ZADNJI VIJAJ

»Vila Velebita Dva« otplovila u povijest, školski brod otegljen u kraljevički Dalmont

Sanja Gašpert

Snimio Nikola BLAGOJEVIĆ

Snimio Nikola BLAGOJEVIĆ

Ekspertiza je pokazala da je popravak neisplativ te da je jedino rješenje zbrinuti ga raspremom. Brod je jučer odvezen u brodogradilište Dalmont u Kraljevici, gdje kreću pripreme za rezalište, rekao je ravnatelj Pomorske škole Bakar Igor Kegalj



 


 


BAKAR – Školski brod Pomorske škole Bakar »Vila Velebita Dva« otplovio je s veza u Bakru na svoje posljednje putovanje i tako otišao u povijest o kojoj će sigurno pričati mnoge generacije učenika koje su svoja pomorska znanja i vještine stjecali ploveći na njemu. Jučer ujutro u kraljevički Dalmont oteglio ga je remorker Jadranskog pomorskog servisa, nakon što je vjerno služio školi pune 52 godine. Brod je posljednjih godinu i pol dana bio privezan na Masarykovoj obali u Bakru, gdje je prošlo ljeto i tonuo, a brzom reakcijom škole spriječena je veća ekološka katastrofa.


Popravak neisplativ




Operacija tegljenja planirana je na temelju izdanih rješenja i svjedodžbi nadležnih institucija, a s nostalgijom i »knedlom u grlu« pratio ju je s obale ravnatelj Pomorske škole Bakar Igor Kegalj.


– S obzirom na to da sam uz ovaj brod bio vezan i kao učenik, kao nastavnik, a posljednje četiri i pol godine i kao ravnatelj škole, istovremeno sam tužan, sjetan, vrlo emotivan, ali svemu dođe kraj. S druge strane, ovo je donijelo i olakšanje jer je posljednjih godinu dana brod u takvom stanju da se više ne može koristiti, a istovremeno je predstavljao opasnost za okoliš zbog prijetnje od potonuća. Ekspertiza Hrvatskog registra brodova pokazala je da je popravak broda neisplativ te da je jedino rješenje zbrinuti ga raspremom, odnosno rastavljanjem prema pravilima struke i adekvatnim zbrinjavanjem materijala, u ovom slučaju drveta. Bio je to dobar drveni brod kojim se naša škola služila više od pola stoljeća, ali ga je upravo zbog toga što je od drveta bilo teško održavati. Brod je odvezen u brodogradilište Dalmont u Kraljevici, gdje kreću pripreme za rezalište, rekao je Kegalj dodajući kako se procijenjeni iznos troškova rastavljanja broda kreće oko sto tisuća eura.



Upravo zbog toga što je posljednje vrijeme brod bio nefunkcionalan zbog svoje dotrajalosti, učenici Pomorske škole praksu su obavljali u suradnji s Jadranskim pomorskim servisom, što je najavilo i kraj jednog dugog brodskog poglavlja. Tako će biti do daljnjega, točnije dok se ne izradi novi školski brod, a to bi moglo potrajati i do dvije godine.


Gradnja nasljednika


U prosincu prošle godine, na svečanosti obilježavanja 175 godina Pomorske škole Bakar, Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, Primorsko-goranska županija i Pomorska škola Bakar potpisali su sporazum o gradnji novog modernijeg školskog broda na kojem će učenici tijekom cijele nastavne godine teoretska znanja upotpunjavati praktičnim radom. Bit će to nasljednik »Vile Velebita Dva« na kojoj su se proteklih pet desetljeća obrazovale generacije pomoraca.


– Nadležno Ministarstvo osiguralo je inicijalna sredstva za početak gradnje koja će se obavljati u nekoliko etapa. Projektna dokumentacija još je u izradi, može se reći da i kasni, a kada bude gotova, ide se u raspisivanje natječaja za brodogradilišta za izradu broda. Školski brod moguće je izgraditi u godinu dana, međutim, još se trebaju završiti sve pripremne radnje, prvenstvo je ishodovati potrebnu dokumentaciju, rekao je ravnatelj Kegalj, koji je pohvalio novog župana Primorsko-goranske županije Ivicu Lukanovića, koji je ubrzao cijeli proces rastave starog i izgradnje novog školskog broda. Kegelj je zahvalio Jadranskom pomorskom servisu koji je obećao financirati troškove tegljenja starog broda u Kraljevicu, ali i zbog nastavka provođenja plovidbene prakse na brodovima JPS-a do gradnje novog broda.


