Ferrara se nakon godinu dana vraća u Art-kino u sklopu još jednog izdanja Filmskih mutacija sa »Sibirom« čija je svjetska premijera održana u konkurenciji lanjskog Berlinalea, a planirano riječko »fizičko« gostovanje filmskog gerilca i pionira alžirskog undergrounda Tariqa Teguie, dogodit će se nakon što su u sklopu riječkih, sada već ugaslih Mediteranskih igara s pečatom Drugog mora, davne 2009. prikazana dva autorova seminalna komada
povezane vijesti
Sve se naizgled doimalo tako idealno. Iako je svečanost EPK inauguracije izazvala dijametralne reakcije. Treba li nam »Bella Ciao« u luci koja je teretne brodove i obližnje škverove zamijenila jahtama na zimovanju? Bilo kako bilo, to isto otvaranje pamtit ćemo po energičnoj Tanji Vrvilo i njenom partneru Damiru Batolu Indošu. Samo par tjedana kasnije, Tanja će u riječko Art-kino u sklopu Filmskih mutacija – Festivala nevidljivog filma, dovesti velikog Abela Ferraru.
Ferrara je u tom istom kinu održao koncert na koji se autor referira u autoreferencijalnom doksu »Sportin’ Life«, kojem se svjetska premijera dogodila u sklopu lanjske »fizičke« venecijanske Mostre. Bilo je to prije nešto više od godinu dana. Tada nismo ni slutili da će Ferrarino riječko gostovanje biti vrhunac EPK-a. Samo par tjedana kasnije, Rijeci i ostatku svijeta dogodila se pandemija, s EPK-om kao njenom kolateralnom žrtvom, ni krivom ni dužnom. Jer, ono po čemu ćemo pamtiti riječki pandemijski EPK ostaju Ferrara i otvaranje Palače šećerane, uz »Usijano more« iza kojeg stoji agilna škvadra s pečatom Drugog mora.
Kalkulirati distance
I dok se godinu dana kasnije, konkretnije 26. veljače 2021. Ferrara vraća u Art-kino u sklopu još jednog izdanja Filmskih mutacija, ali ne u fizičkom izdanju, sa »Sibirom« čija je svjetska premijera održana u konkurenciji lanjskog Berlinalea, planirano riječko »fizičko«gostovanje filmskog gerilca i pionira alžirskog undergrounda Tariqa Teguie, dogodit će se nakon što su u sklopu riječkih sada već ugaslih Mediteranskih igara s pečatom Drugog mora, davne 2009. prikazana dva autorova seminalna komada – »Roma wa la n’touma« (»Bolje Rim nego ti«) i »Gabbla«. U oba filma, fundamentalističko i političko nasilje proteže se autorovim slikama poput mračne sablasti od koje je moguć bijeg u Nigdje(zemsku) kroz prašinu i magličastu koprenu od nepodnošljive žege. I dok Teguijin »Bolje Rim nego ti«, za kojeg urbane legende kazuju da je snimljen ukradenom DV kamerom s ridikulozno niskim budžetom, priča jezikom svjetla, tišina i gesti, u žudnji za bijegom i lažnim papirima, »Gabbla« je film o povratku.
Riječ je o krajnje halucinantnoj pustinjskoj odiseji alžirskog geodeta i emigrantice iz Čada, koja se odlučila vratiti doma. Oni su goli u sedlu, doslovno i metaforički. Iako je već sama prisutnost geodeta u službi političke metafore. Samo što sve one brojne armade koje su iscrtavale linije na mapama i mijenjale alžirsku geografiju, sada zamjenjuje Malek koji kalkulira distance i simbolično označava geopolitičke linije teritorija. Kao što »geodet« Teguia snima udaljenost i brani dubinu kadra, promatrajući s distance naoružane muškarce koji se približavaju junaku e da bi razotkrili razlog njegova dolaska. Kad padne noć, Malekov san prekidaju ekspolozije izazvane bijegom ilegalnih migranata kroz minska polja. Ali imaginarne linije na njegovu itineraru počinje prstom ucrtavati djevojka skrivena u saharskoj kolibi. To je ona beskonačna dijagonala koja vodi prema Čadu, prije no što će dosegnuti točku nestanka u pustinjskoj omari.
Zato je logična etapa u filmskom tumaranju Tariqa Teguie »Revolucija Zanj« kao još jedno putovanje prema granicama spoznaje, u kojem autor pokušava problematizirati s »fenomenom« arapskog proljeća tragajući za njegovim ishodištem. U pobuni robova koja se dogodila u 8. stoljeću na jugu Iraka i koja se danas vraća na te iste prostore poput jeke. Ali i neka druga područja, poput Grčke u plamenu, na ulice Sirije i Bejruta, tog grada utopija i smrti utopija. S akterima zaljubljenim u život u svijetu koji se doima kao da više ne postoji, u deformiranom zrcalu filma i svim našim godardovskim »histories«. U monumentalnoj lekciji o »revolucionarnom« pogledu koji nadvisuje svaku idelogiju.
Gdje si, Tariče?
Zato se naposljetku moramo upitati, »Gdje si, Tariče?«, aludirajući na autorov autoreferencijalni kratkiš »Ou en etes-vous, Tariq Teguia?«. Tariq je u vječnom pokretu. Na autocesti okupanoj kišom, na tračnicama, na prosvjedima, u zrakoplovu, na rock koncertu i snijegom zametenom krajoliku negdje oko Grenoblea, nalik onom u kojem se izolirao Ferrarin vuk samotnjak Willem Dafoe (šifra: »Siberia«), potonji doduše u ponešto nižim temperaturama. Onog istog Ferrare s kojim smo u veljači 2020. u sklopu Filmskih mutacija započeli naše glazbeno i filmsko druženje u riječkom Art-kinu i s njime ga sada zaokružujemo. Iz Rima u Sibir. U još jednom Ferrarinu osobnom putovanju u kojem on pleše s demonima i medvjedima, dok mu se likovi obraćaju jezikom kojim autorov junak ne govori.
Nanovo je dakle u igri onaj »coraggio« koji u »Tommasu« izgovara Dafoeova učiteljica talijanskog. S Clintom (Dafoe) koji se izolirao u usamljenoj kolibi (talijanski Dolomiti koji »glume« Sibir), otvorivši birc u koji će navratiti mlada Ruskinja s babuškom na čašicu votke (glumi je autorova žena Cristina Chiriac). No izolacija nije nikakav bijeg, niti mir. Zato će Clint upregnuti polarne pse i krenuti sanjkama na onirično putovanje tijekom kojeg mu se ukazuju izlasci sunca iz špiljskog jezera koji prizivaju Von Trierovu »Kuću koju je izgradio Jack«. Negdje između, izgubili smo se u omari Tariqove pustinje.
Dragan RUBEŠA