Sve više lijepih projekata

Riječki fotograf Filip Gržinčić: “Želim da spot obogati pjesmu i omogući slušateljima da je dožive i osjetilom vida”

Ivana Kocijan

Foto: Filip Gržinčić

Foto: Filip Gržinčić

Primarno sam fotograf, a možda je i logično da me uz fotografiju uvijek privlačilo i snimanje tako da kad su krenuli prvi znakovi da bi se to moglo i ostvariti, krenuo sam u tom smjeru. Ako zaista voliš nešto raditi i ulažeš cijelog sebe u to, rezultati će doći prije ili poslije



One Possible Option, Goran Bare & Majke, Vatra, J.R. August, White on White, Jonathan, Million, Božidarka Matija Čerina, Medea, Buco i Kalašnjikovi, Saša Lozar – naša su dobro poznata glazbena imena za koja je videospotove radio Riječanin Filip Gržinčić. Vrsni fotograf u redateljsko-snimateljsko-scenarističkim vodama izvrsno pliva, a kako ga je put odveo u tom smjeru, doznajte u nastavku.


Tko je bio prvi izvođač za kojeg ste snimili i režirali spot?


– Prvi su bili Jonathani, i taj spot je nastao, mogu reći, sasvim slučajno. Naime, radili smo fotografije koje bi pratile izlazak njihovog albuma »To Hold« i ja sam na fotkanju napravio kratku snimku od 30 sekundi da bih napravio možda nekakvu najavu. Način na koji sam je kasnije montirao im se toliko svidio da su inzistirali da samo od te snimke napravim cijeli spot za pjesmu »I Never Meant To Be There« – i tako je sve počelo. Do suradnje s njima općenito je došlo još davno prije pri fotografiranju za potrebe jedne izložbe u Zagrebu.


Foto: Filip Gržinčić


 


Brojne preporuke


A kako je došlo do suradnje s ostalim izvođačima?




– Buco i Kalašnjikovi su nastali prema preporuci prijatelja, a Božidarka i Marko Rogić (White on White) su nam prijatelji. Za J.R. Augusta me angažirala Croatia Records i kako je spot ispao super, preporučili su me i Baretu i ostalim izvođačima tako da je preko njih nastala suradnja i s One Possible Option. Medea, Vatra, Saša Lozar su uslijedili jer im se svidio moj rad do tada… I svi su jako pozitivni i simpatični i baš je bio gušt raditi na svakom od ovih spotova.


Kako ste odlučili zaploviti u redateljsko-snimateljske vode?


– U principu se nisam odlučio za to, nego me nekako put tu odveo, a ja sam to objeručke prihvatio. Primarno sam fotograf, a možda je i logično da me uz fotografiju uvijek privlačilo i snimanje tako da kad su krenuli prvi znakovi da bi se to moglo i ostvariti, krenuo sam u tom smjeru i sada sam zahvalan što sam u prilici kreirati puno lijepih projekata u ulozi redatelja i snimatelja.


S grupom Jonathan Gržinčić već dugo surađuje, Foto: F. Gržinčić


Možda zvuči banalno i već ste to čuli sto puta, ali uvijek kažem da ako zaista voliš nešto raditi i ulažeš cijelog sebe u to, rezultati će doći prije ili poslije. Većinu puta neke moje ideje redovito izlaze iz moje zone komfora bilo u tehničkom ili produkcijskom smislu, pa onda nekoliko dana prije ne spavam od brige i razmišljanja kako će to uopće ispasti.


Jednom me takva ideja i dobro opalila po džepu kada mi je aparat pao s tri i pol metra visine ravno na pod, a na njemu je kao za inat bio i najskuplji objektiv koji imam. Na kraju taj kadar nisam ni napravio s visine, a bome nije prošla ni ponuda za taj spot, ali zato imam jedan skupi Instagram post, hehe.


Ivan Dečak u spotu za “Carstvo Sunca”, Foto: Filip Gržinčić


Supruga Slađana


Budući da se i sami bavite glazbom, olakšava li vam to rad?


– Još od srednje škole sam zaljubljen u bubnjeve te sam tada i za vrijeme fakulteta svirao u nekoliko demo bendova, a donedavno sam bio član akustičnog benda The Janitors gdje sam, kako kažu, lupao po kutiji – odnosno svirao cajon.


Međutim, zbog obiteljskih i poslovnih obveza sam se morao odreći aktivnog sviranja jer se nisam mogao u potpunosti posvetiti bendu tako da sada sviram bubanj samo sebi za gušt i to mi je odličan ispuh i meditacija. Olakšava li mi to rad, pa možda u smislu da jednostavno više pazim na ritam što mi pomaže da lakše montiram videouratke i »bolje čujem« pjesmu.


U cijeloj priči važnu ulogu ima i vaša supruga Slađana. Za što je ona zadužena?


– Slađana je pored svog posla aktivno uključena i u sve ono što ja radim, a zapravo je to tako i u obrnutom smjeru. Skupa surađujemo u gotovo svim našim poslovima. Što se tiče glazbenih spotova, Slađana je tu puno toga – od koautora scenarija gdje nekada i na jednoj ili dvije njezine ideje ja raspišem i napravim cijeli scenarij, do organizacije svega s obzirom na to da je rođena za organizaciju (što nije dobro ako ste suprug kojemu se ne da pospremati po kući).


