Thorbjorn Harr, Foto: Screenshot
Deset epizoda nudi inteligentno osmišljene priče o prestrašenim ženama i nasilju nad slabijim spolom, nasilnim i agresivnim muškarcima, mukama tinejdžerske dobi, nacionalizmu i rasizmu, ogovaranju koje uništava ljudske sudbine...
povezane vijesti
Ljubitelji kultnog filma braće Cohen, malog remek-djela zvanog »Fargo«, kao i i odlične istoimene američke TV serije duge već pune četiri sezone, svakako će uživati i u svake pažnje vrijednoj norveškoj TV seriji »Kielergata« (Ulica Kieler) koju se slobodno može proglasiti »norveškim Fargom« jer nudi slično ozračje provincijskog bespuća, sjajnu kombinaciju crnog humora, drame i trilera, otkačenu i nesvakidašnju priču te vrlo dobru režiju i glumu.
Kreatori serije, a to je trojac Stig Frode Henriksen, Jesper Sundnes i Patrik Syversen koji je i režiser, radnju su smjestili u izmišljeni norveški gradić Slusvik koji je u cijeloj Skandinaviji na glasu kao idealno mjesto za život jer je standard vrlo visok, a stopa kriminala i bezakonja smiješna.
To, naravno, privlači mnoge na život u tom »ledenom raju« smješteno na granici Norveške i Švedske, a problem je u tome što mnogi od tih koje Slusvik privlači, uz podosta novaca imaju i – mračnu prošlost. Naravno, njihova okolina za to ne zna jer oni tu žive pod drugim imenom pa izvana sve uzgleda mirno, bajno, lijepo i savršeno.
No, u takvim sredinama dovoljno je da bilo što krene u krivom smjeru i odmah počinju problemi, a upravo to događa se u jednoj ulici tog gradića, u Ulici Kieler.
Dva ubojstva
Temeljni pokretači radnje su dva ubojstva od kojih za jedno zna samo počinitelj i gledatelji, a drugo je poznato cijelom gradiću i zbog njega iz Osla dolazi detektiv Marius. Naravno, policijska istraga, kao i pojačana pažnja javnosti, nimalo ne odgovaraju većini stanovnika Ulice Kieler koji svoju prošlost brižjivo kriju, a u novonastalim uvjetima mračne životne priče prikrivenih kriminalaca, ubojica i žrtava nasilja polako će se, iz epizode u epizodu, početi otkrivati »tjerajući« gledatelja da navija za određene likove, ili pak želi razotkrivanje istine o negativcima.
Glavni lik je Jonas (Thorbjorn Harr) koji je nedugo po dolasku u Slusvik upoznao samohranu majku Elin (Andrea Braein Hovig), zaljubio se i počeo živjeti s njom i njenom kćeri, tinejdžericom Sofie (Ylva Fuglerud).
Sedam godina mirnog života kraju je privedeno tog ljeta, jeseni i zime kad je Jonas, što vlastitom krivicom, što zbog spleta okolnosti i ucjene kojoj je bio izložen, ubačen u žrvanj zbivanja koja prijete ne samo razotkrivanjem njegove kriminalne prošlosti, već i raspadom braka koji je u krizi zbog njegove povremene sklonosti alkoholu i mladenačkih mušica mlade Sofije.
Želi li spasiti svoj miran život i obitelj koju voli, Jonas je prisljen na različite poteze pri kojima uvijek mora strogo paziti da se ništa od toga ne otkrije te da u očima te sredine i dalje ostane uzoran i normalan građanin.
Napeto i zanimljivo
Opisivati radnju nema smisla, ali svakako treba reći da je zanimljiva i napeta te da u svakoj epizodi donosi taman toliku dozu napetosti da na kraju svake epizode želite odmah krenuti na novu.
Deset epizoda dugih po 45 minuta nudi dobre i inteligentno osmišljene priče o prestrašenim ženama i nasilju nad slabijim spolom, nasilnim i agresivnim muškarcima, mukama tinejdžerske dobi, nacionalizmu i rasizmu, ogovaranju koje uništava ljudske sudbine…
Sve to ispričano je na dojmljiv i privlačan način, pri čemu su režiserske i scenarističke zahvale lako uočljive pa je tako ubojstvo nepoznate djevojke koje zgrozi zajednicu namjerna mala preslika ubojstva Laure Palmer iz kultne TV serije »Twin Peaks«. Na nju jako podsjeća i komična policijska ekipa koju čini smotani inspektor Marius (Nicolai Cleve Broch) iz Osla i dvije domaće policajke lezbijke. Još su brojnije poveznice s kultnom satiričnom serijom »Monty Python« koja se ne samo spominje izrijekom, već i niz situacija (cijelo mjesto traži Sofijinu mačku, zbog rušenja kipa osnivača mjesta osnivaju se građanske noćne patrole…) podsjeća na taj sjajni serijal.
Uskoro i druga sezona
|
Jasne poruke
No, nije režiser Syversen samo zahvalio velikim imenima filmske prošlosti, već je ponudio i dosta svoga pa je tako, primjerice, lako uočiti efektan postupak šokiranja gledatelja nekom jezovitom scenom koju u tako mirnom mjestu čovjek ne očekuje. Nakon toga slijedi opet dulje razdoblje potpune normale, pa zatim iznova šok.
Također je uočljiva i sposobnost režisera da neprimjetno »uvuče« gledatelja u radnju, a sjajan je i rad s glumcima, pri čemu uz glumce glavnih likova koji su odlično odigrali svoje uloge, svakako plijene i sporedni likovi poput nesretne žrtve divljačkog zlostavljanja Aline/Nine (izvrsna Alexandra Rappaport) i srednjoškolskog profesora Adama (Benjamin Helstad) te demonskog negativca, polupsihopata Williama kojeg je odlično odigrao Sigurd Myhre.
Sve u svemu, Ulica Kieler vrijedna je »posjeta«, odnosno gledanja i može vam skratiti ovu koronazimu, kako zanimljivom radnjom, tako i jasnim porukama o tome kako je slika stvarnosti vrlo rijetko ona koju pojedinac i društvo nastoje predstaviti okolini. Pa i sebi.