Direktor grobničkog Automotodroma odgovara na kritike

Zdenko Šantić: Zlonamjernima nudimo menadžersku priliku

Edi Prodan

U trenutku kad objekt bude potpuno spreman za ulaganja, svi će oni koji skupljaju političke poene imati priliku investirati pedesetak milijuna kuna i tako će moći suodlučivati o načinu upravljanja i daljnjeg razvoja objekta 



Poput neke velike estradne zvijezde, Automotodrom Grobnik u narodu često nazivan i »Grobnička ljepotica«, izaziva veliko, nerijetko i proturječno zanimanje javnosti. 


Stručne, sportske, političke – bilo lokalne, bilo nacionalne provenijencije – kao i svih onih »običnih« građana, često i ne do kraja svjesnih da se nalaze u blizini jednog od najzanimljivijih pa i najboljih hrvatskih sportskih objekata.


I baš kao što svaka velika zvijezda izaziva jednako takvo zanimanje, nerijetki su i »tračevi« što prate njezin život, poslovanje. Najnovija priča o grobničkom automotodromu dolazi od strane lokalnih političkih krugova, a »na zubu« joj je navodni nesrazmjer između prihoda i koristi koju pruža općini Čavle.




O tom prijeporu, ali i onom što je velika želja ne samo hrvatskih zaljubljenika u sport nego i onih iz okruženja što se rasprostire sve do gradova u krugu od 500 kilometara – dobivanje još nekih značajnih utrki, a napose superbike natjecanja, razgovarali smo s direktorom Automotodroma Grobnik, Zdenkom Šantićem.


Iskusni gospodarstvenik na čelnim je funkcijama tog sportskog objekta već osam godina. Nakon vodeće marketinške pozicije, tri je godine i direktor Automotodroma. Temperamentan, argumentiran, zanesen u želji da se »Grobničkoj ljepotici« vrate natjecanja što privlače desetke tisuća gledatelja. Istovremeno je i vrlo stabilan, racionalan u analizi vremena u kojem živimo i njegovih ekonomskih mogućnosti.  


Lani ste proslavili 35 godina postojanja. Kako je napravljen automotodrom Grobnik?  – Tradicija automotosporta na području Kvarnera seže na početak 20. stoljeća. Od 1969. do 1977. na Preluku su organizirane utrke Svjetskog prvenstva motocikala. Zbog sigurnosnih razloga, 1978. godine je izgrađena nova pista na Grobniku sredstvima donatora i šire društvene zajednice kako bi se neometano mogle nastaviti utrke za moto GP koje prestaju neposredno pred sam Domovinski rat. Zbog nedovoljne sigurnosti nakon toga su izgubljene licence za međunarodne utrke. Nakon rata najprije su organizirane Alpe-Jadran, potom europske i svjetske manifestacije.   Pista je na Grobniku izgrađena prije 36 godina, a uz nju, kako bi se utrke uopće mogle održavati, samo stara zgrada. Zapravo Automotodrom nije nikad do kraja završen. Staza je dugačka 4.168 m s 18 zavoja, a locirana je na nadmoskoj visini od 320 m. 


Politički poeni


Na mnogim razinama, od medija do kavanskih razgovora, vrlo često i s političkih govornica komentira se Automotodrom Grobnik. Njegovo poslovanje, mogućnosti razvoja, kvaliteta i način upravljanja, zarade što se na njemu ostvaruju. Zbog čega toliko »istina« o njemu?


  – Razlog tome je sigurno u prvom redu značaj samoga objekta za regiju. Međutim, žao nam je što se u medijima vrlo često javljaju nekompetentne, da ne kažemo zlonamjerne osobe, koje u dnevnopolitičke svrhe uzimaju u usta Automotodrom, koristeći se neistinama i iskrivljenim podacima, i to isključivo s jednim razlogom – kako bi ostvarili političke poene. Mnogo bi bolje bilo da svoje »menadžerske« sposobnosti dokažu svojim radom i poslovnim uspjesima. U trenutku kad objekt bude potpuno spreman za ulaganja, svi će oni imati priliku pokazati svoje sposobnosti i nitko im neće osporiti mogućnost da investiraju pedesetak milijuna kuna i time postanu suvlasnici koji će suodlučivati o načinu upravljanja i daljnjeg razvoja objekta. Mogu participirati i u podjeli dobiti s općinom Čavle, sportskim djelatnicima MK Kvarner, te širom društvenom zajednicom ako bude imala interesa razvijati i investirati u velike svjetske sportske manifestacije. 


 Kako uopće danas posluje Automotodrom Grobnik. S jedne strane možemo čuti kako se ovdje dijele milijuni, s druge – jasno nam je da je velika ekonomska kriza morala negativno utjecati i na njegovo poslovanje? 