Za jedan spot napravila je i predivnu instalaciju od pampasa, zatim je redovno asistentica na snimanju i uvijek pazi na sve one detalje koje ja ne vidim jer sam zaokupljen tehničkim stvarima na setu. Na zadnjem snimanju držala je veliki dosvjetljivač jednom rukom, puštala glazbu drugom, govorila akterima kako da scena bude bolja, a sve to u šestom mjesecu trudnoće.


Konzultacije – Alen Tibljaš, Filip i Slađana Gržinčić, Foto: Screenshot


Puno posla


Kako nastaju vaši spotovi? Inspirira li vas pjesma, stvarate li prema idejama izvođača ili unaprijed zamišljenu priču prilagođavate pjesmi?


– Najviše volim kad ne postoje »inputi« izvođača, nego kad mi samo pošalju pjesmu i onda mi smislimo sinopsis. Izvođačima se redovito sviđala ta prva ideja.


Ako se naježim kad sine neka ideja dok slušam pjesmu, onda je to to i moramo spot razraditi u tom smjeru. Meni je važno da spot ne ograniči, nego obogati pjesmu, stvori atmosferu i pruži slušateljima da je dožive i osjetilom vida. Inače, kada izvođač odobri sinopsis, kreće se u razradu detaljnijeg scenarija, zatim storyboarda pa u organizaciju i na snimanje! Jedna od važnih stavki u stvaranju ideje je i budžet, jer je teže smisliti dobru ideju ako smo ograničeni budžetom i tu dolazi do izražaja sva moguća kreativnost koja se mora izvući na vidjelo da se spot ostvari i bude zanimljiv, a svi znamo da ovih dana u glazbenom svijetu nije med i mlijeko pa smo zaista zahvalni što je uslijedilo ovoliko posla baš ove godine.


Spot za »Crucify Me« J.R. Augusta nominiran je za Porin


Koje vam je snimanje dosad bilo najzahtjevnije?


– Sva snimanja su doista naporna jer smo mi mali tim i treba na licu mjesta posložiti puno faktora da se dobije dobar kadar – od pripreme lokacije, rasvjete, glume i još puno toga. Najzahtjevnije mi je bilo tehnički poduprijeti ideju za spot gdje bi pjevač i glumica hodali na mjestu ili unaprijed, a kretali se unazad jer je tekst pjesme »Carstvo Sunca« benda Vatra glasio: »Što nam znači vrijeme sad, kad idemo u krivom smjeru« i taj dio je odredio cijelu ideju spota.


Morali smo nabaviti traku za trčanje bez rukohvata – to je bilo jako stresno, ali uspjeli smo kupiti zadnju u Hrvatskoj, i to izložbeni primjerak (ako netko hoće kupiti, prodajem, haha). Trebalo je napraviti stejdž na kotačima za cijeli bend i trebalo ga je gurati unazad dok sviraju te je trebalo i hodati na traci za trčanje unaprijed dok se stejdž gura unazad. Sve to me izjedalo danima prije jer nisam znao kako će ispasti i tek sam na kraju dana snimanja odahnuo kada je sve ipak prošlo u redu – i nitko nije bio ozlijeđen, ali su neki bili blizu toga (čitaj: Ivan Dečak).


Snimanje spota za pjesmu »Rođen za suze« Bare & Majki, Foto: Screenshot


Inozemna snimanja


Koliko vam je bitno da vam pjesma za koju radite spot »legne«, da vam se osobno svidi?


– Bitno je da je pjesma inspirativna, a ako mi i osobno dobro »legne«, time je veći gušt i zadovoljstvo odraditi taj posao. A kako pjesme za koje smo radili spotove, do kraja odrađenog posla poslušam jedno stotinjak puta, toliko se duboko usade u mene da postanem subjektivan i sve mi postanu stvarno jako osobne i drage i pjevušim ih danima.


Fotka za uspomenu sa snimanja spota za White on White


Zasigurno imate neispunjenih želja. Gdje biste voljeli snimati i za koga biste voljeli raditi spotove?


– Mogu reći da ne znam jesam li uopće razmišljao u tom smjeru. Lokacije ovise o samim pjesmama i nemam neku posebnu koju bih mogao izdvojiti, osim Svemira recimo, zar ne bi bilo totalno cool snimiti spot plutajući u Svemiru? Bilo bi mi i nekako nezahvalno spomenuti samo neke od izvođača s kojima bih volio surađivati jer ih ima jako puno, a nadam se da ću jednog dana snimati i izvan granica Lijepe Naše.


Imate li uzore u ovom poslu?


– Pratim nekoliko domaćih produkcija čiji rad mi se sviđa, a od stranih uzora više pratim konkretne autore i njihove spotove nego redatelje, tako su mi u novije vrijeme izrazito posebni određeni spotovi Billie Eilish i Harryja Stylesa, a sviđaju mi se i klasici kao »Street Spirit« Radioheada te artističke sage kao »Blackstar« Dawida Bowieja.