Bijeli štrajk

Vozači Autotroleja i dalje masovno na bolovanju. Kad će se normalizirati linije, ne zna se

Marinko Glavan

Ilustracija / Foto Marko Gracin

Ilustracija / Foto Marko Gracin

Nakon pojedinačnih zahtjeva, tri sindikata su upravi KD-a uputila jedinstven zahtjev kojim traže isplatu 500 kuna naknade za topli obrok mjesečno odmah, dok su o ostalim zahtjevima spremni pregovarati



RIJEKA – Svojevrsni »bijeli štrajk« vozača Autotroleja nastavlja se i treći tjedan uzastopce, pri čemu zbog velikog broja vozača na bolovanju najveći dio gradskih autobusnih linija i dalje prometuje po voznom redu sa smanjenim brojem polazaka, kakav je bio na snazi za vrijeme zimskih školskih praznika.


Usuglašavanje


Kada će se vozni red normalizirati, u upravi gradskog javnog prijevoznika i dalje ne znaju budući da je, u prosjeku, svakog dana na bolovanju između 40 i 45, od ukupno 285 vozača gradskih autobusa.


Masovni odlazak na bolovanja započeo je prije nešto više od dva tjedna, nakon što je uprava komunalnog društva najavila kako neće produljiti ugovor o radu vozaču Robertu Puljiću koji je javno progovorio o, kako tvrdi, nepravilnostima u voznim redovima i tablicama vozača. Zbog toga dio putnika, osobito onih koji moraju presjedati, na prigradskim linijama, povremeno ostaje bez prijevoza. U međuvremenu, prosvjed vozača pretočen je u zahtjeve triju sindikata koji djeluju u Autotroleju za povećanjem plaća i ostalih materijalnih prava radnika, a sindikati i dalje traže da se plaće i druga prava povećaju.




Sindikati su upravi početkom prošlog tjedna uputili svoje zahtjeve, a direktor Alberto Kontuš od njih je zatražio da se usuglase kako bi se moglo početi pregovarati. Sindikati su jučer, prema riječima svih triju povjerenika, uputili zahtjev za isplatom 500 kuna dodatka za topli obrok do kraja ove godine, čime bi radnicima bilo isplaćeno ukupno 5.000 kuna, inače neoporezivog iznosa, a o ostalim zahtjevima pokrenut će kolektivno pregovaranje s upravom.


Materijalna prava


Podsjećamo – Sindikat vozača i prometnih radnika koji ima najveći broj članova među vozačima Autotroleja je zatražio povećanje plaće za dvije tisuće kuna, odnosno tisuću i pol kuna, u bruto iznosu, ovisno o broju bodova, za sve djelatnike Autotroleja, uz povećanje drugih materijalnih prava, u prvom redu naknade za topli obrok na 400 kuna mjesečno. Sindikat primorsko-goranskih komunalaca zatražio je još veće povećanje plaća, od trideset posto, dok je Sindikat radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske, uz zahtjev za povećanjem svih plaća, dodao i zahtjev za povećanjem minimalne plaće, primjerice za čistače, na pet tisuća kuna neto. Sva tri sindikata zatražila su i usklađivanje obračuna plaća za radnike koji su »vraćeni« u Autotrolej nakon što su radili u gradskoj tvrtki Rijeka plus, ponajprije na poslovima održavanja vozila koje sada velikim dijelom ponovo izvodi sam Autotrolej.


Nevenka Mršić, povjerenica Samostalnog sindikata u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske, Mateo Mavrić, povjerenik Sindikata vozača i prometnih radnika i Alen Bartulac, povjerenik Sindikata primorsko-goranskih komunalaca, potvrdili su nam kako su upravi poslali zahtjev za uvođenjem neoporezive naknade za topli obrok, i to od 1. ožujka, dok su o ostalim zahtjevima spremni pregovarati s upravom.


Sindikalisti ističu kako je intencija ovakvog zahtjeva da se plaće radnika povećaju čim prije, barem za iznos od 500 kuna neto mjesečno, dok će oko ostalih povećanja, u prvom redu osnovice plaća, usuglasiti stavove i započeti pregovore s direktorom. Direktor Kontuš već je ranije najavio kako je za ovu godinu bilo planirano povećanje plaća zaposlenima za oko deset posto, nakon 1. ožujka, što je datum od kojeg je Autotrolej najavio povećanje cijene voznih karata za 20 posto, osim za učeničke i studentske karte koje će za istih 20 posto poskupjeti od 1. listopada. Cijena godišnjih karata za umirovljenike rast će i preko 300 posto.


O pregovorima sa sindikatima i smirivanju stanja u društvu te ponovnoj uspostavi uobičajenog voznog reda upit smo poslali i upravi Autotroleja, no ni uprava ne zna kada bi autobusi mogli početi normalno prometovati.


Brojne oscilacije


– Nažalost, u ovom trenutku još uvijek ne možemo vratiti stari vozni red, odnosno vozni red s većim brojem polazaka jer bolovanja vozača su i dalje visoka. Naime, sa 65 pala su na 45 radnika, što znači da je i dalje velik broj vozača na bolovanju uspijed pandemije koronavirusa. Također, i dalje su prisutne dnevne oscilacije, odnosno jutro započnemo s 41 vozačem na bolovanju, a do kraja dana broj se popne na 45 bolesnih vozača.


Što se tiče sindikata, zaprimili smo dopis gdje stoji kako su se sva tri sindikata koja djeluju u KD-u Autotrolej usuglasila oko zahtjeva prema poslodavcu, i to nakon što smo s istima prošlog petka održali zajednički sastanak. U prvom se redu traži mjesečna naknada za topli obrok od 500 kuna, odnosno prije početka kolektivnog pregovaranja. Uprava će razmotriti ovaj zahtjev u primjerenom roku i o istom obavijestiti sindikate. O ostalim zahtjevima sindikata razgovarat ćemo tijekom kolektivnog pregovaranja koje ima svoju proceduru, odgovorili su iz Autotroleja.


Štrajk podrške tetama iz riječkih vrtića

Iz Sindikata vozača i prometnih radnika najavljuju štrajk podrške odgojiteljicama u riječkim dječjim vrtićima. »Tete« štrajk, prema najavama, započinju u ponedjeljak, a vozači će im se, kaže povjerenik Sindikata Mateo Mavrić, pridružiti dva ili tri dana kasnije.
– Proveli smo anketu među članstvom, provjerili je li sve u skladu sa zakonskim odredbama i odredili kako ćemo održati štrajk podrške odgojiteljicama, u trajanju od pola sata ili sat vremena. O točnom datumu i vremenu kada ćemo obustaviti rad još ćemo obavijestiti javnost, kaže Mavrić.