U trenutku kad objekt bude potpuno spreman za ulaganja, svi će oni koji skupljaju političke poene imati priliku investirati pedesetak milijuna kuna i tako će moći suodlučivati o načinu upravljanja i daljnjeg razvoja objekta
Poput neke velike estradne zvijezde, Automotodrom Grobnik u narodu često nazivan i »Grobnička ljepotica«, izaziva veliko, nerijetko i proturječno zanimanje javnosti.
Stručne, sportske, političke – bilo lokalne, bilo nacionalne provenijencije – kao i svih onih »običnih« građana, često i ne do kraja svjesnih da se nalaze u blizini jednog od najzanimljivijih pa i najboljih hrvatskih sportskih objekata.
I baš kao što svaka velika zvijezda izaziva jednako takvo zanimanje, nerijetki su i »tračevi« što prate njezin život, poslovanje. Najnovija priča o grobničkom automotodromu dolazi od strane lokalnih političkih krugova, a »na zubu« joj je navodni nesrazmjer između prihoda i koristi koju pruža općini Čavle.
O tom prijeporu, ali i onom što je velika želja ne samo hrvatskih zaljubljenika u sport nego i onih iz okruženja što se rasprostire sve do gradova u krugu od 500 kilometara – dobivanje još nekih značajnih utrki, a napose superbike natjecanja, razgovarali smo s direktorom Automotodroma Grobnik, Zdenkom Šantićem.
Politički poeni
Na mnogim razinama, od medija do kavanskih razgovora, vrlo često i s političkih govornica komentira se Automotodrom Grobnik. Njegovo poslovanje, mogućnosti razvoja, kvaliteta i način upravljanja, zarade što se na njemu ostvaruju. Zbog čega toliko »istina« o njemu?
– Razlog tome je sigurno u prvom redu značaj samoga objekta za regiju. Međutim, žao nam je što se u medijima vrlo često javljaju nekompetentne, da ne kažemo zlonamjerne osobe, koje u dnevnopolitičke svrhe uzimaju u usta Automotodrom, koristeći se neistinama i iskrivljenim podacima, i to isključivo s jednim razlogom – kako bi ostvarili političke poene. Mnogo bi bolje bilo da svoje »menadžerske« sposobnosti dokažu svojim radom i poslovnim uspjesima. U trenutku kad objekt bude potpuno spreman za ulaganja, svi će oni imati priliku pokazati svoje sposobnosti i nitko im neće osporiti mogućnost da investiraju pedesetak milijuna kuna i time postanu suvlasnici koji će suodlučivati o načinu upravljanja i daljnjeg razvoja objekta. Mogu participirati i u podjeli dobiti s općinom Čavle, sportskim djelatnicima MK Kvarner, te širom društvenom zajednicom ako bude imala interesa razvijati i investirati u velike svjetske sportske manifestacije.
– Trgovačko društvo Automotodrom Grobnik ima 13 stalno zaposlenih djelatnika. Osim toga, u vrijeme zakupa, zapošljava još dodatno najmanje 20 radnika različitih profila od liječnika do sportskih sudaca. Ponosni samo da unatoč današnjoj općoj nelikvidnosti redovito podmirujemo sve svoje obveze prema dobavljačima, proračunu, doprinosima, lokalnoj samoupravi i radnicima.
Iznajmljivanje piste
Što vam čini glavninu prihoda?
– S iznajmljivanjem piste i opreme, od polovine ožujka do polovine listopada, realizira se glavnina prihoda, a u preostalom dijelu godine znatno manje. Prosječni dnevni prihod od najma piste i pratećih objekata u 2012. godini iznosio je 19.700 kuna.
U javnosti vlada uvjerenje kako je to mnogo više. Često možemo čuti kao se množi 300 dana iznajmljivanja s 30 tisuća kuna?
– U razdoblju do 2008. ukupan prihod Automotodroma Grobnik je iz godine u godinu konstantno i lagano rastao, da bi nakon toga svake godine padao. Procjenjuje se da će prihod za 2013. biti oko 8,7 milijuna kuna, a rashod 8,6. Veći dio rashoda, oko 60 posto čine troškovi održavanja, zaštite, medicinske skrbi i ostalih usluga. Bruto plaće s porezima i doprinosima sudjeluju s 21,6 posto dok ostalo čine materijalni i ostali troškovi. Najveći promet prije ove krize ostvarivan je s partnerima iz Italije i Njemačke. Tvrtka ostvaruje iz godine u godinu minimalne dobiti, koje nakon plaćanja poreza, reinvestira u poslovanje naredne godine. Nema dakle nikakvih astronomskih zarada koje spominju pojedinci.
