Iva Rinčić donijela odluku

Spašavanje Čistoće. Od 1. siječnja 2026. odvoz smeća u Rijeci skuplji za čak 70 posto

Damir Cupać

Građani zaslužuju i moraju dobiti poduzeće koje je efikasno, ekološki osviješteno i u službi javnog interesa / Foto ARHIVA NL

Građani zaslužuju i moraju dobiti poduzeće koje je efikasno, ekološki osviješteno i u službi javnog interesa / Foto ARHIVA NL

Cijena obvezne minimalne javne usluge prikupljanja otpada za kućanstva iznosit će 14 eura mjesečno s PDV-om



Ono što je bilo jasno od trenutka kada je gradonačelnica Iva Rinčić rekla da Komunalno društvo Čistoća stvara mjesečni gubitak veći od 300.000 eura mjesečno, postat će stvarnost od 1. siječnja 2026. godine jer će tada cijena obvezne minimalne javne usluge (OMJU) prikupljanja otpada za kućanstva iznositi 14 eura mjesečno s PDV-om. Dosad je iznosila 8,24 eura s PDV-om. Riječ je o povećanju od 70 posto.


Potvrdila je to za naš list riječka gradonačelnica Iva Rinčić koja je predsjednica Skupštine Čistoće, naglasivši da se cijena nije mijenjala od 2022. godine.


– U praksi, riječ je o nekoliko eura više mjesečno – iznosu koji omogućava stabilnost sustava i redovit odvoz otpada. Kao gradonačelnica, dužna sam donositi i teške, ponekad nepopularne, ali nužne odluke – one koje osiguravaju bolju budućnost i kvalitetniji život svim našim sugrađanima. Jedna od takvih odluka je i ova o, nažalost, neizbježnom povećanju cijena usluga Čistoće od 1. siječnja 2026. Svjesna sam da ovakve vijesti nikad nisu dobrodošle. Nije mi drago da moramo ići tim putem, ali vjerujem da je građani razumiju – ako želimo sustav koji je zdrav, funkcionalan i sposoban obavljati svoje zadaće, moramo se suočiti s problemima i rješavati ih odgovorno, a ne ih gurati pod tepih. Detaljna analiza poslovanja Čistoće jasno je pokazala da daljnje odgađanje promjena nije moguće: rast troškova, plaća, ulaganja i obveza modernizacije doveli su poduzeće do višemilijunskog gubitka. Bez ove mjere, ugrozili bismo sam opstanak sustava koji je temelj zdravlja i čistoće našega grada. Zato ovu odluku ne donosimo olako, ali donosimo je s osjećajem odgovornosti prema svima koji žele urednu i održivu Rijeku, izjavila je Rinčić.


Promjena sustava, a ne lov na pojedince



 


Zanimalo nas je zbog čega nova vlast nije smijenila direktora Čistoće Bojana Jurdanu ako je stanje katastrofalno kako se naglašava i rezultirat će 70-postotnim poskupljenjem usluge.


– Naš pristup nije lov na pojedince, nego promjena sustava. Ne želimo mijenjati jednog čovjeka, a ostaviti isti način rada i upravljanja. Zato smo i odlučili da se u svim gradskim društvima, osim u Energu, raspišu javni natječaji za direktore. To je put prema odgovornom i transparentnom upravljanju, gdje će svatko tko želi voditi gradsko društvo morati jasno pokazati plan, rezultate i odgovornost. Ponavljam, promjena mora biti sustavna, ne kozmetička. Ne možemo promijeniti prošlost, ali možemo prestati ponavljati iste greške. I upravo to radimo jer vjerujemo u potencijal naših gradskih tvrtki i zaposlenika Čistoće koji zaslužuju snažan i stabilan sustav vođenja, kazala je gradonačelnica Rinčić.

Jeftinije od okruženja


Ona je dodala da bi Grad Rijeka za korisnike iz kategorije kućanstvo i nadalje imao niže cijene od Crikvenice i Novog Vinodolskog, te vrlo slične cijene kao Krk.


– Za korisnike koji nisu kućanstvo, Grad Rijeka bi imao nižu maksimalnu cijenu OMJU od Opatije, te nižu minimalnu cijenu od Crikvenice i Novog Vinodolskog. Što se tiče varijabilnog dijela cijene, on i nakon povećanja ostaje najniži u okruženju, osim u usporedbi s Crikvenicom gdje je neznatno niži iznos po litri, navela je Rinčić.


To znači da bi se prosječni račun za obitelj s tri korisnika na području na kojem se koriste zajednički spremnici povećao za nešto manje od 10 eura, dakle s 15,36 eura (bez PDV-a) na 25,26 eura (bez PDV-a). Za korisnike koji koriste individualni spremnik od primjerice 80 litara i četiri odvoza, prosječni račun povećao bi se za oko sedam eura.


Foto NL arhiva


– Znam da ovo nije popularna odluka, ali vjerujem da će građani razumjeti da drugačije ne možemo i da se samo odgovornim pristupom možemo zajedno izboriti za stabilan, učinkovit i čist grad, uvjerena je Rinčić.


Ona se osvrnula na stanje koje je kao nova izvršna vlast zatekla u Čistoći.


