Mate Uzinić / Foto Marko Gracin
Riječki nadbiskup Mate Uzinić božićnu propovijed započeo je kritikom društvenih prilika u kojima vlada utrka u dokazivanju tko je jači
povezane vijesti
„Božić je dar ljubavi među jednakima. Na Božić Bog postaje čovjek jednak nama da bi nas učinio jednakima sebi. Božić je dar ljubavi na Božji način. On nas ljubi čak i kad mi ne ljubimo njega i poziva da i mi tako ljubimo jedni druge“, rekao je riječki nadbiskup Mate Uzinić predvodeći božićnu misu 25. prosinca u katedrali sv. Vida.
Utrka u dokazivanju tko je jači
Propovijed je započeo kritikom društvenih prilika u kojima vlada utrka u dokazivanju tko je jači.
„Dok se danas na globalnoj razini svjetske sile natječu koja je veća i svoju moć pokazuju na slabijima; dok se u državama, uključujući i našu, sve više veličina i snaga pokušava dokazati utrkom u naoružanju; dok u samoj društveno-političkoj zajednici postoje podjele oko toga tko je važniji, tko je veći, tko ima bolja krvna zrnca, tko je lijevi, tko desni, tko crveni, tko plavi, tko crni, a sve zato da bi neki bili jednakiji od drugih; dok se na razini obitelji, pa i na crkvenoj razini, neki mole za muški autoritet i oko toga se trude, što bi se također moglo staviti u okvir iste logike dokazivanja tko je jednakiji, tko je jači i važniji; Bog nam u Božiću šalje sasvim drugačiju poruku“, rekao je nadbiskup.
Objasnio je kako blagdansko evanđelje, koje govori o rođenju Krista, podsjeća na biblijsko izvješće o stvaranju svijeta i čovjeka.
„Da bi nam približio poruku Božića, evanđelist nas vraća na početak. Iz poruke Knjige Postanka proizlazi jedno jasno načelo koje nikada ne bismo smjeli zaboraviti. To je načelo da smo jednaki. Bog nas je stvorio jednakima i zato ne bi smjelo biti jednakijih. I zato oni koji imaju veću moć nisu veći ljudi.“

Dodao je kako je ova jednakost među ljudima još očitija u drugom izvještaju o stvaranju, u kojemu Bog, nakon što je stvorio svijet i prvog čovjeka Adama, kaže: nije dobro da čovjek bude sam.
„Nedostaje mu netko tko mu je jednak“, rekao je nadbiskup. „Iz te jednakosti rađa se ljubav. Ljubavi, prave ljubavi, nije moguće imati nego među jednakima i slobodnima.“
Kršćanstvo kao religija slobode
Nadbiskup je zaključio da i Bog, slijedeći tu logiku, zna da ako želi ljubiti čovjeka, mora mu postati jednak.
„To je otajstvo Božića koje danas slavimo. Riječ je tijelom postala. Bog je postao čovjek. Bog je postao nama jednak. Samo tako nas je mogao uistinu ljubiti. I samo tako nam je mogao omogućiti da i mi možemo istinski ljubiti njega.
Ljubav između nadređenog i podređenog bila bi nepotpuna ljubav. Zato se Bog spustio na našu razinu i nazvao nas prijateljima. ‘Vi ste prijatelji moji’, kaže svojim učenicima.

Postao nam je brat. Nazvao nas je braćom i sestrama. I pritom je prihvatio najveći rizik ljubavi. Ljubav je uvijek rizik, a taj rizik je sloboda. Time i mogućnost da ga odbacimo.
‘Dođe k svojima i njegovi ga ne primiše.’ Potpuna ljubav nikada ne prisiljava. Bez slobode nema ljubavi, zato je kršćanstvo religija slobode. Možemo nuditi, ne smijemo prisiljavati.“
Božja ljubav uključuje sve ljude
Nadbiskup je naveo i tri razloga zašto se Bog utjelovio kao siromašno dijete.
„Prvo, da bi nam pokazao kako nas ljubi“, rekao je. Kao drugi razlog naveo je kako je Bog svojim primjerom, utjelovljenjem u siromašnom, nejakom djetetu, želio poručiti ljudima da prestanu gledati tko je viši i jači.
„I treće, učinio je to zato da bismo mogli biti vječno njemu slični, vječno s njime.“

