Post festum

Jokerov osmijeh podijelio žiri: Osvrt našeg kritičara o netom završenoj Mostri

Reuters

Reuters

Trijumf Todda Phillipsa i njegova genijalnog »Jokera«, inspiriranog legendarnom figurom iz DC Comics ešalona, doveo je festivalske elitiste u stanje mamurluka

VENECIJA – I Brad Pitt se znoji! Bila je to mantra ovogodišnje Mostre u čijoj povijesti, kažu, još nije zabilježena takva nepodnošljiva sparina.

Tako je jedna obična fotografija koja otkriva tragove znoja na majici holivudskog superstara, nakon što je dignuo ruku da bi pozdravio obožavatelje, ušla u anale festivalskog meteoalarma. Ali znojili su se i članovi žirija. Jer, kao što geneza Mostre ne pamti takve vremenske uvjete, tako je i trijumf Todda Phillipsa i njegova genijalnog »Jokera«, inspiriranog legendarnom figurom iz DC Comics ešalona, doveo festivalske elitiste u stanje mamurluka. Snažnijeg od onog koji su proživjeli Zach Galifianakis & Co. u sva tri dijela Phillipsove megapopularne franšize. Zato je njegov trijumf blizak onom koji se na 74. Mostri dogodio Guillermu del Toru (šifra: »Težina vode«).

Velika nagrada Polanskom

Što uopće DC Comics radi na Lidu, i to još u festivalskoj konkurenciji? Iako Phillipsova autonomna, razorna i nervozna naracija koja se tek parcijalno može povezati s Batmanovom sagom, baš i nije totalno multipleks-friendly. Bilo kako bilo, očito je presudio onaj dio žirija koji ne pristaje na festivalski autorski snobizam, poput japanskog cyberpunk gurua Shinye Tsukamotoa, snimatelja Rodriga Prieta koji je u ranom djetinjstvu radio stop motion animaciju koristeći Super 8 kameru i figurice monstruma u vlastitoj izradi, te Mary Harron, koja je u šezdesetima pokrenula mitski »Punk Magazine« i bila jedna od prvih novinarki koje su intervjuirale Ramonese i Sex Pistolse, ali i snimila »American Psycho« s Christianom Baleom, koji je u tom komadu portretirao monstruoznog Patricka Batemana, da bi tek nešto kasnije postao onaj drugi Bateman iz Jokerova univerzuma. Takva garnitura naprosto nije mogla ostati ravnodušna na Phillipsov film.

Očito se dobro preznojavala i predsjednica žirija Lucrecia Martel nakon odluke njene ekipe da Velika nagrada žirija (Srebrni lav) zaslužno ode u ruke Romanu Polanskom i njegovu iznimnom »J’Accuse«. Iako je ta ista Martel samo nekoliko dana ranije na konferenciji za novine kazala da joj je prisutnost Polanskog na festivalskom platnu »problematična« zbog njegovih grijeha iz prošlosti, kao i to da ne voli odvajati autora od njegova umjetničkog rada. No, akreditirani novinari očito misle da ta dva diskursa itetkako valja razdvojiti, jer je autorov komad prema njihovoj anketi u dnevnom festivalskom izdanju talijanskog časopisa Ciak dobio najveću ocjenu. Iako Polanski nije došao na premijaciju da ga talijanske vlasti ne bi izručile SAD-u, već je nagradu preuzela njegova supruga Emmanuelle Seigner koja u filmu ujedno i glumi ljubavnicu pukovnika Piquarta.

Faustovski neo-noir

Pomalo iznenađuje odluka Martel & Co. da Posebna nagrada žirija ode Francu Marescu i njegovu komadu »La mafia non e piu quella di una volta«, koji je tek nastavak njegova superiornijeg »Belluscone. Una storia siciliana«, tim više što se likom fotografkinje Letizie Battaglie već pozabavila Kim Longinotto u doksu »Shooting Mafia«. I genijalna Guediguianova muza Arianne Ascaride (šifra: »Gloria Mundi«) trebala je osvojiti Coppu Volpi još prije dvije godine (šifra: »La Villa«), čime žiri tek ispravlja grešku svojih prethodnika. Kao što je i iznimni »Martin Eden« Pietra Marcella, jedan od definitivnih vrhunaca ovogodišnje Mostre, zaslužio puno više od Coppe Volpi za mušku ulogu koju je osvojio neodoljivi Luca Marinelli kao osuvremenjena verzija mornara iz istoimena romana Jacka Londona.

Inače, festival je svečano zatvorio Capotondijev faustovski neo-noir »The Burnt Orange Heresy«, u kojem Mick Jagger portretira moćnog kolekcionara umjetnina Cassidyja izoliranog u raskošnoj vili na jezeru Como, kojeg posjećuju karizmatični umjetnički kritičar (Claes Bang) i njegova partnerica (Elizabeth Debicki).

Njegovi gosti trebali bi prema Cassidyjevu naumu ukrasti iz studija enigmatičnog umjetnika Debneya (Donald Sutherland) njegovo raritetno slikarsko remek-djelo.

Nagrade

Zlatni lav: »Joker« Todda Phillipsa