epidemiološku situaciju, bez gledatelja, ali uz prisustvo kamera Kreator TV-a i mogućnost praćenja svih važnih događaja, uključujući dvije bodovne utrke u dva završna dana te putem društvenih mreža NWES, kao i streaming servisa Motorsport.tv.


Zaključno natjecanje


Grobnik će biti treće i zaključno ovogodišnje natjecanje europskog NASCAR-a. Prvo je s dvije utrke voženo u Italiji, na stazi »P. Taruffi« kod Rima, sredinom rujna, dok se drugo odvijalo početkom listopada na stazi Zolder u Belgiji. Vozači su podijeljeni u dvije osnovne skupine, »Euro NASCAR PRO« (profesionalci) i »Euro NASCAR 2« (amateri). U uzbudljivim vožnjama, branik na braniku, svojevrsnim »mrcinama« od vozila, snage 400 konjskih snaga, tipa 5,7 litara V8, uz 4-stupanjske mjenjače i stražnjim pogonom, unatoč težini oko 1,225 kg, postižu brzinu do 245 km/sat. Svi su automobili triju marki – Chevrolet, Toyota i Ford, isti za sve vozače, uz identičnost dijelova i dozvoljive preinake, prvenstveno sigurnosnog sustava, a sve pod okriljem FIA tehničkih pravila. NASCAR ima tri važne dimenzije: duljinu od 5,080 mm, širinu od 1,950 mm i međuosovinski razmak 2,740 mm.


Virtualnim svijetom automobilizma već neko vrijeme »kruže« prikazi grobničke staze i fotografije Rijeke, pogledom s drevnog Trsata, a krajem tjedna uživo ćemo uz male ekrane, prvi put na hrvatskom tlu, uživati u nadmetanju prestižnih i kultnih NASCAR automobila. Ovo je mogući temelj nekih budućih događanja, ali svakako veliki iskorak i priznanje za hrvatski automobilizam.


 


Pulićeva premijera

Uoči Grobnika u »pro« poretku vodi Irac Alon Day prvenstveno zahvaljujući pobjedi u drugoj vožnji u Belgiji. Desetak bodova za njim zaostaju juniori Danac Lasse Scerensen i Talijan Ercolli Gianmarco. Sva trojica nastupaju u identičnim vozilima »Chevrolet Camaro«. No, među 23 vozača zasigurno je najzvučnije ime Kanađanin Jacques Villeneuve, 1997. svjetski prvak u Formule 1 u bolidu »Williams Renault«, pobjednika legendarnih utrka 500 milja Indianapolisa i Prvenstva Cart-Champcar 1995. godine. Po svemu sudeći njegove vožnje na Grobniku nećemo gledati s obzirom na to da je istog dana televizijski komentator utrke Formule 1 u Turskoj.
Na prve tri pozicije vodeće skupine »Euro Nascar 2« dijeli samo po bod. Vodeći je Talijan Vittorio Ghirelli (Ford Mustang) ispred novaka Nijemca Tobiasa Dauenhauera (Ford Mustang), dok je treći Talijan Alessandro Brigatti (Chevrolet Camaro). Za očekivati je i nastup nekoliko vozačica te Slovenca Grege Dernovšeka. Hrvatsku će predstavljati Niko Pulić, koji će sjesti u Mustang Alex Caffi Motorsport/Race Art Technology teama.


– Bit ću prvi Hrvat koji je nastupio na NASCAR-u. Sljedeće godine bit će 40 godina otkad se bavim ovim sportom i ovo je kruna karijere – poručio je Pulić, koji iduće godine želi nastupiti i na domaćem WRC-u u Zagrebu.