 – Trgovačko društvo Automotodrom Grobnik ima 13 stalno zaposlenih djelatnika. Osim toga, u vrijeme zakupa, zapošljava još dodatno najmanje 20 radnika različitih profila od liječnika do sportskih sudaca. Ponosni samo da unatoč današnjoj općoj nelikvidnosti redovito podmirujemo sve svoje obveze prema dobavljačima, proračunu, doprinosima, lokalnoj samoupravi i radnicima. 



S obzirom na to da smo nedavno svjedočili žestokim kritikama upućenim na »tijek novca« automotodroma – kako je postavljen sistem nadzora poslovanja i troškova?   – Sistem nadzora poslovanja Automotodroma Grobnik provodi se kroz dva nivoa kontrole. Kako je tvrtka trgovačko društvo, prema Zakonu o trgovačkim društvima, ima jednočlanu Upravu, koju izabire tročlani Nadzorni odbor, koji pak izabire Skupština poduzeća.   S obzirom na to da je Automotodrom Grobnik u 100-postotnom vlasništvu MK Kvarner, Skupštinu Automotodroma Grobnik izabire najviše tijelo kluba, a to je petnaesteročlana Skupština kluba.   Poslovanje tvrtke u prvoj fazi kontrolira Nadzorni odbor i Skupštna poduzeća, a u drugoj fazi osnivač, MK Kvarner.   MK Kvarner, osim petnaesteročlane Skupštine, kao operativno tijelo, ima i peteročlani Upravni odbor. U klubu djeluje i dvanaesteročlana Komisija za sport i marketing i tročlani Sud časti. Za naglasiti je da su svi članovi tijela i komisija kluba i tvrtke poznati i priznati profesori, doktori znanosti, poduzetnici, liječnici, društveni djelatnici, građani regije.   Tijekom posljednjih pet godina poslovanje kluba i tvrtke kontrolirano je dvjema nezavisnim revizijama poslovanja, kao i dvjema kontrolama Porezne uprave RH, koje su nedvosmisleno ustanovile da oba subjekta posluju ispravno i prema svim zakonskim propisima. Tijekom 2014. bit će provedena još jedna nezavisna revizija poslovanja kluba i tvrtke. 


 


Iznajmljivanje piste


Što vam čini glavninu prihoda?


  – S iznajmljivanjem piste i opreme, od polovine ožujka do polovine listopada, realizira se glavnina prihoda, a u preostalom dijelu godine znatno manje. Prosječni dnevni prihod od najma piste i pratećih objekata u 2012. godini iznosio je 19.700 kuna. 


 U javnosti vlada uvjerenje kako je to mnogo više. Često možemo čuti kao se množi 300 dana iznajmljivanja s 30 tisuća kuna? 


  – U razdoblju do 2008. ukupan prihod Automotodroma Grobnik je iz godine u godinu konstantno i lagano rastao, da bi nakon toga svake godine padao. Procjenjuje se da će prihod za 2013. biti oko 8,7 milijuna kuna, a rashod 8,6. Veći dio rashoda, oko 60 posto čine troškovi održavanja, zaštite, medicinske skrbi i ostalih usluga. Bruto plaće s porezima i doprinosima sudjeluju s 21,6 posto dok ostalo čine materijalni i ostali troškovi. Najveći promet prije ove krize ostvarivan je s partnerima iz Italije i Njemačke. Tvrtka ostvaruje iz godine u godinu minimalne dobiti, koje nakon plaćanja poreza, reinvestira u poslovanje naredne godine. Nema dakle nikakvih astronomskih zarada koje spominju pojedinci. 


 Kako rade vama slični objekti u EU? 

  – Korištenje postojeće piste na Grobniku nije ništa lošije nego u drugim razvijenijim zemljama, ali mnoge inozemne staze imaju direktne ili indirektne potpore države – mi ih nemamo. Uz sve silne probleme MK Kvarner i Automotodrom Grobnik uspjeli su održati značajna sportska natjecanja, provoditi poslovne aktivnosti i ostvariti pozitivno poslovanje, posebno uzimajući u obzir ukupna ulaganja u održavanje i razvoj objekta. Potrebno je naglasiti i direktni i indirektni učinak poslovanja kluba i tvrtke na promociju regije i države u turističkoj ponudi. Naime, brojni strani gosti dolaze na ovo područje isključivo radi automotodroma, a koriste sve turističko-ugostiteljske objekte što doprinosi i ukupnom prihodu regije i države. 



