Glazbeni pokret

Dušan Vesić “Zamisli život”: O novom valu uz činjenice i emocije, povijest i nostalgiju

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

U knjizi koja predstavlja osobno svjedočanstvo o vremenu na koje svatko tko ga je proživio s razlogom može biti ponosan, jedan od najznačajnijih rock novinara bivše države uspješno je oslikao doba koje je rock glazbi ovih prostora osiguralo neprolazne vrijednosti i opravdani kultni status



Puno nostalgije te još i više podataka nudi knjiga »Zamisli život…« kojom je njen autor Dušan Vesić na jednom mjestu donio priču o prvoj generaciji glazbenika i grupa legendarnog i kultnog novog vala, glazbenog pokreta koji je krajem sedamdesetih i početkom osamdesetih godina prošlog stoljeća rock glazbu ondašnje države što se zvala Jugoslavija (i koje je Hrvatska bila dio) kao nikada prije – a ni poslije – približio europskim i svjetskim glazbenim kretanjima.


Već tada, iako je Jugoslavija bila zemlja iza željezne socijalističko-komunističke zavjese, o singl-pločama, albumima i grupama s ovih prostora pisao je i britanski glazbeni tisak, a neki su ondašnji sastavi turneje imali i po europskim zemljama. Rock glazba stvarana tih godina u Sloveniji, Hrvatskoj, Srbiji te donekle i Bosni i Hercegovini bila je često potpuno ravnopravna svemu najboljem što se događalo na svjetskoj novovalnoj i punk rock sceni. I to je jedan od razloga zbog kojih je jako dobro što se pojavila ova knjiga.


Faktografski podaci


Dobro je da je njen autor Dušan Vesić (Beograd, 1959.), jedan od aktivnih sudionika tih davnih divnih dana, ujedno i jedan od najznačajnijih rock novinara bivše države, posebno u razdoblju od 1980. pa do 1990. godine.




Kroz suradnju u nizu tada iznimno značajnih domaćih rock časopisa Vesić je sto posto »bio unutra« te osobno svjedočio svim kretanjima, pratio koncerte, bilježio pojave singl-ploča i albuma te ih analizirao, napravio bezbrojne intervjue s najznačajnijim protagonostima tadašnje scene… Ukratko, živio je, pio i disao novi val.


Upravo stoga njegova knjiga nije tek puki zbroj i popis sastava i njihovih članova te objavljenih singl i LP ploča, već iskreno, osobno svjedočanstvo o vremenu na koje svatko tko ga je proživio s razlogom može biti ponosan jer su baš ti danas tako davni dani dio najljepšeg i najznačajnijeg dijela rock povijesti ovih prostora na kojem akteri tih dana i danas žive, samo ne više u zajedničkoj državi.


Subjektivan doživljaj


Iako će svi koji žele saznati koji su to albumi tih godina objavljeni, moći sve te i ostale slične faktografske podatke pronaći u ovoj knjizi (i to na njenom završetku), »Zamisli život…« nije i ne želi biti tekst enciklopedijskog karaktera.


»Ova knjiga je moj doživljaj tog vremena«, zapisuje autor u jednom trenutku, ali čak i da to nije tako direktno konkretizirao, čitatelju vrlo brzo postaje jasno kako Vesić – poštujući sve činjenice i podatke – govori ponajprije iz srca i duše.


Sjajno nam to svjedoče već prve stranice ove knjige na kojima čitamo kako se 1977. godine tada osamnaestogodišnji Vesić mijenja razočaran glazbom koju te godine kroz svoje albume nude njegovi dotadašnji idoli, grupe Pink Floyd te Emerson, Lake and Palmer, odnosno Led Zeppelini u čijem filmu »The Song Remains the Same« umjesto srži rocka vidi blazirano ponašanje svjetskih rock zvijezda i luksuz nespojiv s rock glazbom.



Sve to nije rock, kao da vrišti Vesić, stvarajući takvim stavom temelje za prihvaćanje nove glazbe, odnosno – novog vala. Na taj način razmišljale su tada stotine tisuća drugih mladih zaljubljenika u rock u Jugi, a kad su neki od njih počeli ne samo razmišljati, već i stvarati bendove te objavljivati ploče, krenula je oluja novog vala.


I baš o tome govori ova knjiga koju je autor zamislio tako da kronološki prati slijed zbivanja što je odlična odluka jer time čitatelja »uvlači« u zbivanja i omogućava mu da prati sve faze nastajanja, rađanja, trajanja i završetka pankerske i novovalne epopeje odigrane pred više od četiri desetljeća.


