Mostra

Film Nikole Tanhofera “H-8…” u programu Venice Classics

Hina

Foto HAVC

Foto HAVC

Riječ je o prvom domaćem naslovu uvrštenom u prestižni program Venice Classics te Classici fuori Mostra, a bit će predstavljen u Veneciji



Restaurirani film »H-8…« Nikole Tanhofera uvršten je u program restauriranih klasičnih filmova Venice Classics 2021., koji se zbog pandemije nije održao u svom redovnom terminu u rujnu.


Riječ je o prvom domaćem naslovu uvrštenom u prestižni program Venice Classics te Classici fuori Mostra, a bit će predstavljen tijekom trećeg izdanja Classici fuori Mostra koji se održava od 10. veljače do 26. svibnja svakog četvrtka u kinu Cinema Rossini u Veneciji, izvijestio je HAVC.


»H8…« će se u kinu Cinema Rossini prikazati 17. ožujka, a predstavit će ga Dunja Jelenković, profesorica na Sveučilištu Ca ‘Foscari u Veneciji, nakon čega slijedi sesija pitanja i odgovora s publikom.




Film je digitalnim postupkom 2020. restaurirala Hrvatska kinoteka Hrvatskog državnog arhiva uz pomoć Hrvatskog audiovizualnog centra, u zagrebačkim studijima Ater i Klik film.


Tanhoferov film iz 1958. utemeljen je na stvarnom događaju, prometnoj nesreći u kojoj je vozač automobila skrivio sudar između autobusa i kamiona te nakon toga pobjegao s mjesta nesreće.


Svjedoci su zapamtili samo prve dvije oznake registarske tablice automobila: H-8, a automobil i njegov vlasnik nisu nikad pronađeni.


Glumački postav


Film je oduševio i tadašnju filmsku kritiku, a osim uspjeha u domaćim kinima, distribuiran je u petnaestak zemalja svijeta, a u anketi među hrvatskim filmskim kritičarima 2020. proglašen je najboljim hrvatskim igranim filmom svih vremena.


Kvaliteti filma pridonijeli su i njegovi scenaristi, novinar Tomislav Butorac i Zvonimir Berković, koji je kasnije postao jedan od najvećih hrvatskih filmskih redatelja. Snimatelj je bio Slavko Zalar, a montažerka Radojka Ivančević.


Glumački postav predstavio je neka od najvećih imena tog doba, od Mije Oremović, Borisa Buzančića, Vanje Dracha, Marije Kohn do Pere Kvrgića, Mire Nikolić i Antuna Vrdoljaka koji je također kasnije postao redatelj.


Pročelnik Hrvatske kinoteke Dinko Majcen rekao je kako ta institucija od svog osnutka sustavno, uz podršku Ministarstva kulture RH i Hrvatskog audiovizualnog centra, provodi postupke zaštite nacionalne filmske baštine u svrhu dugoročnog očuvanja filmskih djela.


»Osim same dugoročne zaštite, osnovni cilj je učiniti baštinske filmove dostupnima publici, kao i da stručnoj javnosti ponovo stavimo u fokus određene naslove i autore s ciljem nove valorizacije«, ustvrdio je.


Uvrštenje Tanhoferova filma u program Venice Classics smatra ne samo iznimnom pohvalom jednog od najprestižnijih filmskih festivala naporima Hrvatske kinoteke na očuvanju audiovizualne baštine, već i izuzetno značajnim za sveukupnu djelatnost vezanu za zaštitu filmske baštine »jer u okviru velike svjetske pozornice omogućava vidljivost i ‘novi život’ blagu koje čuvamo«.


Digitalna restauracija


Načelnik odsjeka za zaštitu i restauraciju filmskog gradiva Hrvatske kinoteke Vjeran Pavlinić, supervizor digitalne restauracije filma, rekao je kako su u restauraciji korišteni filmski materijali prve generacije – originalni negativ i ton negativ, kao izvornici s najviše sačuvanih informacija o slici i zvuku djela.


»Ovaj višemjesečni proces iznimne zahtjevnosti izveden je po strogim etičkim i tehničkim standardima Svjetskog udruženja filmskih arhiva (FIAF), pri čemu je posebna pažnja posvećena očuvanju svih pojavnih karakteristika filma iz vremena premijernog prikazivanja«, napomenuo je.


Ravnatelj HAVC-a Chris Marcich čestitao je svima koji su sudjelovali u toj vrhunskoj restauraciji, izrazivši nadu da će to veliko međunarodno priznanje osnažiti sve aktere u zajedničkim naporima da se ozbiljno ulovimo obaveza koje imamo prema našoj vrijednoj filmskoj baštini.