Tko je vlasnik Automotodroma i kako se njime upravlja?  – Njime upravlja Auto moto društvu Kvarner, koje organizira svjetske motociklističke utrke, a kao redovnu djelatnost obavlja iznajmljivanje piste. Istodobno s razvojem propisa u tom sportu, obavljaju se stalna ulaganja i dogradnje kako bi se osiguralo dobivanje licenci što omogućavaju održavanje sportskih natjecanja.   Ostali objekti na automotodromu (zone izletanja, park vozača, medicinski centar glavna zgrada i drugi objekti izgrađeni su vlastitim sredstvima Motociklističkog kluba Kvarner. Nakon višegodišnjeg sudskog spora oko vlasništva objekata na samom automotodromu, vansudskom nagodbom AMD Kvarner ustupio je bez naknade objekte u vlasništvo općine Čavle, s tim da ih oni daju na upravljanje klubu.   Prvi koncesijski ugovor sklopljen je 2002. kojim općina Čavle daje koncesiju AMD Kvarner na terene i objekte koji su bili u njihovom vlasništvu. Na prostoru automotodroma Grobnik bilo je još parcela u državnom i privatnom vlasništvu, a 18. srpnja 2011. godine MK Kvarner stekao je pravo građenja i upravljanja na nekretninama RH. Preostale privatne parcele koje su bitne za funcioniranje automotodroma, pravno rješava i financira dokumentaciju MK Kvarner, a sam otkup zemljišta obavlja općina Čavle. Prema tome, međusobnim ugovorom Općina Čavle prenijela je pravo upravljanja i građenja na području koje obuhvaća Automodrom Grobnik u sklopu Sportsko rekreacijskog centra Grobnik na Motociklistički klub Kvarner za razdoblje 2011. do 2040. godine.   Krajem 2004., temeljem Zakona o športu, AMD Kvarner osniva tvrku Automotodrom Grobnik što nastavlja sportske i druge aktivnosti koje su se ranije obavljale u sklopu AMD Kvarner, odnosno Motociklističkog kluba Kvarner. Trgovačko društvo Automotodrom Grobnik upravlja, uređuje i održava objekte na automotodromu te iznajmljuje pistu, boksove i druge prateće sadržaje i objekte domaćim i stranim korisnicima, a u svrhu organiziranja natjecanja, treninga, testiranja i prezentacija proizvoda iz automobilske i moto industrije. U svim godinama do sada Automotodrom Grobnik uz velike napore i zalaganja zaposlenih i volontera, te uz značajna ulaganja u poboljšanje sigurnosti osiguravao je međunarodne licence i homologizacije.


 


Razvoj turizma


Tvrdite da je korist od funkcioniranja Automotodroma Grobnik i organizacije značajnih sportskih manifestacija po lokalnu zajednicu iznimno dohodovna? 


  – Ekonomski učinci djelovanja Automotodroma Grobnik na lokalnu zajednicu prepoznaju se kroz dodatnu potrošnju stranih klijenata i sportaša, te kroz učinke dodatne zarade od povezanih poslovnih aktivnosti, posebno potrošnju u sferi poduzetničkog sektora – investiranje; potrošnju privatnog sektora i turističku potrošnju. Sportske priredbe na Grobniku dovode do ostvarenja ekonomskih i neekonomskih učinaka od značaja za razvoj turizma, ali i lokalne zajednice u cjelini. Na području Grobnika u zadnjih nekoliko godina izgrađen je značajan broj apartmana koji se uglavnom pune turistima i sportašima koji koriste usluge Automotodroma. 


 Probajte nam to malo približiti konkretnim brojkama, onim što nazivamo »službeni podaci«.   – Pa krenimo onda ovako. Od ukupno 13 zaposlenih početkom 2013. godine, 6 osoba je s područja Grobnika, a sportski funkcionari koji rade povremeno, a ima ih oko 150, uglavnom su s Grobnišćine. To je po pitanju ljudi. Sad malo o novcu. Komunalna naknada plaća se općini Čavle od početka 1997. godine – ukupne uplate do kraja 2013. iznose 3.748.000 kuna, a zakup zemljišta plaća se Općini od 1. kolovoza 2002. pa ukupne uplate do kraja 2013. iznose 1.905.000 ili sveukupno 5.654.000 kuna. Od 2012. MK Kvarner plaća Općini Čavle dodatno još 40 tisuća kuna godišnje. Prema tome, Općina Čavle je u proteklih 16 godina od Automotodroma Grobnik i MK Kvarnera uprihodovala po prilici 6 milijuna kuna gotovog novca. Ono što je također iznimno važno: povećala je vrijednost svog objekta za 28 milijuna kuna uloženih od strane kluba i tvrtke. Dakle općina zarađuje »cash« i povećava vrijednost svoje nekretnine, a da pri tome ne ulaže ni kune!  