Da bi nas uveo »u radnju«, Vesić daje i kratak te vrlo koristan prikaz razvoja rock glazbe u Jugoslaviji do trenutaka pojave punka, a isto tako pažnju posvećuje i opisu tadašnjih društveno-političkih zbivanja i kretanja koja su također bila vrlo bitna za stvaranje novog odnosa prema glazbi.


Štoviše, Vesić – potpuno opravdano – zadire i na druga područja umjetnosti spominjući kazalište (zagrebačka Kugla glumišta) i strip (Novi kvadrat), a naravno da je dužnu pažnju posvetio i glazbenom tisku tog doba, prije svega zagrebačkom omladinskom listu »Polet« koji je itekako puno pomogao razvoju novovalne i punk scene.


Detaljni pregled


Naravno, u prvom planu ipak su bendovi i njihove ploče, pri čemu autor kreće od činjenice da su zameci nove scene i novog odnosa prema rock glazbi u Rijeci (Parafi) i Ljubljani (Pankrti) da bi potom detaljno obradio zagrebačku (Prljavo kazalište, Azra, Haustor, Parni valjak, Parlament) i beogradsku (Idoli, Šarlo akrobata, Električni orgazam, Piloti) novovalnu scenu, dodavši im i podatke o radu mariborskog Lačnog Franza, novosadske Pekinške patke, odnosno sarajevskih rock ikona iz grupe Bijelo dugme koja nije bila novi val, ali se u jednom trenutku karijere, kroz album »Doživjeti stotu«, priključila »pokretu«.


Izneseni podaci i priče obično slijede uzorak po kojem se najprije govori o tome kako je svaka pojedina grupa nastala, što su njeni članovi radili do pojave prve ploče, kako su se stvari potom odvijale, kakve su bile koncertne turneje, o čemu su govorili njihovi albumi, kako ih je prihvaćala javnost te kako su, ako su završili karijeru, stali s radom.


Analiza albuma


Vesić pažnju poklanja i analizi njihovih albuma pa je o svakom od najbitnijih albuma razdoblja koje se opisuje progovoreno kroz sažetu analizu glazbe i teksta, našlo se i mjesta za niz zanimljivosti i anegdota vezanih uz najistaknutije izvođače, opisana su kultna mjesta izlazaka tadašnje mladosti, dotaknuta i zbivanja u svijetu sporta i filma tih godina…



Ukratko, uspješno je oslikano doba koje je rock glazbi ovih prostora osiguralo neprolazne vrijednosti i opravdani kultni status. Naravno, poštujući pravila struke vezana uz ovakvu vrstu knjiga, Vesić nudi i definicije novog vala, od onih općenitih koje vrijede na svjetskoj razini, pa do ovih posebnih i tipičnih za jugoslavenski novi val.


Knjigu završava analizom utjecaja novog vala i punka na daljnja glazbena i društvena kretanja u tadašnjoj državi. Sve u svemu, Dušan Vesić stvorio je svake pažnje vrijednu knjigu koja nudi i činjenice i emocije, i povijest i nostalgiju pa ne treba nimao sumnjati da će se naći u bibliotekama mnogih koji su pred četiri destljeća zamišljali život u ritmu muzike za ples.


Naslov po hitu grupe Film


Naslov knjige preuzet je iz velikog hita zagrebačke grupe Film, pjesme »Zamisli život u ritmu muzike za ples« koja se našla na njezinom debitantskom albumu objavljenom 1981. godine. Novovalno doba u ovoj je knjizi dokumentirano i nizom vrlo dobrih fotografija objavljivanih tih godina u glazbenom i ostalom tisku.


Brojne zanimljivosti


Od niza zanimljivosti svakako treba izdvojiti onu potpuno neshvatljivu današnjim mladim ljubiteljima rock glazbe. Naime, neki od najbitnijih albuma novog vala kasnili su s objavljivanjem zbog nedostatka vinila od kojeg su izrađivane ploče!


To je svakako moglo utjecati na smanjivanje broja prodanih ploča, a doprinos toj negativnoj strani davala je i tadašnja Komisija za šund čiji je zadatak bio oporezovati svaku LP ploču ako bi na njoj bilo politički upitnih ili nećudorednih stihova. Tako su dvostruko skuplje bile prve ploče Parafa i Prljavog kazališta.