Povratak u vrtiće

Počinje i nova pedagoška godina u vrtićima: Evo kako izgledaju pravila pod kojima će se odvijati u Rijeci

Ingrid Šestan Kučić

Foto Vedran Karuza

Foto Vedran Karuza

Prve dane u vrtiću s djetetom može boraviti jedan roditelj. Svakodnevno prije dolaska u vrtić roditelj je obavezan sebi i djetetu izmjeriti temperaturu i bilježnicu s upisanim vrijednostima pokazati odgajatelju pri dolasku



Više od tri tisuće riječkih predškolaca sutra se vraća u svoje vrtiće, jer počinje nova pedagoška godina koja je po mnogočemu atipična. Zbog rada u uvjetima pandemije vrtići su propisali stroge protokole prilikom dolazaka i odlazaka djece, kao i za vrijeme njihovog boravka u objektima, a tijekom prošlog tjedna svi su se objekti pripremali za prihvat djece.


Ove godine i proces prilagodbe djece koja prvi put ulaze u sustav predškolskog odgoja odvijat će se u skladu s epidemiološkim mjerama i preporukama. Te mjere kažu da prve dane u vrtiću s djetetom može boraviti jedan roditelj.


Svakodnevno prije dolaska u vrtić roditelj je obavezan sebi i djetetu izmjeriti temperaturu i bilježnicu s upisanim vrijednostima pokazati odgajatelju pri dolasku.




Roditelj u vrtić ulazi s maskom za lice i dezinficira ruke, a prije ulaska u skupinu stavlja nazuvke ili čistu obuću, dok dijete u vrtiću ne nosi masku, pri dolasku pere ruke i obuva papuče.


Prvi boravak djeteta u skupini trajat će petnaestak minuta u terminu koji se dogovori s odgajateljem i to najranije u 9 sati, jer do 8,30 sati u vrtiće će stizati djeca koja su već ranije bila uključena u predškolski sustav.


Sljedećih dana dužina boravka produžavat će se u skladu s djetetovim individualnim potrebama po dogovoru odgajatelja i roditelja, a sve u skladu s epidemiološkim preporukama. Koordinatorica stručno-razvojne djelatnosti Djećjeg vrtića Rijeka, Lahorka Jurčić, kaže da taj prvi dolazak djeteta u jaslice ili vrtić predstavlja važan izazov.


Prilagodba 10-ak dana


– Dijete se prvi put odvaja od roditelja, upoznaje se s novim ljudima, djecom, nepoznatim prostorom i novim rutinama. Pred djetetom je proces adaptacije, a trajanje i stupanj stresa ovisi o mnogim čimbenicima među kojima je jako važna kvaliteta odnosa i bliskost s roditeljima, odnosno njihova emocionalna dostupnost.


Tijekom prve godine života, dijete razvija čvrstu emocionalnu povezanost s odraslim osobama, najčešće s roditeljima. Čvrsta emocionalna veza s roditeljima, djetetu daje osjećaj sigurnosti što mu omogućuje da postupno prevladava nove izazove i rizike s kojima se odrastanjem suočava.


Tijekom procesa prilagodbe dijete treba vrijeme i dobre uvjete da bi razvilo emocionalnu povezanost s odgojiteljima što je uvjet da se u vrtiću osjeća sigurno i da se upusti u užitke igre s drugom djecom, užitke istraživanja i učenja. Nemoguće je unaprijed predvidjeti koliko će vremena svakom pojedinom djetetu trebati za prilagodbu.


To ovisi o djetetovom temperamentu, njegovom iskustvu s novim situacijama i ljudima, kvaliteti odnosa s roditeljima, osjetljivosti i kompetencijama osoba koje će se za dijete brinuti, o kulturi ustanove u koju dijete ulazi i stupnju fleksibilnosti njenog ustroja, odnosno koliko dobro i pravovremeno pronalazi rješenja koja su primjerena i usklađena s potrebama djeteta, pojašnjava Jurčić.



Iako je nezahvalno govoriti o prosječnom trajanju prilagodbe dodaje i da iskustva pokazuju da je za veliki broj djece to oko desetak dana.


Pozitivan ton


– Poštujući individualne razlike među djecom, razdoblje prilagodbe u vrtiću obično obuhvaća organiziranje prvog susreta djece, odgojitelja i roditelja radi upoznavanja, razmjene važnih informacija, upoznavanja prostora i slično.


Potom obično slijedi dogovor oko vremena dolaska i boravka djeteta u pratnji roditelja, a nakon toga slijedi razdoblje samostalnog, ali kraćeg boravka djeteta koje se potom postupno produžuje.


S obzirom da su vrtići svoju dosadašnju praksu morali prilagoditi epidemiološkim mjerama koje je donosi Zavod za javno zdravstvo, pozivamo roditelje na dodatni angažman, razumijevanje i suradnju.


Prvi su roditeljski sastanci morali biti otkazani pa je stoga važno da roditelji dobro prouče sve pisane materijale koji su im na raspolaganju na web stranici vrtića i na Facebook stranici Vrtić kod kuće.


Naime, što je osoba manje informirana o postupcima i očekivanjima, to je vjerojatno da će imati manje povjerenja ili biti više nesigurna, zabrinuta ili anksiozna. Dijete lako »čita« osjećaje i raspoloženje osoba koje su mu bliske i sigurno je da će dijete zabrinutih roditelja i samo biti zabrinuto, prestrašeno i nesigurno zbog prvog odlaska u vrtić.


O vrtiću s djetetom treba razgovarati u pozitivnom tonu i iskreno mu objasniti promjenu koja ga čeka, iskreno odgovoriti na djetetova pitanja, savjetuje Jurčić.



«Na vidiku« djetetu


Dodaje i da će neki roditelji s odgojiteljima dogovoriti da prve dane borave u vrtiću sa svojim djetetom. Tijekom prvog zajedničkog boravka, vjerojatno će roditelji biti aktivniji, zajedno s djetetom razgledati sobu, igračke, toalet, pridružiti se ili pozvati dijete u zajedničku igru.


– Kasnije će biti dovoljno da je roditelj samo prisutan, odnosno »na vidiku« djetetu. Važno je dijete ne požurivati i ne »gurati« u istraživanje prostora ili u igru s drugom djecom. Obično dijete treba neko vrijeme za promatranje dok se ne odluči pridružiti drugoj djeci ili aktivnije krenuti u igru.


Roditeljska prisutnost tada je poruka: Ja sam ovdje, sve je u redu, neću otići ako ne želiš, možeš se igrati, tu sam. U trećoj fazi dijete se odvaja od roditelja i samo ostaje u vrtiću, najprije kratak period vremena, a potom sve duži i duži.


Nikako nije dobro prevariti dijete ili se krišom udaljiti »dok dijete ne gleda«. Treba mu najaviti promjenu, a ako je ikako moguće da to na početku budu kraća vremenska razdoblja, zaključuje Jurčić.