Mirenje

Štrajka u Autotroleju zasad nema, ali ima svađe među sindikatima. Doznali smo što je problem

Marinko Glavan

Foto Mateo Levak

Foto Mateo Levak

Postupak mirenja okončan je u prvom pokušaju, no dogodio se novi problem



Postupak mirenja koji je pokrenuo Sindikat vozača i mehaničara Autotroleja okončan je već u prvom pokušaju postizanja dogovora između predstavnika sindikata, uprave i predstavnika Grada Rijeke, održanom u četvrtak, tako da štrajka radnika javnog prijevoznika, barem zasad, neće biti.


Novi postupak


Dogovoreno je da će pregovori o novom Kolektivnom ugovoru za radnike Autotroleja početi 9. siječnja, pri čemu Kolektivni ugovor mora biti potpisan najkasnije do 15. veljače iduće godine. U suprotnom, postupak mirenja mogao bi, prema riječima Matea Mavrića, predsjednika Sindikata vozača i mehaničara, biti ponovo pokrenut.


Iako je dogovor postignut, sastanak je obilježio sukob između triju sindikata aktivnih u Autotroleju.




Na mirenju su se pojavili i predstavnici ostala dva sindikata, predsjednik Sindikata primorsko-goranskih komunalaca Alen Bartulac i Nevenka Mršić, glavna povjerenica Samostalnog sindikata radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske, no prema njihovim riječima, udaljeni su sa sastanka upravo na inzistiranje Mavrića i odvjetnika koji zastupa Sindikat vozača i mehaničara Autotroleja.


Zbog toga u oba ova sindikata razmatraju pokretanje novog postupka mirenja, ovog puta s njihove strane, što bi moglo dodatno zakomplicirati kolektivno pregovaranje u kojemu svi sindikati od uprave traže povećanje plaća i drugih materijalnih prava te poboljšanje radnih uvjeta za zaspolenike Autotroleja.


Mavrić sa svoje strane ističe kako je za sad zadovoljan činjenicom da se kolektivno pregovaranje nastavlja, nakon što je postojeći Kolektivni ugovor istekao još 30. rujna ove godine, a uprava i gradonačelnik Marko Filipović koji u Skupštini društva predstavlja Grad Rijeku s više od 80 posto glasova, su ignorirali zahtjeve za kolektivnim pregovaranjem, unatoč pozivima iz Sindikata.


– Pokušaj mirenja uspješno je završen i štrajka neće biti, barem za sada. Dogovoreno je da nastavljamo kolektivno pregovaranje, s početkom 9. siječnja, a do 15. veljače Kolektivni ugovor mora biti potpisan.


Poslodavac se obavezao do tad razmotriti naše zahtjeve za povećanje plaća radnicima i drugih materijalnih prava, a postojeći Kolektivni ugovor vrijedit će najduže do 31. ožujka iduće godine.


Ukoliko se ne postigne dogovor u zadanom terminu i ne potpišemo novi Kolektivni ugovor, ponovo ćemo razmotriti pokretanje mirenja, kao i drugih sindikalnih akcija, rekao je Mavrić, pohvalivši kooperativnost direktora Alberta Kontuša i pročelnice za komunalni sustav Maje Malnar u postupku mirenja.


Rad na samopromociji


Podsjećamo, on je od uprave Autotroleja tražio povećanje iznosa bruto plaća od 1.500 kuna, uz ostala materijalna prava i poboljšanje uvjeta rada, u prvom redu po pitanju dvostrukih smjena za vozače.


Njegovi kolege sindikalisti Bartulac i Mršić, s druge strane ogorčeni su Mavrićevim inzistiranjem da napuste pokušaj mirenja, iako su se s njihovim sudjelovanjem, kako tvrde, složili i direktor Kontuš i miritelj.


– Na pitanje slažu li se da sudjelujemo u pokušaju mirenja, složili su se i miritelj i direktor, a jedino su kolega Mavrić i odvjetnik koji zastupa njegov sindikat bili protiv, ta smo na njihovo inzistiranje na kraju morali napustiti sastanak.


Čak je i miritelj rekao da je ovo prvi put da se u svojoj praksi susreće s ovakvim slučajem. Sindikat Primorsko-goranskih komunalaca ima potpisan sporazum o zajedničkom kolektivnom pregovaranju sa Sindikatom vozača i mehaničara pa ovakvo ponašanje kolege Mavrića ne mogu objasniti drugačije, nego da sve ukazuje kako je cijeli postupak mirenja pokrenuo u dogovoru s poslodavcem.


Osim toga, prilikom podnošenja zahtjeva za pokretanjem postupka mirenja nije ispoštovao zakonske odredbe, prema kojima je i ostale sindikate o tome trebao obavijestiti. Jednostavno, on radi na promociji samog sebe i u interesu vodstva Sindikata vozača i mehaničara, a ne svih radnika Autotroleja, rekao je Bartulac, koji je naglasio kako Sindikat primorsko-goranskih komunalaca razmatra pokretanje novog postupka mirenja.


Sukob interesa


U tome bi mu se mogao priključiti i Samostalni sindikat radnika u komunalnim i srodnim djelatnostima Hrvatske, čija povjerenica Nevenka Mršić također smatra da Mavrićev sindikat ne radi u interesu svih radnika, kao i da je sam Mavrić u sukobu interesa, te ne poštuje svoje obaveze kao predstavnik radnika u Nadzornom odboru društva.


– On je predstavnik radnika u Nadzornom odboru, a ne obavještava radnike ni druge sindikate o tome što se u Nadzornom odboru događa. Osim toga, kao dispečer pogoduje svojim članovima, a ne bavi se interesima svih radnika, kaže Mršić, ističući kako je odvjetnik koji zastupa Sindikat vozača i mehaničara, čiji je Mavrić predsjednik, na pokušaju mirenja grubo izvrijeđao nju i Bartulca.


– Meni je rekao da sam nitko i ništa, a kolegi Bartulcu da je on običan vozač te da što on zna, što je vrlo bezobrazno i bahato, kaže Mršić.


Mateo Mavrić: Pregovori o Kolektivnom ugovoru jedno, pokušaj mirenja drugo


O tome zbog čega se protivio sudjelovanju ostala dva sindikata na pokušaju mirenja, kao i o optužbama Bartulca i Mršićeve pitali smo Matea Mavrića koji odgovara da su pregovori o Kolektivnom ugovoru jedno, a pokušaj mirenja drugo.


– Oni nisu ni trebali doći tamo, jer smo mirenje pokrenuli mi. I to zbog prekida kolektivnog pregovaranja od strane uprave, a o našim zahtjevima za povećanje plaća ćemo raspravljati u kolektivnim pregovorima s upravom, zajedno s kolegama, kaže Mavrić koji je prozivanja za sukob interesa, dogovore s upravom i nezastupanje interesa svih radnika ocijenio neutemeljenima.


– Sve što na takve optužbe mogu odgovoriti kolegama je da su oni radili svoj posao, kao sindikalisti u Autotroleju, Sindikat vozača i mehaničara nikad ne bi ni bio osnovan, a još manje bi u svom članstvu imao 64 posto svih sindikalno aktivnih zaposlenika u Autotroleju, kazao je Mavrić.