NADSTANDARD

U riječkim školama ponovo Građanski odgoj, zavičajna i nastava za darovite učenike

Sanja Gašpert

Popuštanje epidemioloških mjera za osnovce u rasporede je vratilo izvannastavne aktivnosti poput Građanskog odgoja i obrazovanja, zavičajne nastave, E-matematičke učionice...



RIJEKA – S obzirom na to da je Ministarstvo znanosti i obrazovanja u novoj školskoj godini u kontekstu pandemije COVID-19 omogućilo miješanje djece i učenika različitih odgojno-obrazovnih skupina, očekuje se da će produženi boravak i cjelodnevna nastava u školskoj godini 2021./2022. obuhvatiti više učenika, a u školskoj godini koja je upravo započela ponovno će se provoditi izvannastavne aktivnosti po kojima je Rijeka specifična – Građanski odgoj i obrazovanje te program zavičajne nastave Moja Rijeka, program za darovite učenike LIADO, E-matematička učionica i drugi. U gradskom proračunu za 2021. godinu osigurano je više od 9,3 milijuna kuna za programe školskog nadstandarda, dodatne programe koje Grad Rijeka nudi u svojim školama.


Upoznavanje grada


Grad Rijeka od školske godine 2016./2017. učenicima viših razreda osnovne škole omogućava pohađanje predmeta »Građanski odgoj i obrazovanje« kojim promiče nenasilje, toleranciju i solidarnost te kod učenika razvija ljudske vrijednosti koje se temelje na prihvaćanju i uključivanju različitosti te poštovanju ljudskih prava kao i na razumijevanju života u građanskom društvu.
Još od 2012. godine, Grad Rijeka u svojim školama provodi vrlo popularan program Moja Rijeka, s idejom pružanja malim sugrađanima mogućnosti stjecanja većih znanja o vlastitom gradu te stvaranja pozitivnog emocionalnog odnosa učenika prema njihovom neposrednom okruženju.


Program Moja Rijeka provodi se kao izvannastavna aktivnost za učenike predmetne nastave, u svim osnovnim školama u kojima se iskaže interes. E-matematička učionica za darovite mlade matematičare predstavlja oblik izvannastavnog rada sa skupinama darovitih učenika po prilagođenim naprednim programima. Polaznici su učenici svih riječkih osnovnih škola, uzrasta od četvrtog do osmog razreda, identificirani nakon natjecanja ili temeljem ciljanog testiranja. Program LIADO – »Likovni istraživački atelje darovitih osnovnoškolca«, okuplja učenike od petog do osmog razreda svih osnovnih škola grada Rijeke. Cilj programa je razvijati i poticati kreativnost djece, kako bi se daljnjim radom pozitivno utjecalo na okruženje u smislu dizajna i kulturne svijesti. Nositelj Programa je OŠ-SE San Nicolo. U program LIADO godišnje je uključeno oko 70 učenika, a s njima radi pet učitelja.


Produženi i cjelodnevna




– Produženi boravak omogućuje učenicima boravak u školi prije ili nakon redovne nastave, s organiziranom prehranom i izvannastavnim aktivnostima. Cjelodnevni odgojno-obrazovni rad predstavlja specifičan oblik, osmišljen kao kombinacija razredne nastave i organiziranog slobodnog vremena tijekom najmanje osam sati dnevno koji uključuje i prehranu učenika. Programi se sufinanciraju na način da se dio rashoda osigurava u proračunu Grada Rijeke, a dio iz cijene usluge koju plaćaju roditelji. Ove programe će u 25 osnovnih škola provoditi ukupno 82 učitelja za koje Grad Rijeka osigurava dio sredstava za rashode za zaposlene u produženom boravku i cjelodnevnoj nastavi, i to za jednog učitelja razredne nastave po skupini učenika, ističu u Gradu Rijeci.


U školskoj 2021./2022. godini u ukupno 25 osnovnih škola organizirane su ukupno 82 skupine, i to 62 skupine produženog boravka i 20 razrednih odjela cjelodnevnog odgojno-obrazovnog rada. Prošle školske godine, zbog pandemije koronavirusa i epidemioloških mjera, broj uključenih učenika u navedene programe bio je nešto manji, pa je bilo uključeno oko 1.600 učenika. Prema informacijama iz Grada Rijeke, ovim programima bit će obuhvaćeno oko 52 posto učenika razredne nastave, a najviše zainteresiranih učenika za ove programe je iz prvih razreda, oko 660 učenika. Za program produženog boravka i cjelodnevne nastave iz gradskog se proračuna izdvaja više od 7,5 milijuna kuna na razini jedne školske godine.


Dodatna podrška

Inkluzivno obrazovanje podrazumijeva veću uključenost svih učenika u nastavni proces, kao i njihovo uključivanje u nastavu lokalnih škola i njihovih kultura.


– Grad Rijeka osigurava podršku pomoćnika za rad s učenicima romske nacionalne manjine u OŠ Škurinje, koji s učenicima radi nakon redovne nastave i romskog pomagača, koji učenicima pruža podršku tijekom nastave. Grad također osigurava sredstva za rad jedne provoditeljice programa koji je namijenjen učenicima u riziku od školskog neuspjeha i nastanka poteškoća u ponašanju od prvog do osmog razreda OŠ »Nikola Tesla«. Program okuplja učenike kojima je potreban dodatan oblik podrške – učenike iz obitelji slabijeg socioekonomskog statusa, učenike s određenim razvojnim teškoćama, učenike s teškom obiteljskom situacijom, učenike pripadnike romske nacionalne manjine, ističu u Gradu Rijeci.