Ciklus filmova Karpa Godine

Majstor subverzivnog filma

Portal Novilist.hr

Ciklus je podijeljen u tri cjeline – večeras se, uz gostovanje redatelja, prikazuju kratki filmovi, sutra filmovi u kojima je Godina snimatelj, a u subotu njegova dva dugometražna filma



RIJEKA » Art kino »Croatia« iduća tri dana posvećuje ciklusu filmova Karpa Aćimovića Godine, redatelja, snimatelja, scenarista i montažera kojeg ubrajaju među kontroverzne filmaše bivše Jugoslavije. Rođen je u Skopju 1943. godine, obitelj pet godina kasnije seli u Maribor pa je Godina školovanje završio u Sloveniji, da bi kao slobodnjak radio u cijeloj bivšoj državi i u inozemstvu. Posljednjih dvadesetak godina predavač je na ljubljanskoj Akademiji za kazalište, radio, film i televiziju. Uz Ljubljanu Godina često boravi i u Opatiji gdje je naslijedio kuću i redoviti je posjetitelj Liburnijskog filmskog festivala dokumenatarnih filmova u Ičićima.


Njegov riječki ciklus čine tri programske cjeline. Večeras je na repertoaru program kratkih filmova, petak donosi ključne filmske naslove koje je Godina obilježio kao direktor fotografije, dok se u subotu prikazuju dva dugometražna filma u režiji Karpa Godine.   

Bitna je poruka


Ciklus se otvara večeras u 19 sati uz gostovanje redatelja, a nakon kratkometražnog programa podijeljenog u dva seta razgovor s Godinom vodit će Jurij Meden iz Slovenske kinoteke. Na rasporedu su filmovi »Pes« (1965), »Divjad« (1965), »A. P. – Anno Pasato« (1965), »Sunce, sveobuhvatno sunce« (1967), »Piknik u nedjelju« (1967), »Gratinirani mozak Pupilije Ferkeverk« (1970), »Zdravi ljudi za razonodu« (1971), »O ljubavnim vještinama ili film sa 14441 kvadratom« (1972), »Nedostaje mi Sonia Henie« (1972) i »Making of ‘Nedostaje mi Sonia Henie’« (1972).


»Zdravi ljudi za razonodu« prikazuju Vojvodinu kao područje suživota raznih narodnosti i manjina. Godina prikazuje u Vojvodini uobičajenu činjenicu da pripadnici iste nacionalne skupine boje kuće istom bojom. Film je dočekan ovacijama, no je kasnije zabranjen jer ispod te vanjštine nosi subverzivu poruku o ideji bratstva i jedinstva.




»O ljubavnim vještinama ili film sa 14441 kvadratom« kratki je film o nekoliko tisuća vojnika JNA smještenih u jednom makedonskom selu u čijoj je neposrednoj blizini smještena je i tvornica u kojoj radi otprilike jednako toliko žena. Godina je umjesto filma militarističke propagande zapravo snimio jedan od najkontroverznijih antimilitarističkih filmova.


Beogradski FEST okupio je 1972. brojne goste među kojima su bili i Tinto Brass, Puriša Đorđević, Miloš Forman, Buck Henry, Dušan Makavejev, Paul Morrissey, Bogdan Tirnanić, Frederick Wiseman…   

Nagrade pa bunker


Godina je s tim gostima snimio kratki film »Nedostaje mi Sonja Henie«, u malom apartmanu s 35-milimetarskom kamerom, a redatelji su morali pratiti jednostavna, ali stroga pravila koje je postavio redatelj. I danas je film obožavano djelo brojnih kinofila.


U petak na programu su »Rani radovi« Želimira Žilnika i »Žena s krajolikom« Ivice Matića u kojima je Godina bio direktor fotografije. »Rani radovi« smješteni su u vrijeme studentskih nemira 1968. u Jugoslaviji, film obiluje svježinom ideja, pokretljivom kamerom i avangardnom režijom, a nakon osvajanja »Zlatnog medvjeda« na Berlinaleu 1969. i kratkog prikazivanja, završava u bunkeru.


U »Ženi s krajolikom« samouki slikar-naivac traži od seoskih žena da mu poziraju za akt, a to uznemiruje ruralnu sredinu.


 Za subotu na programu su filmovi koje je Godina režirao – »Splav meduze« i »Crveni boogie«. Radnja prvog smještena je u 1920. godine kada grupa umjetnika i pisaca, sljedbenika nadrealizma, putuje po selima tadašnje Kraljevine SHS pokušavajući pronaći inspiraciju za vlastiti umjetnički pokret pod nazivom zenitizam. U drugom radio stanica šalje na teren »probranu«, nadobudnu grupu mladih glazbenika sa zadatkom da podigne moral radnim ljudima po zadrugama, u radnim brigadama i na gradilištima – svugdje gdje je to potrebno, a ujedno se kroz to iskustvo i sami glazbenici odgajaju u čvrstu, politički svjesnu omladinu…