– Kada smo preuzeli odgovornost za upravljanje gradom, stanje u Čistoći bilo je, najblaže rečeno, loše, a kasnije se pokazalo i – neodrživo. Brojke su loše, ali još je gore to što se godinama znalo da sustav ne funkcionira, a nitko nije imao hrabrosti reagirati. Jer Čistoća nije problem koji se pojavio jučer. Nije riječ samo o lošim brojkama. Prava priroda problema leži u posljedicama dugogodišnjeg nečinjenja, nedostatka vizije i potpunog izostanka pravovremene reakcije na promjene i potrebe naših sugrađana. Zatekli smo poduzeće koje je stagniralo, s nagomilanim problemima gurnutim pod tepih. U konačnici, najveća šteta nije financijska, već ona nanesena povjerenju građana u sposobnost gradske uprave i same Čistoće da osiguraju čistu i zdravu životnu sredinu. Želim naglasiti da je Čistoća jedna od naših ključnih gradskih tvrtki, a velika većina njezinih zaposlenika svakodnevno predano obavlja vitalan posao za naš grad. Naša reforma je, stoga, podrška njima i njihovoj misiji, kako bi radili u efikasnijem sustavu, naglasila je Rinčić.


Zanimalo nas je kada je zajedno sa suradnicima saznala da je stanje u Čistoći alarmantno.


Povećanje sredstava za čišćenje javnih površina

 


Jedno od glavnih, ako ne i glavno, obećanje nove riječke vlasti bilo je da će Rijeka biti čistiji grad nakon što preuzme Korzo 16. Primijetili smo da se po tom pitanju nije puno promijenilo i pitali što je s održavanjem javnih i zelenih površina i košnjom.


– Svjesni smo da su građani nezadovoljni razinom čistoće i održavanja javnih površina, osobito u dijelu koji se odnosi na košnju i održavanje zelenih površina. To je posljedica višegodišnjeg zanemarivanja ulaganja u tu komunalnu djelatnost, što se ne može riješiti preko noći, ali smo odlučni situaciju sustavno poboljšavati. U proračunu za 2025. za čišćenje javnih površina predviđeno je 3,35 milijuna eura, a već ovim rebalansom sredstva se povećavaju za dodatnih 50.000 eura. Planiramo daljnje povećanje – u 2026. za 200.000 eura, u 2027. za 400.000 tisuća eura te u 2028. za 600.000 eura. Time pokazujemo da ovo nije jednokratna mjera, nego dio šireg plana ulaganja u komunalni standard grada. Što se tiče košnje i održavanja zelenila, i tu očekujemo bolje rezultate kroz reorganizaciju i učinkovitije planiranje poslova i to će biti jedan od zadataka nove uprave, tko god to bio. Naš je cilj da se stanje vidljivo poboljša, ali i da proračunski održimo ravnotežu između komunalnih potreba i drugih važnih ulaganja u poboljšanje kvalitete života građana Rijeke, pojasnila je gradonačelnica Rinčić.

Ništa »preko noći«


– Kao vijećnici smo ranije imali određene informacije o radu Čistoće, no pravo stanje stvari postalo nam je jasno tek nakon što smo preuzeli odgovornost za vođenje grada. Tada smo, kroz detaljnije analize poslovanja gradskih i s njima povezanih društava, uvidjeli niz problema koji do tada nisu bili u potpunosti vidljivi javnosti. Neću ulaziti u to je li se nešto svjesno prikrivalo, ali činjenica je da određene nepravilnosti i slabosti sustava jednostavno nisu bile dovoljno transparentno prikazane. Upravo zato smo pokrenuli postupke detaljne analize poslovanja kako bismo dobili stvarnu sliku i mogli donijeti odluke koje će osigurati učinkovitiji, odgovorniji i transparentniji rad Čistoće i ostalih komunalnih društava. Nijedna tvrtka ne može podnijeti potencijalni gubitak od četiri milijuna eura. Upravo zato smo reagirali, ali ne ishitreno, nego odgovorno i na temelju činjenica. Zatražili smo detaljnu analizu poslovanja svih komunalnih društava, uključujući i Čistoću, jer želimo da svaka odluka bude utemeljena na realnim brojkama, a ne na dojmovima. Analiza je pokazala da je stanje ozbiljno i da se gubici ne mogu pokrivati unedogled. Zato smo odlučili djelovati sustavno, a ne parcijalno i to prema svim gradskim društvima, osim Energa, barem za sada. Naš cilj nije kratkoročno »krpanje rupa«, nego dubinska promjena načina na koji gradska društva posluju i odgovaraju građanima te uspostavljanje jasnog sustava odgovornosti, transparentnosti i stručnosti u upravljanju, pojasnila je riječka gradonačelnica.


Na pitanje zbog čega se čekalo s prijedlogom poskupljenja kada je bilo jasno da je ono neminovno, odgovorila je da bi svi voljeli da do povećanja cijena usluga ne dođe i da je to bila zadnja opcija.


– Nije to čak toliko politički, koliko egzistencijalni problem i za građane i za komunalni sustav. Međutim, analize pokazuju da ne postoji drugi način da se u ovom trenutku održi kontinuitet usluga i povećanje cijena je nužno. Takvu odluku mogli smo donijeti tek kada su nam bili dostupni svi financijski i socijalni učinci. Nismo htjeli donositi odluke »preko noći« ili na osnovi političkog pritiska, nego nakon što se iscrpe svi drugi modaliteti. Upravo zato naša reakcija mora biti korjenita i sveobuhvatna. Od sada, sustav funkcioniranja Čistoće mora se graditi na tri ključna stupa: sustavnosti, odgovornosti i apsolutnoj transparentnosti. Građani zaslužuju i moraju dobiti, poduzeće koje je efikasno, ekološki osviješteno i u službi javnog interesa, uvjerena je Rinčić.