Gušti

Sve više Riječana na posao se vozi romobilom: “Grad doživiš na potpuno nov način”

Bruna Matičić, Vladimir Mrvoš

Zbog prednosti koje pruža, električni romobil mnogima je postao alternativa i koriste ga umjesto automobila ili javnog gradskog prijevoza



Posljednje vrijeme na riječkim ulicama i nogostupima sve češće je moguće naići na električne romobile. Njihova popularnost ne čudi s obzirom na prednosti koje ovo prijevozno sredstvo pruža. Oni su lagani za korištenje, postižu zadovoljavajuće brzine, a uz novčanu uštedu na gorivu, najznačajnija prednost koju pružaju je mobilnost i izostanak problema s pronalaskom parkirališnog mjesta u centru grada.


Ipak, ova su vozila brza, nepredvidiva i nose puno veće izazove u prometu, a posebice stoga što prometovanje romobila na javnim prometnicama i nogostupima u Hrvatskoj nije do kraja definirano.


Brojne prednosti


Zbog prednosti koje pruža, električni romobil mnogima je postao alternativa i koriste ga umjesto automobila ili javnog gradskog prijevoza. Jedan od njih je i Andrej Poropat, predsjednik Gradskog vijeća Rijeke koji već godinu dana, onda kada je lijepo vrijeme, na posao putuje romobilom.




– Mobilnost i brzina kojom mogu doći do odredišta definitivno su najveća prednost, posebice kada su u gradu velike gužve. Osim toga, ne postoji problem traženja parkinga, ekološki je prihvatljivije i bez problema odolijeva riječkim uzbrdicama i nizbrdicama, objašnjava Poropat uz riječi da su ljudi danas navikli kretati se automobilom ili drugim prijevoznim sredstvom i uopće ne dožive grad na način na koji se može doživjeti kao pješak ili kao netko tko vozi romobil.


– To je nešto novo što sam otkrio! Vozim sporo i uživam, a na relaciju od Pećina do centra grada sada gledam na potpuno drugi način. Ono što prije nisam primjećivao, sada primjećujem, kazao je te se osvrnuo i na problematiku korištenja električnih romobila u prometu. Naime, ovo prijevozno sredstvo zakonski trenutačno nije definirano i uopće se ne smatra vozilom već pomoćnim pješačkim sredstvom.



Zasad bez incidenata


Poput pješaka, električni romobil ne smije se kretati kolnikom, već nogostupom ili uz rub kolnika u iznimnim slučajevima kada uz cestu ne postoji nogostup.


No, kako pojedini modeli romobila mogu potegnuti i puno više od limitiranih 25 km/h, puno su brži od pješaka i predstavljaju veliku opasnost u prometu, za ostale pješake, ali i vozače osobnih automobila i gradskih autobusa. To nam je potvrdio i Alen Bartulac iz Sindikata Primorsko-goranskih komunalaca u ime vozača javnog gradskog prijevoza.


– O električnim romobilima već smo razgovarali s vozačima Autotrolejevih autobusa, budući da su znali povremeno naići na njih po prometnicama. Na sreću, za sada nismo imali niti jedan incident.


Vozači romobila su praktički »pješaci« koji se kreću puno većom brzinom i za velika vozila, kamione i autobuse koji imaju duži zaustavni put, velika su opasnost sve dok se ne uspostavi red ili trake kretanja i dok se vozači ne prilagode da postoji jedna drugačija vrsta sudionika u prometu, kazao je i dodao kako ih u Rijeci još uvijek nema mnogo, no one koji ih zasad koriste savjetuje da budu oprezni te da se čuvaju i voze s reflektirajućim prslucima i kacigama jer, premda imaju bolju preglednost, manje su uočljivi ostalim vozačima.



Ono u čemu su se naši sugovornici složili jest potreba za izmjenom zakona kojom bi se definiralo u koju kategoriju svrstati električne romobile, po kojim prometnim površinama bi se mogli kretati te koje uvjete bi morao ispunjavati vozač takvog vozila.


– Nedostatak zakonske regulative možda nije problem sada, dok je manji broj ljudi koji koriste električni romobil kao prijevozno sredstvo. No, očigledno je da je broj romobila u porastu i ona je neophodna. Osim toga, potrebno je razmišljati i na koji način se Rijeka kao grad može prilagoditi, ne samo romobilima, već i biciklistima – zaključio je Andrej Poropat.


Sukladno tomu, nadamo se što skorašnjim zakonskim izmjenama kojima bi se konačno trebala definirati pravila njihova sudjelovanja u prometu na razini države, ali i rješenjima kojima će im se olakšati vožnja u Rijeci.


E-skateboard


Osim e-romobila, na riječkim su se prometnicama pojavili i električni skateboardi koji postižu brzinu i do 40 km/h. Za manje od dva sata mogu se napuniti strujom i tako prijeći i više od 20 kilometara, što je također mnogima postala alternativa automobilu, javnom prijevozu ili motociklu.


Cijena električne »daske s kotačima« nije mala i dostiže cijenu i do 15.000 kuna. S takvim »vozilom« nema problema ni s velikim usponom kojih u Rijeci ima bezbroj, pa nerijetko vozači takvih prometala mogu preteći cijelu kolonu vozila na nekoj uzbrdici.


Uz skatebord sve je popularnija i »daska s jednim kotačem« – onewheel, a kojom se manevrira samo sa svojim balansom. Doseg ovog vozila je i do 28 km s jednim punjenjem, a maksimalna brzina – 30 km/h.


Što kaže zakon


Iz policije tumače da je definicija vozila, temeljem Zakona o sigurnosti prometa na cestama, svako prijevozno sredstvo namijenjeno za kretanje po cesti, osim dječjih sredstava, prijevoznih sredstava na osobni ili motorni pogon za osobe s invaliditetom ili starije osobe, ako se pri tome ne kreću brzinom većom od brzine čovječjeg hoda.


Temeljem članka 124. Zakona o sigurnosti prometa na cestama, pješak se ne smije kretati niti zadržavati na kolniku, na kolniku je zabranjeno igranje, vožnja dječjim biciklom, romobilom i koturaljkama, kao i sanjkanje, skijanje i dr., (gdje spadaju i skateboard i onewheel), a pješak se mora kretati nogostupom ili drugom površinom određenom za kretanje pješaka, odnosno površinom pokraj kolnika prikladnom za kretanje pješaka.
P