Sundance

Za obranu doma spremni: Doks “At The Ready” bavi se Trumpovom političkom ostavštinom

Dragan Rubeša

U dokumentarni program ovogodišnjeg Sundancea uvršten je i sugestivni doks »At the Ready« u režiji Maisie Crow, komad ambijentiran je u Horizon High School u El Pasu, čiji studenti uče kako postati poslušni granični policajci koji će svim sredstvima spriječiti migrante u pokušajima ulaska u obećanu zemlju Ameriku...



Dok naša vlada s takvim žarom čeka ukidanje viza za SAD, iako je američka administracija s tim obećanjima sustavno vuče za nos, ta ista nacija kojoj naši ministri mašu repićem na svaki mig poput poslušne pudlice, dopustila je jednoj frustriranoj kreaturi s rogovima na glavi koja očito nije prošla audiciju za novu sezonu »Vikinga«, da s hrpom bradatih spodoba u prigodnim trumpovskim crvenim šiltericama koje ne mare za usisne šišače, penetriraju simbol američke demokracije inkarniran u Capitol Hillu, kao da je riječ o nekom provincijskom junk food jointu.


Jedan od rijetkih suvislih komentara o tim događajima dao je profesor Fakulteta političkih znanosti Zoran Kurelić, koji se u razgovoru s voditeljicom RTL Direkta referirao na našeg voljenog Lyncha i njegovu izjavu da treba ozbiljno doživljavati Trumpa jer je dokazao da je moguće napraviti radikalne revolucionarne promjene na razini nacionalne države i međunarodnog poretka.


Poslušni policijaci​​


Lynch je naime izjavio novinaru Guardiana da bi Trump mogao ući u povijest kao jedan od najvećih predsjednika u povijesti, jer je pokazao da može snažno uzdrmati Ameriku i taj isti poredak. Doduše, izraz »disrupt« koji koristi Lynch, izazvao je priličnu buru u ešalonima političke korektnosti, jer je bio olako tumačen u diskursu autorove glorifikacije Trumpa. Iako Trump tek može naslijediti masku Dennisa Hoppera u eventualnom sequelu Lynchova »Plavog baršuna«, ako ga već nismo prepoznali s maskom Immortan Joea u »Mad Maxu«, kao što su to učinili novinari »Cahiersa«. Na isti način, dio analitičara naveo je među Trumpove rijetke pozitivne zasluge da nije započeo nijedan rat. Ali oni zaboravljaju da je taj isti Trump u svom mandatu prodao oružja za barem tri nova rata. Zato nije čudo da virtualni spust padinama Park Cityja nije mogao ignorirati njegovu političku ostavštinu. Tako je u dokumentarni program ovogodišnjeg Sundancea uvršten i sugestivni doks »At the Ready« u režiji Maisie Crow.




Autoričin komad ambijentiran je u Horizon High School u El Pasu, čiji studenti uče kako postati poslušni granični policajci koji će svim sredstvima spriječiti migrante u pokušajima ulaska u obećanu zemlju Ameriku. Oni su ti koji uvijek moraju biti za obranu doma spremni. Zaustaviti meksičke i ine migrante u prelasku granice milom ili silom. To da je jedan od najvećih »postignuća« Trumpove administracije bila izgradnja zida između Meksika i SAD-a, dobro je poznato. Prisjetimo se famozne odbojke na pijesku koju igraju »momčadi« s meksičike i američke strane, koristeći taj isti zid kao zamjenu za klasičnu mrežu. Poznati su nam i izvještaji nevladinih organizacija o brutalnom nasilju i ponižavajućim postupcima te iste policije, čiji su »push-backovi« možda bili jedan od njihovih ispitnih zadataka na tom istom Horizonu u El Pasu u koji ulazi Maisie Crow.
Zvuči poznato, zar ne?


Vještine koje usavršavaju studenti Horizon High Schoola bitno se ne razlikuju od kurikuluma sličnih policijskih akademija. Da bi paradoks bio veći, u autoričinu fokusu su dva latinoamerička studenta – Kassy i Cesar. Oni dakle pripadaju onim istim etnicitetima čiji su očevi i djedovi emigrirali iz Meksika u SAD. Zato se njihovi odabiri često nalaze u koliziji s vrijednostima onih koji su se zatekli na njihovu nišanu, pri čemu autorica nije strogo fokusirana na migrantske narative, već otvara šire teme identiteta i osobnih politika, koji povlače za sobom dominantnu dilemu. Koja je cijena Američkog sna koji ima itekako stvarne i fatalne posljedice? Zato autoričin doks »In the Ready« puno duguje impresivnom dokumentarnom serijalu »Immigration Nation« Christine Clusiau i Shaula Schwarza, dostupnom na Netflixu.


Poštovati zakone


Nakon što smo do kraja odgledali tu seriju od šest jednosatnih epizoda, iako je to bilo krajnje uznemirujuće, neugodno i na trenutke zamorno iskustvo, došlo nam je da poručimo kreaturama iz notornog ICE-a (Immigration and Customs Enforcement) – ako ne želite da vas nazivamo nacistima, prestanite koristiti fraze u stilu »Mi samo poštujemo zakone«, »Mi postupamo prema naredbama«, »Moj je posao da te maknem… Nema u tome ničeg osobnog«. Takve reakcije imaju svoje rješenje. Ako već morate poštovati zakone, onda mijenjajte zakone. Iako opravdanje nikad nije bilo strano imperijalizmu. Sublimirano u posteru s tri ključne riječi – »Ispravnost, odvažnost, izvrsnost«. Doduše, autori doksa nikad nisu mogli intervjuirati one one koji te zakone donose. Face poput sveprisutnog Trumpa i njegove ministrice domovinske sigurnosti Kirstjen Nielsen, ukazuju se tek na pressicama i sličnom footageu. Isto vrijedi i za Trumpova notornog spin majstora Bryana Coxa. Iako su najjeziviji pasaži rezervirani za obraćanja ICE agenata.


Rijetki od njih bili su u stanju artikulirati vlastite dvojbe. Poručiti židovskoj organizaciji republikanske provenijencije da je naša zemlja puna. Obećati rulji iz Minneapolisa da će izbjeglice iz Somalije ući u našu zemlju samo da bismo ih čuli kako »zavijaju«. Tretirati iz poput divljači za odstrel. Ako su to vaši životni stavovi, onda ste spremni pristupiti ICE redovima. Iako »Immigration Nation« pokazuje tek vrh ledenjaka. Ali i to da »sistem« naprosto ne funkcionira. Jer, kako bi to rekao jedan od njegovih aktera, »Vlada me nije unajmila zbog mojih moralnih stavova«. U šokantnoj banalnosti deportacije. Zato je »Immigration Nation« film koji pokazuje Zlo na djelu. Zlo koje predano i pedantno radi svoj posao.