Ozbiljan problem


Tijekom svih godina aktivne službe, značajna sredstva za održavanje i dokovanje broda osiguravali su Primorsko-goranska županija i Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture, pokazujući time kontinuiranu brigu za kvalitetno obrazovanje pomoraca.



– S obzirom na dotrajalost drvene konstrukcije, sigurnosnih elemenata te potencijalnu ugrozu za morski okoliš, stanje broda predstavljalo je ozbiljan problem koji je bilo nužno hitno riješiti, osobito s aspekta ekološke odgovornosti. Stoga su, u suradnji s Jadranskim pomorskim servisom, Hrvatskim registrom brodova, Pomorskom školom Bakar i Lučkom kapetanijom, poduzete aktivnosti na organizaciji tegljenja i prihvata broda u brodogradilište u Kraljevici, gdje će se sigurno zbrinuti u skladu s važećim propisima, rekao je župan Primorsko-goranske županije Ivica Lukanović, koji je zahvalio brodogradilištu u Kraljevici na spremnosti i profesionalnom prihvatu broda, čime je omogućen siguran završetak jednog važnog poglavlja u njegovoj višedesetljetnoj povijesti.


Očuvanje tradicije


Istovremeno, dodao je župan Lukanović, u tijeku je proces izrade i odobrenja projektne dokumentacije za novi školski brod, kojim će se osigurati nastavak kvalitetne praktične nastave za učenike Pomorske škole Bakar.


– Sredstva za izradu projektne dokumentacije i gradnju broda uz Primorsko-goransku županiju osigurat će i Ministarstvo mora, prometa i infrastrukture. I stari brod »Vila Velebita Dva«, kao i novi brod koji će se izgraditi, imaju i imat će iznimnu vrijednost za obrazovanje budućih pomoraca, ali i za očuvanje pomorske tradicije našega kraja i Kvarnerskog zaljeva, što je temelj našeg identiteta i nasljeđa. Naposljetku, skrećemo pažnju da je s ciljem daljnjeg unapređenja obrazovanja pomoraca, u prosincu 2024. godine potpisan Sporazum o suradnji između Ministarstva mora, prometa i infrastrukture, Primorsko-goranske županije i Pomorske škole Bakar, kojim su sve uključene strane potvrdile svoju posvećenost razvoju i modernizaciji pomorskog školstva u Republici Hrvatskoj, istaknuo je primorsko-goranski župan Lukanović.


Hrvatska bez ijednog školskog broda


Školski brod prisutan je gotovo od samih početaka, još od 1894. godine kada je u bakarski zaljev uplovio prvi brod »Margita«, koji je tada služio za pomorsko obrazovanje časnika i bio je jedan od prvih takvih brodova na Mediteranu. »Vila Velebita« kupljena je 1908. godine, a 1973. godine školi je darovana »Vila Velebita Dva«. Brod je izgrađen 1956. godine u Zadru, kada se zvao »Kali«, a s godinama je postao neizostavan dio bogate pomorske tradicije i obrazovanja Pomorske škole Bakar. Naime, od kada je darovan školi, brod je vjerno služio generacijama pomoraca u stjecanju praktičnih znanja i vještina, međutim, posljednjih godinu dana bio je izvan funkcije i u stanju propadanja. Prije »Vile Velebita Dva«, škola je koristila školski brod »Vila Velebita«, a još ranije i »Margitu«, željezni jedrenjak koji je bio i prvi školski brod na Mediteranu. Dugačak 29 i visok 6,30 metara, brod »Vila Velebita Dva« desetljećima je bio važan alat u obrazovanju budućih hrvatskih pomoraca. Osim po međunarodnim svjedodžbama i ISO standardima bakarska je škola posebna upravo i po svojem školskom brodu, a sve do jučer bila je jedina pomorska škola u Hrvatskoj koja ima svoj brod. Dok se ne izgradi novi, u Hrvatskoj neće biti niti jednog školskog broda.