Ekranizacija romana Fredrika Backmana

BEARTOWN Serija čija jasna poruka potiče na razmišljanje

Marinko Krmpotić

Foto: HBO

Foto: HBO

Posljedice čina silovanja – zbog kojeg pati i njegov počinitelj, dobro su oslikane pa se uspješno razotkrivaju manjkavosti »ratničkog« pristupa sportu i stvaranja zvjezdanog sustava u kojem je pojedincima dozvoljeno ono što nije običnim ljudima



Jednostavnošću i nepretencioznošću te dobrom režijom i glumom švedska TV-serija »Beartown« svakako spada u red onih TV-uradaka koji mogu zainteresirati širi krug gledatelja koji će kroz pet jednosatnih epizoda pratiti zanimljivu radnju s na kraju priče jasno izraženom porukom.


Serija je ekranizacija 2016. godine objavljenog i od kritike i od čitateljstva jako dobro prihvaćenog romana »Björnstad« švedskog književnika Fredrika Backmana, a u prenošenju knjige u svijet filma režiser Peter Grönlund uz scenarističku je pomoć Andersa Weidemanna, Antonie Pyk i Linn Gottfridsson vrlo malo odstupio od literarnog originala uspješno zadržavši one najvažnije elemente, posebno one vezane za kritku društvenih negativnosti bliskih sportskom i tinejdžerskom svijetu, odnosno način na koji se (pre)često sport tretira na Zapadu i to posljednjih dobrih 60-70 godina.


beartown

Aliette Opheim, Miriam Ingrid i Ulf Stenberg, Foto: HBO


Hokej način života


Mjesto radnje je švedski provincijski gradić Björnstad, mjestašce u kojem je hokej način života i to ponajprije stoga što je tijekom tri-četiri desetljeća gradić dao dva nacionalno i internacionalno važna igrača, pa je mjesni klub nešto što svi uvažavaju – od roditelja koji mušku djecu obavezno šalju na treninge preko rabijatnih navijača pa do privrednika i obrtnika koji u uspjehu lokalnog kluba, koji nosi ime po gradu, vide mogućnost zarade i ulaganja.




Upravo su stoga svi uzrasti hokejaša u tom gradiću smještenom duboko u srcu šume vrlo važni, a rezultat svakog od timova ponos je cijelog gradića. Priča počinje u trenutku kad se u grad vraća Peter Andersson (dobro ga glumi Ulf Stenberg), koji iza sebe ima karijeru vrhunskog profesionalnog hokejaša s iskustvom igranja u američkoj NHL.


Povratak u rodni gradić u kojem je počeo hokejašku karijeru i doživio prve velike uspjehe za Anderssona je motiviran i obiteljskom tragedijom (smrt sina) pri čemu se nada da će sa suprugom Mirom (Aliette Opheim) i petnaestogodišnjom kćeri Mayom (izvrsna Miriam Ingrid) u rodnom gradu naći mir i lakše preboljeti velik gubitak. U početku sve tako i izgleda jer ga odmah po povratku vlasnici kluba angažiraju za glavnog trenera juniorske ekipe koja te godine ima veliku priliku doći u završnicu državnog natjecanja te još jednom proslaviti ime grada.


Oliver Dufaker utjelovio je hokejaša Kennyja, Foto: HBO


Moralna pitanja


Očekivanja nisu nerealna jer je glavni igrač u ekipi Kevin Kenny Erdahl (vrlo dobar Oliver Dufaker) iznimno nadaren pa uskoro juniorski tim »Björnstad« iznova zaludi sve u gradu te odličnim igrama privlači pažnju šire javnosti, a kad uspiju pobijediti i u polufinalnoj utakmici, euforija obuzme sve. No tad počinju i problemi.


Naime, na fešti hokejaške ekipe priređenoj u Kevinovoj kući, on siluje Mayu, koja nedugo potom sve prijavljuje policiji pa pri samom odlasku na finalnu utakmicu policija uhiti glavnog i najboljeg igrača. Stvari se od tog trenutka stubokom mijenjaju jer Peter, logično, više ne može trenirati ekipu u kojoj pak više ne smije, dok se istraga ne dovrši, igrati Kevin.


Nažalost, postupak policije, kao i Mayinu prijavu, gotovo cijelo mjesto osuđuje kao zavjeru protiv kluba, pa kod svih omiljeni hokejaš Kenny postaje žrtva, iako je nedvojbeno da je silovao petnaestogodišnju Mayu.


Takav zaplet podiže zanimljivost i kvalitetu jer se radnja s područja opsjedenutosti sportom i spartanskog odgoja hokejaša seli na područje moralnih pitanja vezanih za to koliko sredina može žmiriti nad nepravilnostima i zločinom uime nekog nazovi sportskog uspjeha i jačanja ugleda mjesta.


Miriam Ingrid izvrsna je u ulozi 15-godišnje Maye, Foto: HBO


Otkrivanje istine


Vrlo su dobro prikazane brojne reakcije mještana pri čemu su zastupnici bezobzirna gaženja bilo kakvih moralnih i zakonskih odredbi oni najimućniji poput Kevinova oca Matsa (Tobias Zilliacus), odnosno primitivni i agresivni igrači te navijači koji uime uspjeha kluba i »timskog« načina razmišljanja nastoje učiniti sve da petnaestogodišnju djevojčicu predstave kao »kurvicu koja je sama to tražila«.


Naravno, incident izaziva burne reakcije i podijeli mjesto pri čemu su Anderssonovi žrtve sve do trenutka dok se među igračima ne pronađu dvojica koja ne žele prihvatiti laž kao istinu. Benji Ovich (Otto Fahlgren) i Amat (Najdat Rustom) svojim postupcima pomažu istrazi i otkrivanju istine, a u činjenici da su na stranu pravde stali predstavnici manjina – homoseksualac Benji te emigrant Amat – jasno je uočljiva kritika suvremenog zapadnjačkog, u ovom slučaju švedskog, društva.



Posljedice čina silovanja – zbog kojeg pati i njegov počinitelj, prekasno shvativši što je učinio – na mjesto i živote likova dobro su oslikane pa se vrlo uspješno razotkrivaju sve manjkavosti »ratničkog« pristupa sportu i stvaranja zvjezdanog sustava u kojem je pojedincima dozvoljeno puno toga što nije običnim ljudima. Baš stoga ova TV-serija potiče na razmišljanje jer primjera poput ovog sigurno nije malo u suvremenoj stvarnosti.


Fredrik Backman i Peter Grönlund

Knjiga i TV-serija djelo su široj javnosti sve zanimljivijih švedskih autora. Književnik Fredrik Backman oduševio je mnoge još 2012. godine romanom »A Man Called Ove«, čija je filmska verzija 2017. godine imala dvije nominacije za Oscara. »Beartown« iliti »Björnstad« prva je od dviju knjiga kojima planira progovoriti o životu u švedskoj provinciji. Peter Grönlund debitirao je 2015. godine zapaženim filmom »Drifters«, a njegov posljednji film »Goliath« (2018.) također je privukao veliku pažnju.


KRITIKA ŠVEDSKOG DRUŠTVA

U činjenici da su na stranu pravde stali predstavnici manjina – homoseksualac Benji te emigrant Amat – jasno je uočljiva kritika suvremenog zapadnjačkog, u ovom slučaju švedskog, društva