– Korištenje postojeće piste na Grobniku nije ništa lošije nego u drugim razvijenijim zemljama, ali mnoge inozemne staze imaju direktne ili indirektne potpore države – mi ih nemamo. Uz sve silne probleme MK Kvarner i Automotodrom Grobnik uspjeli su održati značajna sportska natjecanja, provoditi poslovne aktivnosti i ostvariti pozitivno poslovanje, posebno uzimajući u obzir ukupna ulaganja u održavanje i razvoj objekta. Potrebno je naglasiti i direktni i indirektni učinak poslovanja kluba i tvrtke na promociju regije i države u turističkoj ponudi. Naime, brojni strani gosti dolaze na ovo područje isključivo radi automotodroma, a koriste sve turističko-ugostiteljske objekte što doprinosi i ukupnom prihodu regije i države.
Razvoj turizma
Tvrdite da je korist od funkcioniranja Automotodroma Grobnik i organizacije značajnih sportskih manifestacija po lokalnu zajednicu iznimno dohodovna?
– Ekonomski učinci djelovanja Automotodroma Grobnik na lokalnu zajednicu prepoznaju se kroz dodatnu potrošnju stranih klijenata i sportaša, te kroz učinke dodatne zarade od povezanih poslovnih aktivnosti, posebno potrošnju u sferi poduzetničkog sektora – investiranje; potrošnju privatnog sektora i turističku potrošnju. Sportske priredbe na Grobniku dovode do ostvarenja ekonomskih i neekonomskih učinaka od značaja za razvoj turizma, ali i lokalne zajednice u cjelini. Na području Grobnika u zadnjih nekoliko godina izgrađen je značajan broj apartmana koji se uglavnom pune turistima i sportašima koji koriste usluge Automotodroma.
Bez potpore države
Osim iznajmljivanja, automotodrom ima i svoje sportske obaveze?
– Jedna od značajnih sportsko-društvenih aktivnosti Automotodroma Grobnik je održavanje službenih utrka Alpe-Adria i svjetsko prvenstvo motora s prikolicom. Troškovi tih utrka ne mogu se pokriti samo iz prihoda sudionika manifestacija, već se pokrivaju i dijelom iz redovnog poslovanja tvrtke, manjim dijelom iz sponzorstava. U posljednjih 5 godina prosječni godišnji troškovi tih utrka su od 800 do 900 tisuća kuna. U razvijenim zemljama takve manifestacije imaju i potporu državnih institucija jer imaju širi društveni značaj, kroz prezentaciju zemlje i lokalnih zajednica i povećanjem prometa u drugim djelatnostima. Tvrtka Automotodrom nastoji uz velike napore uglavnom pokriti troškove takvih manifestacija. Konačno, ovakve utrke su u funkciji promocije zemlje i lokalnih samouprava.
Najzahtjevnija pista
Ostavimo li po strani funkcioniranje Automotodroma i pomalo specifični odnos s općinom Čavle, svih nas zanima mogućnost dovođenja nekog od atraktivnih natjecanja. Znamo da je direktni put do GP-a nemoguć, ali – superbike je skoro jednako atraktivan. Kakve su šanse za SWC?
– Pista na automotodromu Grobnik se zbog svoje specifične konfiguracije smatra jednom od najzahtjevnijih u svijetu. Za mogućnost organiziranje natjecanja »Superbike World Championship«, provedena su opsežna istraživanja, napose o ekonomskoj i društvenoj opravdanosti takve vrhunske sportske priredbe. Istraživanje su proveli istraživači s Fakulteta za menadžment u turizmu i ugostiteljstvu u Opatiji, a tvrtka Automotodrom Grobnik stvorila je temeljne preduvjete za ulazak u ovu investiciju čija bi vrijednost iznosila oko 10 milijuna eura. Ulaganja bi bila usmjerena prvenstveno u preasfaltiranje piste i izgradnju potrebnih građevinskih sadržaja te za nabavku postrojenja i opreme. Minimalno ulaganje, što se mora obaviti u najkraćem mogućem roku, je preasfaltiranje piste. U svijetu se piste preasfaltiraju u pravilu između 7 i 8 godina a pista na Grobniku asfaltirana je prije 36 godina.
Tek realizacijom manifestacije Superbike World Championship mogu se otvoriti perspektive za vraćanje Grand Prix natjecanja, jer prema nekim procjenama, troškovi održavanja takve manifestacije su i do tri puta veći od Superbikea. Ali ne treba zaboraviti da superbike može privući i do 50 tisuća gledatelja što, u zbroju cijene ulaznica i ostale potrošnje tako velikog broja gostiju, donosi i goleme zarade.
– Da, mora doći do toga jer ćemo u protivnom izgubiti pravo na organizaciju međunarodnih natjecanja. Ima tu i jedna anegdota. Nedavno je kolega Igor Eškinja odgovaravši na jedan upit o automotodromu, dobio potpitanje kako mu se sigurno potkrala greška u rubrici »zadnje asfaltiranje piste«. Kad je objasnio kao nije riječ o greški, nisu mogli vjerovati. Eto, i to je jedan od iznimno skupih poslova što nas očekuje, vrijednost mu je nekoliko milijuna eura, a kad i to napravimo opet će nas pojedinci koje sam spomenuo na početku teksta napadati i ogovarati. No to je valjda tako – neki ljudi mogu podnesti sve osim tuđeg uspjeha.