Zaključio je kako Božja ljubav uključuje sve ljude, bez obzira na to jesu li dobri ili nisu.
„Bog je u Božiću odlučio ne praviti razliku. Želi biti ljubav za sve. Zato, u duhu te ljubavi, sretan nam svima Božić!“, zaključio je nadbiskup Uznić u božićnoj propovijedi, prenosi stranica Riječke nadbiskupije.
Na misi su koncelebrirali rektor katedrale Ivan Stošić i svećenici Nikola Uravić, Ivan Devčić i Pave Điko. Posluživao je đakon Matija Luketić, a pjesmom je liturgiju obogatio katedralni zbor Cantores Sancti Viti.
Cijelu propovijed možete poslušati OVDJE.
“Ima li mjesta za Isusa u našem gradu?”
Noć prije, na Badnjak, na misi polnoćki u katedrali sv. Vida nadbiskup Uzinić rekao je da nam Bog u Božiću poručuju da nismo sami i želi da ne dopustimo drugima da budu sami.
“Isus je došao zbog nas ljudi, miljenika njegovih”, poručio je Uzinić.
Uz njega je koncelebrirao rektor katedrale Ivan Stošić, a posluživao đakon Matija Luketić. Poseban ton tradicionalnom božićnom ugođaju dao je katedralni zbor “Cantores Sancti Viti” pod vodstvom Nine Načinovića, a nadbiskup je njihovu pjesmu usporedio s anđelima i zahvalio im na tome.

„Ima li mjesta za Isusa u našem gradu?“, upitao je nadbiskup već na početku mise te u propovijedi objasnio kako je Isus bio siromašan stranac među strancima.
Dodao je da Isus ipak nije osjetio najtežu vrstu siromaštva jer su ga s ljubavlju prihvaćali otac i majka. Nažalost, neki su danas i od obitelji odbačeni, neki već i prije rođenja, upozorio je nadbiskup.
„Želimo li večeras na pravi način slaviti Božić? Želimo li učiniti da se Božić večeras u našem gradu, našoj nadbiskupiji, našoj katedrali ne dogodi tako da za njega nema mjesta, moramo malo pročistiti svoj pogled i prepoznati Isusove dolaske danas.
A i danas on dolazi u onima koji su neprihvaćeni, koji su stranci, osamljeni, u onima kojima nedostaje blizina ljudskih odnosa.“
Dive se Isusu, ali ostanu na divljenju
Istaknuo je kako Isusa kao Sina Božjega nije lako prepoznati; za to je potrebna Božja objava, kako su posvjedočili i pastiri koji su mu se prvi došli pokloniti. No pastiri se nisu na tome zaustavili, nego su dalje svjedočili o tome.
„Ima puno onih koji se dive Isusu, koji se dive njegovu evanđelju, njegovim porukama, ali i ostanu na divljenju. Ne pretvaraju ono što su čuli i one poruke u koje su povjerovali u život koji žive.“
Drugo važno svjedočanstvo božićne noći dala je Marija.

„Marija je slika Crkve. Jedna od nas. I zato je važno od nje večeras učiti. Ona nas upozorava svojim vlastitim primjerom da ne smijemo ostati na površini, nego da moramo ući u dubinu otajstva, da ga moramo pohraniti u svom srcu kako bismo kroz to promišljanje mogli pročistiti svoj pogled.“ P
ozvao je okupljene da, poput Marije, probude svoje povjerenje u Boga te pročiste svoj pogled na Boga i njegov plan za ljude.
„Treba pročistiti naš pogled na druge kako ih više ne bismo gledali kao neprijatelje, kao konkurenciju. U njima bismo trebali gledati ono što su postali rođenjem djeteta Isusa – naša braća i sestre.“
Poruke blizine i utjehe
Na kraju je nadbiskup Uzinić istaknuo poruke blizine i utjehe.

„Dijete je postalo jedan od nas da se nitko od nas više ne bi osjećao sam, ostavljen, napušten. U Isusu Kristu Bog je postao bližnji svakome od nas. Osobito je postao bližnji onima koji proživljavaju onu situaciju u kojoj je i sam bio kad je postao jedan od nas – situaciju osamljenosti, isključenosti, biti stranac među strancima.“
Nakon spoznaje da nismo sami, druga je poruka Božića kršćanski odnos prema drugima, osobito prema onima koji su isključeni, koji su na rubu, koji su stranci među strancima, „kako bismo u njima prepoznali Isusa i mogli mu biti blizu“, poručio je nadbiskup Uzinić, čestitajući Božić.
Cijelu propovijed nadbiskupa Uzinića s polnoćke možete poslušati OVDJE.