Izvješće o poslovanju

»Treći maj« završio 2019. godinu sa 114 milijuna kuna gubitka

Orjana Antešić

Foto Silvano Ježina

Foto Silvano Ježina

Lanjsku poslovnu godinu riječkog brodogradilišta obilježila su stečajna ročišta na Trgovačkom sudu u Rijeci, kojih je održano čak osam do trenutka Vladine odluke iz kolovoza o izdavanju prvih državnih jamstava



RIJEKA – Riječko brodogradilište »3. maj« prošlu je godinu zaključilo s ukupnim prihodima od 141,7 milijuna kuna, gubitkom od 114 milijuna kuna te iznosom ukupne imovine od 398 milijuna kuna – iskazuje to financijsko izvješće o poslovanju u 2019. godini koje je jučer usvojio Nadzorni odbor brodogradilišta u pripremi za skorašnju Glavnu skupštinu društva, koja bi se trebala održati 27. kolovoza.


Lanjsku poslovnu godinu riječkog brodogradilišta, podsjetimo, obilježila su stečajna ročišta na Trgovačkom sudu u Rijeci, kojih je održano čak osam do trenutka Vladine odluke iz kolovoza o izdavanju prvih državnih jamstava za kredit za pokretanje proizvodnje u iznosu od 150 milijuna kuna. Sve dotad riječki je škver bio u potpunoj hibernaciji i odumiranju, zajedno sa svojim radnicima, u kojem se nalazio od sredine 2018. godine, kada je počeo nezaustavljivi poslovni i financijski sunovrat Uljanik grupe koji je državni proračun koštao više od 4,5 milijardi kuna.


Kada su trećemajci angažirali neovisnog revizora, pokazalo se da je s krajem 2018. godine riječki škver ostao »kraći« za gotovo 713 milijuna kuna. Toliki je, naime, bio gubitak kada su se iznova sagledale i »pročistile« stavke iz financijskih bilanci poslovanja »3. maja« iz ranijih godina, otkad je postao dio Uljanik grupe.


Kaznene prijave




Upravo te nepodudarnosti iz ranijih financijskih izvješća i onog što su neovisni revizori »3. maja« naknadno utvrdili rezultiralo je da su lani podnesene nove kaznene prijave protiv bivšeg rukovodstva riječkog škvera i Uprave Uljanika.


Financijski »score« riječkog brodogradilišta u sastavu Uljanik grupe jest da je s krajem 2018. godine gubitak iznad temeljnog kapitala bio 312,6 milijuna kuna, a s prošlom godinom to je povećano na 426,6 milijuna kuna. Valja podsjetiti da je račun »3. maja« deblokiran 25. rujna prošle godine, i to nakon ukupno 427 dana neprekidne blokade.


U ovom trenutku, riječko brodogradilište ima potpisane ugovore za tri novogradnje. Prvi je parafiran početkom rujna prošle godine, za završetak kanadskog samoiskrcavajućeg broda za prijevoz rasutog tereta, na osnovi čega je Vlada odobrila dodatna jamstva za kredit u iznosu od 26 milijuna eura, potrebnih za završetak te novogradnje. Radovi na završnom opremanju ovog broda u punom su jeku, brod bi uskoro trebao na dokovanje u »Viktor Lenac«, a potom i na probnu plovidbu.


Direktor »3. maja« Edi Kučan nedavno je, prilikom potpisivanja ugovora o potkoncesiji dijela brodogradilišta Scenicovoj tvrtki, izjavio kako će ovaj brod Kanađanima biti isporučen u ugovornom roku, u rujnu ove godine.


Novi ugovori


U ožujku ove godine uslijedio je potpis drugog ugovora, također za završetak postojeće novogradnje, tankera »Santiago« koji bi kupcu i originalnom naručitelju, kompaniji Marflet, trebao biti isporučen u srpnju iduće godine. S australskom grupacijom Scenic potpisan je sporazum o poslovnoj suradnji i ugovor o gradnji trupa, s djelomičnim opremanjem za sister-ship ultraluksuzni polarni kruzer »Scenic Eclipse« koji se nalazi na vezu na riječkom lukobranu.


Pred trećemajcima i završetak broda za prijevoz vozila

Riječko brodogradilište čeka još i završetak broda za prijevoz automobila, Uljanikove novogradnje 514, za koju je upravo u tijeku prvi krug stečajne dražbe, koja završava 11. kolovoza. Brod je građen u »3. maju« gdje je i na vezu u opremnom bazenu, a jedan od načina da se razriješi status ove novogradnje koja se vodi kao dio stečajne mase Uljanika jest da država, odnosno Ministarstvo financija svoja razlučna prava pretvori i u stvarno vlasnička, čime je otvoren put da se završetak ovog broda, koji je u najvećem stupnju gotovosti, oko 80 posto, onda ugovori i završi u »3. maju«.

Gradnja je već započela rezanjem limova i izradom sekcija, a kobilica na navoz trebala bi se položiti čim se zatvori financijska konstrukcija, čiji su sastavni dio i državna jamstva u iznosu od 48 posto od ukupne cijene troška gradnje ovog kruzera. Preostalih 52 posto, podsjetimo, mora osigurati Scenic grupa, u čijem sastavu od početka ožuja ove godine posluje i MKM Yachts, koja je osnovana u Hrvatskoj za potrebe gradnje serije polarnih kruzera u riječkom brodogradilištu.


Nadzorni odbor »3. maja« kojim predsjeda Juraj Šoljić, kao predstavnik radnika i čiji su članovi, od travnja ove godine, još Marko Kolaković, kao zamjenik predsjednika, Ruđer Friganović iz HB-Jadranbroda, Damir Dumančić i Florian Sedmak, ocijenili su da je Uprava, na čelu s direktorom Edijem Kučanom, radila u skladu za zakonom i Statutom tvrtke te se predlaže Skupštini davanje razrješnice. Za predsjednika Glavne skupštine »3. maja« imenovan je trećemajac Sveto Zurak, pomoćnik direktora za pripremu proizvodnje.