Deficitarna zanimanja

Učenicima obrtničkih škola stipendije od 18 tisuća kuna. Hoće li to biti dovoljno?

Ingrid Šestan Kučić

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Od ove godine mjesečna stipendija iznosit će 1.800 umjesto 900 kuna, a tom se iznosu mogu pridodati i stipendije privrednih subjekata koje često stipendiraju učenike obrtničkih škola i koje mogu biti i 1.750 kuna pa učenik može »zaraditi« hrvatski minimalac



RIJEKA – Ministarstvo gospodarstva, poduzetništva i obrta objavilo je Otvoreni javni poziv za projekt »Stipendiranje učenika u obrtničkim zanimanjima« koji je namijenjen učenicima srednjih škola koji se obrazuju u deficitarnim zanimanjima u sustavu vezanih obrta po Jedinstvenom modelu obrazovanja.


Prijave su otvorene do 31. listopada, a sam projekt stipendiranja učenika provodi se unutar programa »Poticanje obrazovanja za vezane obrte temeljene na sustavu naukovanja FAZA II« koji se temelji na dvije osnovne aktivnosti, stipendiranje učenika u deficitarnim obrtničkim zanimanjima i dodjela potpore gospodarskim subjektima za provedbu naukovanja.


Dobar mamac


Ove godine za učenike su osigurane stipendije u dvostruko većem iznosu nego lani pa će se tako svakom učeniku umjesto dosadašnjih 9 tisuća dodijeliti 18 tisuća kuna. Pored toga povećan je i iznos raspoloživih sredstava za poticanje obrtnika i pravnih osoba na izvođenje naukovanje kojima će se kroz ovu i iduću godinu dodijeliti 60 milijuna kuna.




Ministarstvo će obrtnicima i pravnim osobama sufinancirati 85 posto troškova potrebnih za isplatu naknade za naukovanje učenicima, kao i iznos nagrade mentoru u obrtu ili pravnoj osobi koji poučava učenike te još jednu dodatnu komponentu u vidu nabave opreme potrebne za izvođenje naukovanja i to sve do maksimalnog iznosa potpore od 500 tisuća kuna.


Jedna od riječkih škola koja će maksimalno nastojati iskoristiti mogućnost pozamašnih stipendija je Strojarska škola za industrijska i obrtnička zanimanja, čiji ravnatelj Gojko Miletić, kaže da imaju osamdesetak učenika koji se školuju po jedinstvenom modelu obrazovanja za zanimanja autolimar, automehaničar i automehatroničar.


– Svi će naši učenici aplicirati za stipendije, a za njih je odlično to što jedna stipendija ne isključuje drugu. S obzirom na to da imamo veliki broj privrednih subjekata koji stipendiraju naše učenike, a neke od tih stipendija idu i do 1.750 kuna. Ako ostvare pravo na obje stipendije, učenici će mjesečno dobivati iznos minimalne hrvatske plaće, kaže Miletić.


Pozamašne stipendije dobar su mamac za popunjavanje praznih klupa. Međutim, nisu svi te sreće, jer iako se pojedina zanimanja nalaze na popisu Ministarstva, učenici koji se obrazuju u tim programima nemaju mogućnost prijaviti se za stipendiju, jer se program ne provodi po Jedinstvenom modelu obrazovanja.


To je slučaj s budućim konobarima i kuharima Ugostiteljske škole Opatija, a iako primorsko-goransko tržište rada vapi za tim kadrom, ravnateljica Sibila Roth kaže da zbog napuštanja Jedinstvenog modela obrazovanja na Ministarstvo gospodarstva ta škola ne može računati.


Potpora gospodarstva


– Mi smo takav model obrazovanja napustili prije nekoliko godina, a stipendije su nam prijeko potrebne, jer upravo u Primorsko-goranskoj županiji imamo totalni pad kadra kojeg obrazujemo. Stoga smo odlučili ove školske godine jače poraditi na promociji škole u cijeloj Hrvatskoj, ali to bez suradnje s gospodarstvom ne možemo.


Trebamo potporu gospodarstvenika u stipendiranju učenika. Primjer Srednje škole »Bol« na Braču pokazuje da je upravo to dobitna kombinacija, jer nakon što su iza škole stali gospodarstvenici koji su osigurali praksu i stipendiju za učenike ta škola već dvije godine nema problema oko popunjavanja upisne kvote, kaže Roth.


Školovanje u Bolu ima niz prednosti, jer svi učenici koji ispunjavaju uvjete za upis u učenički dom ostvaruju pravo na potpuno besplatan smještaj i prehranu u učeničkom domu što financira Općina, a učenici koji upišu program za zanimanje kuhar ili konobar ostvaruju pravo na punu stipendiju od 1.200 kuna mjesečno koju im osigurava hotelsko poduzeće »Hoteli Zlatni rat«.


Učenici imaju osiguranu praksu u tim hotelima, ali i zaposlenje te smještaj tijekom školovanja u ljetnim mjesecima, kao i nakon završenog školovanja. Sve je to na Brač dovelo učenike iz svih hrvatskih krajeva i pokazalo se kao uspješan model popunjavanja praznih školskih klupa kojih u Primorsko-goranskoj županiji, pogotovo kada je u pitanju zanimanje konobar, ima i ove školske godine.


Zakon o obrtu i naučnički ispit


Nisu samo stipendije način na koji se želi doskočiti obrazovanju kadra za zanimanja kojih na tržištu rada nema, jer pokrenute su i izmjene i dopune Zakona o obrtu čija je svrha unapređenje sustava obrazovanja za vezane obrte koji se provodi po modelu naukovanja temeljem kojeg se stječu vještine za samostalan rad.


Tako se predlaže da se nakon završenog naukovanja, a u sklopu završnog rada, polaže naučnički ispit kojim se neposredno provjeravaju i dokazuju kompetencije te se ostvaruje vanjsko vrednovanje obrazovanja.


Naime, pomoćnički ispit postaje naučnički ispit i dio završnog rada koji se sastoji od provjere praktičnih znanja i vještina pred stručnim povjerenstvom u koje su osim nastavnika uključeni i majstori.


Na taj način planirano je da svaki učenik po završetku srednjoškolskog obrazovanja u strukovnim školama pristupi naučničkom ispitu kojem je do sada pristupalo svega 42 posto onih učenika koji su završili treći razred srednje škole u zanimanjima za vezane obrte. Također, radi administrativnog rasterećenja škola, evidencija ugovora o naukovanju prenosi se na Hrvatsku obrtničku komoru.


Tko ima pravo


Pravo na stipendiju mogu ostvariti učenici koji se školuju za zanimanje autoelektričar, autolakirer, autolimar, automehaničar, automehatroničar, bravar, dimnjačar, elektroinstalater, elektromehaničar, fasader, instalater grijanja i klimatizacije, instalater kućnih instalacija, klesar, konobar, krojač, krovopokrivač, kuhar, limar, mesar, obućar, pekar, plinoinstalater, slastičar, soboslikar-ličilac, stolar, strojobravar, tesar, tokar, vodoinstalater i zidar, a potpora se može dodijeliti i za druga zanimanja iz sustava vezanih obrta koja se izvode po Jedinstvenom modelu obrazovanja, ako su ista uvrštena na popis deficitarnih zanimanja na određenom području.