Bez potpore države


Osim iznajmljivanja, automotodrom ima i svoje sportske obaveze?


  – Jedna od značajnih sportsko-društvenih aktivnosti Automotodroma Grobnik je održavanje službenih utrka Alpe-Adria i svjetsko prvenstvo motora s prikolicom. Troškovi tih utrka ne mogu se pokriti samo iz prihoda sudionika manifestacija, već se pokrivaju i dijelom iz redovnog poslovanja tvrtke, manjim dijelom iz sponzorstava. U posljednjih 5 godina prosječni godišnji troškovi tih utrka su od 800 do 900 tisuća kuna. U razvijenim zemljama takve manifestacije imaju i potporu državnih institucija jer imaju širi društveni značaj, kroz prezentaciju zemlje i lokalnih zajednica i povećanjem prometa u drugim djelatnostima. Tvrtka Automotodrom nastoji uz velike napore uglavnom pokriti troškove takvih manifestacija. Konačno, ovakve utrke su u funkciji promocije zemlje i lokalnih samouprava. 


 Zašto do sada nije uključen strateški partner u razvoj automotodroma čime bi se olakšalo dovođenje najvećih sportskih manifestacija?     – Zahtjev i dokumentacija za legalizaciju piste i ostalih objekata na Automotodromu predani su nadležnim institucijama u lipnju 2013. Riješenjem ovog predmeta, u zemljišne knjige će biti upisani do sada nelegalni objekti i pista. Tvrtka Automotodrom Grobnik će na temelju postojeće koncesije s Općinom Čavle, moći pristupiti financiranju razvoja i obnove objekata – bilo vlastitim snagama ili uz uključenje strateškog partnera. Do sada takve mogućnosti nisu uopće postojale jer objekt u cjelini nije bio legaliziran iz čega proizlazi da do sada i nije bilo moguće obaviti bilo kakvu veću investiciju ili pak tražiti strateškog partnera.  

Najzahtjevnija pista


Ostavimo li po strani funkcioniranje Automotodroma i pomalo specifični odnos s općinom Čavle, svih nas zanima mogućnost dovođenja nekog od atraktivnih natjecanja. Znamo da je direktni put do GP-a nemoguć, ali – superbike je skoro jednako atraktivan. Kakve su šanse za SWC? 


  – Pista na automotodromu Grobnik se zbog svoje specifične konfiguracije smatra jednom od najzahtjevnijih u svijetu. Za mogućnost organiziranje natjecanja »Superbike World Championship«, provedena su opsežna istraživanja, napose o ekonomskoj i društvenoj opravdanosti takve vrhunske sportske priredbe. Istraživanje su proveli istraživači s Fakulteta za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu u Opatiji, a tvrtka Automotodrom Grobnik stvorila je temeljne preduvjete za ulazak u ovu investiciju čija bi vrijednost iznosila oko 10 milijuna eura. Ulaganja bi bila usmjerena prvenstveno u preasfaltiranje piste i izgradnju potrebnih građevinskih sadržaja te za nabavku postrojenja i opreme. Minimalno ulaganje, što se mora obaviti u najkraćem mogućem roku, je preasfaltiranje piste. U svijetu se piste preasfaltiraju u pravilu između 7 i 8 godina a pista na Grobniku asfaltirana je prije 36 godina. 


  Tek realizacijom manifestacije Superbike World Championship mogu se otvoriti perspektive za vraćanje Grand Prix natjecanja, jer prema nekim procjenama, troškovi održavanja takve manifestacije su i do tri puta veći od Superbikea. Ali ne treba zaboraviti da superbike može privući i do 50 tisuća gledatelja što, u zbroju cijene ulaznica i ostale potrošnje tako velikog broja gostiju, donosi i goleme zarade. 


 Ma je li moguće da će doći do preasfaltiranja mitskoga grobničkog asfalta?! 

 – Da, mora doći do toga jer ćemo u protivnom izgubiti pravo na organizaciju međunarodnih natjecanja. Ima tu i jedna anegdota. Nedavno je kolega Igor Eškinja odgovaravši na jedan upit o automotodromu, dobio potpitanje kako mu se sigurno potkrala greška u rubrici »zadnje asfaltiranje piste«. Kad je objasnio kao nije riječ o greški, nisu mogli vjerovati. Eto, i to je jedan od iznimno skupih poslova što nas očekuje, vrijednost mu je nekoliko milijuna eura, a kad i to napravimo opet će nas pojedinci koje sam spomenuo na početku teksta napadati i ogovarati. No to je valjda tako – neki ljudi mogu podnesti sve osim tuđeg uspjeha.