Komentar

Tram 11 vs Menart: Tko je pobijedio, a tko izgubio…

Danijela Bauk

Tram 11

Tram 11

Ne ide to tako lako po principu "nismo znali, nismo htjeli". I zato je ovo je lose-lose za Menart. A win-win za Tram 11?



Ne znam je li gore da album prije objave u Menartu nisu ni poslušali, ili da su ga poslušali, pa svejedno odlučili objaviti, ili pak što ga se sad javno odriču i povlače iz prodaje i sa streaming servisa.


Ne ide to tako lako po principu “nismo znali, nismo htjeli”. I zato je ovo je lose-lose za Menart. A win-win za Tram 11? Pa koji klinac sad neće još više željeti “zabranjeni” album!


Kako li se samo tipično hrvatski zapetljala priča oko novog albuma Tram 11…




I na kraju balade, dvije su stvari sigurne – Menart je izgubio, Tram 11 pobijedio. Rekli bi preko bare: lose-lose i win-win situacija.


Trljali ručicama


Sve je krenulo još 2017. i povratničkim koncertom u Domu sportova kojeg su rasprodali u rekordnom roku i pokazali da fanova još uvijek itekako imaju. Tad su i obećali novi album.


No album nije došao ni te, ni par godina nakon toga, prvi singl “Jebo sliku svoju” objavljen je u lipnju 2020. godine, slijedi “Uhićen”.


Prednarudžbe za prvi album oduvijek kontroverznog zagrebačkog dvojca – General Woo i Target – nakon 22 godine diskografske pauze očito su bile debelo iznad očekivanja.


Vjerujem da su u Menartu zadovoljno trljali ručicama jer u današnje vrijeme interneta i streaminga, tko još kupuje fizička izdanja. Svemu tome valja dodati i teška pandemijska vremena…


Uglavnom, Menart zadovoljan, Tram 11 još zadovoljniji. Nije to malo.


Sve to potvrđuje i vijest od prije nekoliko dana, točnije 19. siječnja, na mejlove svih redakcija stiže objava “Tram 11 imaju najprodavaniji album u Hrvatskoj!”.


Uvijek preko ruba


U istoj toj objavi General Woo i Target između ostalog pišu: “Predivan je osjećaj skinuti svjetske zvijezde na top ljestvici prodaje albuma. Moramo priznati da smo jako sretni i uzbuđeni.


Mislimo da je čudo prodati prvu nakladu CD-a u današnja vremena digitalije i društvenih mreža. Drago nam je da su ljudi prepoznali kvalitetu našeg novog albuma i da uživaju slušajući ga.


Ovo nam daje energiju za dalje, za nove singlove i spotove. Ne možemo dočekati da izađe vinilno izdanje albuma sredinom ove godine, to će tek biti špica. Imamo najjače fanove na svijetu”, piše dvojac iz Tram 11.


Da se razumijemo, nisu oni ništa novo ni krivo napravili, njihovi tekstovi su oduvijek išli preko ruba, samo, podsjetimo se, zadnji album kao Tram 11 objavili su prije više od dva desetljeća, u doba prije Facebooka, Twittera i ostalih društvenih mreža.


Tad su postojali samo glazbeni kritičari i fanovi koji su kupovali albume i pohodili koncerte. Tad su njihovi tekstovi, ako ćemo slijediti nit eminentnih domaćih kritičara, bili “provokativni”, “kontroverzni”, “beskompromisni”…


Podvucimo crtu


No, evo nas u 2022. Evo nam Facebooka, Twittera… Evo nam glasa i onih koji nisu fanovi i koji nisu površno poslušali što to Woo i Target imaju za reći.


A oni ih ne smatraju ni “kontroverznim”, ni “beskompromisnim”, ni “provokativnim”… Reći će da to nije sloboda govora, već širenje govora mržnje! Puno ih je i glasni su.


Prisjetit će se da su i prije 20 i kusur godina imali mizogene i homofobne tekstove i ustvrditi – da, unatoč tome, bili su legende.


Podvucimo crtu – da, Tram 11 se oduvijek igrao na ivici. Malo bi prešli preko, malo bi visili na rubu. I da, budimo iskreni, mnogi su ih “pušili”. I nisu bili jedini, ni u nas, ni vani. To se, naime, od takvih glazbenika, i onda i sada, očekuje.


Samo vremena se mijenjaju. Nešto što je prije 20 godina bilo granično ok, danas više nije.


No vratimo se na početak: zašto je Menart izgubio, a Tram 11 pobijedio?


Zato jer je Menart danas izdao priopćenje kojim se ograđuje od objavljeng albuma.


Too little, too late


“Diskografska kuća Menart raskida ugovor s grupom Tram 11. Nedavno objavljeni album “Jedan i jedan”, odlučili smo povući i iz fizičke prodaje te sa svih digitalnih streaming servisa.


Svjesni smo i žao nam je što je objava spomenutog albuma uvrijedila dio publike. To nam nikako nije bila namjera i radimo sve kako bismo ispravili ovaj nenamjeran propust.


Menart nikada nije podupirao nikakav oblik mržnje već slobodu govora i različitosti. Album “Jedan i jedan”, objavili smo prvenstveno zbog uspješne dvadesetogodišnje suradnje s Tram 11 te golemog interesa publike koji se pokazao najavom izlaska albuma “Jedan i jedan”.


Menart posluje 25 godina i ponosni smo što je u našem katalogu široka lepeza glazbenika koji djeluju u svim glazbenim žanrovima.”


Super. Ali ipak “too little, too late”!


Pa koji klinac


Ne znam je li gore da album prije objave u Menartu nisu ni poslušali, ili da su ga poslušali, pa svejedno odlučili objaviti, ili pak što ga se sad javno odriču i povlače iz prodaje i sa streaming servisa.


Jebiga, ne ide to tako lako po principu “nismo znali, nismo htjeli”.


I zato je ovo je lose-lose za Menart.


A win-win za Tram 11?


Pa koji klinac sad neće još više željeti “zabranjeni” album!